PKP Cargo

Z Enkol
Wersja z dnia 15:25, 25 maj 2018 autorstwa Bohun (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
PKP Cargo, siedziba w Warszawie
EU43-002 w barwach PKP Cargo
ST44-1030 w dawnym malowaniu PKP Cargo
Lokomotywa ET22 w barwach PKP Cargo, ale z pociągiem osobowym
Lokomotywa ST44 w Nakle Śląskim
PKP Cargo, Zakład Przewozów Towarowych w Zielonej Górze, Punkt przeładunkowy kontenerów w Rzepinie
ET42 PKP Cargo ze składem węglarek na stacji kolejowej Wodzisław Śląski
Lokomotywa ET22-1133 na stacji Wasilków

PKP Cargo SA – publiczny operator kolejowych przewozów towarowych. Spółka utworzona została przez Polskie Koleje Państwowe na bazie:

  • Sektora Przewozów Towarowych PKP, Katowice (1998-2001);
  • wcześniej Dyrekcji Trakcji i Zaplecza Warsztatowego w Krakowie (1997-1998);
  • wcześniej lokomotywowni, wagonowni;
  • jak też stacji towarowych,

oraz w oparciu o przepisy ustawy z dnia 8 września 2000 o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (Dz. U. z 2000 r. Nr 84, poz. 948 z późn. zm.)

PKP S.A. posiada 2,47% akcji spółki, pozostałe akcje natomiast zostały przewłaszczone na rzecz Skarbu Państwa na zabezpieczenie gwarancji udzielonych przez Skarb Państwa w związku z restrukturyzacją finansową PKP S.A..[1].

SM42-350 w malowaniu PKP Cargo

PKP Cargo czarteruje dwa morskie promy kolejowo-samochodowe MF Kopernik i MF Jan Śniadecki wykorzystywane do obsługi połączeń ze Szwecją na linii Świnoujście - Ystad. Planowany był jeszcze jeden czarter promu kolejowego[2].

Spółka jest członkiem Związku Pracodawców Kolejowych.

W 2010 spółka posiadała 56% udział w masie towarów przewożonych koleją i była drugim co do wielkości przewoźnikiem towarowym w UE po niemieckim DB Schenker. Roczne przychody spółki przekraczały w tym czasie 4,5 mld zł. Po restrukturyzacji prowadzonej od 2008 spółka przyniosła w 2010 zysk ok. 60 mln (podczas gdy w 2009 497,5 mln zł straty, a w 2008 178,8 mln zł). W ramach restrukturyzacji m.in. czterokrotnie zmniejszono liczbę zakładów (z 42 do 10) i dwukrotnie (ze 108 do 52) liczbę jednostek utrzymania taboru. Zatrudnienie zredukowano z ok. 44 tys. na początku 2008 do 26 tys. osób[3].

Schemat organizacyjny centrali[edytuj]

komórki podległe prezesowi zarządu[edytuj]

  • Biuro Zarządu
  • Biuro Organizacyjno-Prawne
  • Biuro Promocji
  • Biuro Teleinformatyki
  • Biuro Kontroli Wewnętrznej
  • Biuro Bezpieczeństwa

komórki podległe członkowi zarządu ds. finansowych[edytuj]

  • Biuro Rachunkowości i Podatków, Katowice/Bydgoszcz
  • Biuro Finansów, Warszawa/Bydgoszcz/Kraków
  • Biuro Ekonomiczne
  • Centralne Biuro Rozrachunków, Bydgoszcz

komórki podległe członkowi zarządu ds. handlowych[edytuj]

  • Biuro Polityki Handlowej
  • Biuro Handlowe - Rynek Hutniczy i Paliw Stałych
  • Biuro Handlowe - Rynek Artykułów Budowlanych i Chemii
  • Biuro Ekspedycji, Katowice/Warszawa/Łódź/Bydgoszcz
  • Biuro Handlowe - Logistyka i Obsługa Klientów Regionalnych

komórki podległe członkowi zarządu ds. strategii[edytuj]

