Edytujesz 102E

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 14: Linia 14:
 
  |szerokość                  = 3038 mm
 
  |szerokość                  = 3038 mm
 
  |wysokość                  = 4343 mm
 
  |wysokość                  = 4343 mm
  |rozstaw_osi_skrajnych      = 11650 mm
+
  |rozstaw_osi_skrajnych      =  
 
  |średnica_kół              = 1250 mm
 
  |średnica_kół              = 1250 mm
 
  |rozstaw_szyn              = 1435 mm
 
  |rozstaw_szyn              = 1435 mm
 
  |nacisk_osi                = 20 ton
 
  |nacisk_osi                = 20 ton
  |system_zasilania          = 3 kV DC (3000 V prądu stałego)
+
  |system_zasilania          =
 
  |liczba_silników            = 4
 
  |liczba_silników            = 4
 
  |typ_silników              = EE541c
 
  |typ_silników              = EE541c
 
  |moc_ciągła                = 2000 kW
 
  |moc_ciągła                = 2000 kW
  |moc_godzinna              = 2080 kW (2820 KM)
+
  |moc_godzinna              = 2080 kW
  |siła_pociągowa            = 25 ton
+
  |maksymalna_siła_pociągowa  = 25 ton
 
  |stosunek_przekładni        = 77:24
 
  |stosunek_przekładni        = 77:24
 
  |prędkość_konstrukcyjna    = 140 km/h (obniżona do 130 km/h)
 
  |prędkość_konstrukcyjna    = 140 km/h (obniżona do 130 km/h)
 
  |sterowanie_wielokrotne    = jest
 
  |sterowanie_wielokrotne    = jest
 
  |system_hamulca            = Oerlikon
 
  |system_hamulca            = Oerlikon
  |system_ogrzewania          = elektryczny
+
  |system_ogrzewania          = jest
  |uwagi                      = posiada sterowanie wielokrotne
+
  |uwagi                      = założona prędkość eksploatacyjna 160 km/h została zaniżona do wartości 140 km/h, a obecnie do 130 km/h.
 
  }}
 
  }}
 
{{Rozbuduj}}
 
{{Rozbuduj}}
'''102E''' - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich. Na [[PKP]] oznaczona jako '''EP08'''.
+
'''102E'''(EP08) - polska normalnotorowa [[Elektrowóz|lokomotywa elektryczna]] przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1972-76. Elektrowozy EP08 powstały w opraciu o lokomotywy [[EU06]] i [[EU07]]. Z planowanych 100 sztuk wyprodukowano jedynie 15. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h, osiągnięta dzięki zmianie przekładni (77:24 w stosunku do 79:18 w EU06), została obniżona do 140 km/h ze względu na szybsze zużycie materiałów. W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej]] łączącej Warszawę z Poznaniem, [[Linia kolejowa nr 17|linii kolejowej nr 17]] (część trasy Warszawa - Łódź), [[Linia kolejowa nr 4|CMK]] oraz rzadziej na [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]]. Prowadzą one pociągi kategorii [[TLK]], a niekiedy kategorii [[Pociąg ekspresowy|Ex]] oraz [[EIC]].
  
==Historia==
 
Lokomotywa produkowana w [[Pafawag]]u w latach 1972-76. Powstała w oparciu o lokomotywy [[AEI E]] i [[4E/303E]], na [[PKP]] oznaczone odpowiednio '''EU06''' i '''EU07'''. Pierwotnie program budowy lokomotywy zakładał wykonanie 100 sztuk tego pojazdu. Program nie został ukończony, [[Pafawag]] wykonał jedynie 15 egzemplarzy.
 
 
 
==Opis konstrukcji==
 
Zakładając podwyższenie prędkości pociągów pasażerskich, w lokomotywie zmieniono (w stosunku do pierwowzoru) przełożenie przekładni, z 79:18 na 77:24. Oprócz zmiany przekładni zastosowano także nowe silniki i inne ułożyskowanie walu drążonego. Prędkość konstrukcyjna 160 km/h osiągnięta dzięki tym zmianom, została obniżona do 140 km/h ze względu złe właściwości biegowe i szybsze zużycie materiałów.
 
 
==Eksploatacja==
 
[[Plik:EP08-007.jpg|thumb|left|Klasyczne malowanie EP08]]
 
W czynnym użyciu znajduje się obecnie 9 sztuk EP08. Ósemki można spotkać na [[Linia kolejowa nr 3|linii kolejowej]] łączącej Warszawę z Poznaniem, [[Linia kolejowa nr 17|linii kolejowej nr 17]] (część trasy Warszawa - Łódź), [[Linia kolejowa nr 4|CMK]] oraz rzadziej na [[Linia kolejowa nr 9|linii kolejowej nr 9]]. Prowadzą one pociągi kategorii [[TLK]], a niekiedy kategorii [[Pociąg ekspresowy|Ex]] oraz [[EIC]].
 
W 2014 roku pierwsza lokomotywa tej serii została odstawiona i oczekuje naprawy głownej.
 
 
 
 
 
 
 
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "ósemką", "świnią" ze względu na kolor fabrycznego malowania, lub "denaturatem" od koloru dawnego malowania spółki PKP InterCity.
 
 
==Linki zewnętrzne==
 
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/Pafawag_102E Pafawag102E]
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/102E