Tkb27 2002
Wersja z dnia 21:25, 7 lis 2024 autorstwa ZNTK Siemianowice (dyskusja | edycje)
<<< Tkb27
Tkb27 2002
Stan: sprawna
Rok produkcji
1950
Producent
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie "Fablok"
Stan
Sprawna
Aktualne oznaczenie
Tkb27-2002
Aktualny rozstaw
785 mm
Aktualne miejsce stacjonowania
Bytom Karb Wąskotorowy
Kraj stacjonowania
Polska
Aktualny typ silnika
Parowy
Kolej
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Użytkownik
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
Właściciel
Miasto Bytom
Stacjonowanie
Zakłady Cynkowe Szopienice | 1950 | - | 1996 |
Rudy Raciborskie | 1996 | - | 2000 |
Śląskie Zaplecze Mechaniczno-Remontowe w Przezchlebiu | 2000 | - | 2009 |
Rudy Raciborskie | 2009 | - | 2019 |
Bytom Karb Wąskotorowy | 2019 | - | nadal |
Rozstaw
785 mm | 1950 | - | nadal |
Oznaczenie
Tkb27-2002 | 1950 | - | nadal |
Dodatkowe informacje
Szczegółowy opis i uwagi
- Parowóz Tkb27 "Ryś" Używany był w zakładach cynkowych Szopienice w Katowicach od roku jego produkcji, aż do 1984r. kiedy to ustawiono go w charakterze pomnika na terenie tegoż zakładu.
- W 1996 roku został On przewieziony na teren stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Rudach Raciborskich, a w 2000 rozpoczęto jego renowację w Śląskim Zapleczu Mechaniczno-Remontowym w Przezchlebiu, z której wrócił do Rud Raciborskich w Lutym 2009.
- We Wrześniu 2019 został on przewieziony na teren stacji Bytom Karb Wąskotorowy, gdzie za pomocą środków pieniężnych gminy Bytom kontynuowano jego renowację co ułatwiał fakt, że przez blisko 20 lat parowóz był przechowywany pod dachem i jego stan techniczny nie zdążył się znacznie pogorszyć.
- W połowie Grudnia 2021 dokończono jego renowację i został On włączony do listy czynnego taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych i prowadzi On pociągi specjalne i turystyczne, a okazjonalnie nawet pociągi towarowe.
Galeria
Źródła