  • Biuro Strategii
  • Biuro Spraw Międzynarodowych i Przewozów Specjalnych
  • Biuro Nadzoru Właścicielskiego

komórki podległe członkowi zarządu ds. eksploatacyjnych[edytuj]

  • Biuro Kierowania Przewozami, Kraków/Katowice
  • Biuro Taboru, Warszawa/Kraków/Katowice
  • Biuro Wsparcia Technicznego, Kraków/Poznań/Warszawa/Katowice

komórki podległe członkowi zarządu ds. pracowniczych[edytuj]

  • Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi, Katowice/Kraków
  • Biuro Zakupów i Realizacji Projektów, Warszawa/Katowice
  • Biuro Nieruchomości, Gospodarki Materiałowej i Administracji

Struktura terenowa[edytuj]

Z dniem 1 stycznia 2011 struktura składa się z 10 zakładów:

  • Zakład Północny, Gdynia
  • Zakład Śląsko-Dąbrowski, Katowice
  • Zakład Wschodni, Lublin
  • Zakład Centralny, Łódź
  • Zakład Południowy, Nowy Sącz
  • Zakład Wielkopolski, Poznań
  • Zakład Zachodniopomorski, Szczecin
  • Zakład Śląski, Tarnowskie Góry
  • Zakład Dolnośląski, Wrocław
  • Zakład Mazowiecko-Podlaski, Warszawa

Do końca 2008 struktura była następująca:

  • 19 zakładów taboru: Białystok, Bydgoszcz, Czechowice-Dziedzice, Czerwieńsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łazy, Łódź, Nowy Sącz, Olsztyn, Ostrów Wielkopolski, Poznań, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Warszawa, Wrocław, Żurawica
  • 21 zakładów przewozów towarowych: Białystok, Bydgoszcz, Czechowice-Dziedzice, Gdynia, Jarocin, Jaworzno-Szczakowa, Kielce, Kraków, Legnica, Lublin, Łódź, Opole, Poznań, Rybnik, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Tarnów, Tarnowskie Góry, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra
  • 2 zakłady przewozów i przeładunku: Małaszewicze, Przemyśl

Do końca 2010 struktura była następująca:

  • 16 zakładów spółki: Białystok, Bydgoszcz, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Nowy Sącz, Poznań, Przemyśl, Rybnik, Skarżysko-Kamienna, Szczecin, Tarnowskie Góry, Warszawa, Wrocław

Spółki prawa handlowego zależne od PKP Cargo S.A.[edytuj]

W nawiasach podano procentową wielkość udziałów spółki PKP Cargo w danym podmiocie.

  • Bureau Central de Clearing s.c.r.l. (BCC), Bruksela; firma rozliczeń międzynarodowych
  • Cargosped Sp. z o.o., Warszawa (100%)
  • COSCO Poland, Sp. z o.o., Gdynia; udziały w miejscowej spółce przedstawicielskiej jednego z największych liniowych armatorów w świecie, grupy żeglugowej z ChRL - China Ocean Shipping Company - COSCO, Pekin
  • Eurasia Rail Logistics OAO (ЗАО Евразия Рейл Логистикс), Moskwa (15%)
  • Intercontainer – Interfrigo S.A., Bruksela/Bazylea; firma spedycyjna
  • Kolejowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., Warszawa; firma wydawniczo-promocyjna (15%)
  • Mirtrans International Forwarding Co Ltd, Gdynia (43,99%); spółka spedycyjna polsko-chińsko-białoruska, w upadłości
  • PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze Sp. z o.o., Małaszewicze (100%)
  • PKP Cargo Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica Sp. z o.o., Żurawica (100%)
  • PKP Cargo International a.s., Bratysława (100%)
  • PKP Cargo Service Sp. z o.o., Warszawa (100%); spółka spedycyjno-logistyczna
  • PKP Cargo Tabor - Czerwieńsk Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor - Karsznice Sp. z o.o. (100%), Zduńska Wola; spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor - Ostrów Wielkopolski Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Tabor – Pomorski Sp. z o.o., Tczew (100%); spółka naprawy lokomotyw i wagonów
  • PKP Cargo Wagon Sp. z o.o., Toruń (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Jaworzyna Śląska Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Kraków Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Szczecin Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • PKP Cargo Wagon - Tarnowskie Góry Sp. z o.o. (100%); spółka naprawy wagonów
  • Pol-Rail s.r.l., Rzym/Udine (50%); spółka spedycyjna włosko-polska
  • POLZUG Intermodal GmbH, Hamburg (33,33%); niemiecko-polska spółka przewozów intermodalnych
  • Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade Trans Sp. z o.o., Warszawa; spółka spedycyjna słowacko-polska
  • Zakład Przewozów i Spedycji SPEDKOKS Sp. z o.o., Dąbrowa Górnicza (49%)

