Stacja kolejowa

Z Enkol
Wersja z dnia 17:26, 30 sty 2014 autorstwa Macpach123 (dyskusja | edycje) (dodanie linków)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Stacja kolejowa w Antwerpii

Stacja kolejowaposterunek ruchu następczy zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny dodatkowy, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć swój bieg, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Ruchem pociągów, pojazdów pomocniczych, manewrami taboru na stacji kieruje dyżurny ruchu. Duże stacje mogą być podzielone na rejony stanowiące osobne posterunki zapowiadawcze.

Stacje, na których łączą się szlaki z trzech lub więcej kierunków, nazywamy stacjami węzłowymi. Zespół stacji i posterunków ruchu sąsiadujących ze sobą nazywa się węzłem kolejowym, którego granice ustala dany zarząd infrastruktury. Stacje, które nie posiadają czynnych ogólnodostępnych peronów nazywane są stacjami towarowymi.

Ze względu na organizację przesyłek w ruchu towarowym dzielą się na:

Pod względem ruchu pociągów, posterunki ruchu dzielą się na:

  • krańcowe, tj. początkowe i końcowe dla danej relacji pociągu
  • pośrednie, które znajdują się między stacjami krańcowymi

Ciekawostki[edytuj]

  • Stacja, na której wszystkie dodatkowe tory są nieużywane, jest to stacja zamknięta;
  • Stacja, na której dodatkowe tory rozebrano, jest to stacja zlikwidowana;
  • Na stacjach nieczynnych nie zatrzymują się żadne pociągi;
  • Na stacji zlikwidowanej, lub zamkniętej może być urządzony przystanek osobowy.

Zobacz też[edytuj]

Linki zewnętrzne[edytuj]

Struktura sieci kolejowej na Beskidzkiej Stronie Kolejowej