Udziały w spółkach przekazanych w użytkowanie przez PKP S.A.[edytuj]

  • Gorzów Wagony Sp. z o.o., Gorzów Wlkp. (100%)
  • Wagrem Sp. z o.o., Kluczbork (100%)

W grudniu 2012 zapowiedziano konsolidację spółek naprawy taboru w dwa podmioty:

  • PKP CARGOWAG, Warszawa
  • PKP CARGOLOK, Warszawa

Lista Prezesów Zarządu PKP Cargo[edytuj]

  • 2001-2005 – Józef Marek Kowalczyk
  • 2005-2007 – Władysław Szczepkowski
  • 2008-2013 – Wojciech Balczun
  • 2013 - Marek Zaleśny, p.o.
  • od 2013 - Łukasz Boroń[4]

Siedziba[edytuj]

Siedziba PKP Cargo w Katowicach przy alei Korfantego 138

Zarząd spółki mieści się nieopodal przystanku PKP Warszawa Ochota w budynku wybudowanym w 1949, mieszczącym m.in. Urząd Dzielnicy Warszawa-Ochota, przy ul. Grójeckiej 17; przez lata mieściła się tu również m.in. dyrekcja Polskich Linii Lotniczych LOT, Zjednoczenie Państwowej Komunikacji Samochodowej, Zjednoczenie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego, redakcja Nowych Sygnałów, Dyrekcja Zakupów i Sprzedaży Ferpol, PKP Intercity oraz ówczesne PKP Przewozy Regionalne. Szereg komórek organizacyjnych centrali spółki zlokalizowanych jest również:

  • w Katowicach - do 2010 w al. Roździeńskiego 1 (b. siedzibie Śląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych), obecnie w Reinhold Center w al. Korfantego 138
  • w Krakowie - przy pl. Matejki 12b (b. siedzibie Południowej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych)
  • w Bydgoszczy - Centralne Biuro Rozrachunków od 1922 przy ul. Dworcowej 63 (b. siedzibie Dyrekcji Kolei); od 2011 przy ul. Sobieszewskiej 3

oraz w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu

Inne informacje[edytuj]

PKP Cargo jest właścicielem Parowozowni Wolsztyn, Skansenu taboru kolejowego w Chabówce oraz prowadzi pociągi retro z trakcją parową w wybrane dni jak i w wybranych relacjach. Organizuje przejazdy i imprezy dla miłośników kolei. Od 27 kwietnia 2011 jest sponsorem piłkarskiej Pogoni Lwów[5]

Zobacz też[edytuj]

Przypisy

  1. Pkp Cargo Sa
  2. Świnoujście - iswinoujscie.pl » Trzeci prom dla PKP Cargo?
  3. Kolejowy kolos PKP Cargo powstał z kolan. Wyborcza.biz, 2011.
  4. Łukasz Boroń prezesem zarządu PKP Cargo ([[język polski |pol. ]] ). portalspozywczy.pl, 2013-02-25. [dostęp 2013-03-02].
  5. PKP Cargo sponsorem Pogoni Lwów ([[język polski |pol. ]] ). www.onet.pl. [dostęp 2011-04-27].

Bibliografia[edytuj]

  • Marek Ryczkowski, Piotr Sitkiewicz (red.): Z tradycją w nowoczesność. 10 lat PKP Cargo, PKP Cargo S.A. Warszawa 2011, 231 s.,ISBN 978-83-89945-63-1



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą PKP Cargo. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.