1Maw64: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(przekierowanie)
 
Linia 1: Linia 1:
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
+
#przekieruj [[1Aw/M]]
|seria_zespołu_spalinowego  =1Maw64
 
|opis_zdjęcia              =
 
|przewoźnik                =[[PKP]], [[SKPL]]
 
|oznaczenie_przewoźnika    =MBxd1 161-169
 
|producent                  =Warsztaty KD Pleszew*, <br/> Warsztaty KD Krośniewice*
 
|lata_budowy                =1964, 1965-1966
 
|układ_osi                  =(1A)'(A1)'**
 
|układ_członów              =
 
|masa_służbowa              =17820 kg
 
|długość_ze_zderzakami      =15440 mm
 
|szerokość                  =2260 mm
 
|wysokość                  =3040 mm
 
|rozstaw_osi_skrajnych      =10400 mm
 
|rozstaw_czopów_skrętu      =9000 mm
 
|rozstaw_osi_wózka          =1400 mm
 
|średnica_kół              =580/700 mm
 
|rozstaw_szyn              =750 mm
 
|zapas_paliwa              =80 l
 
|typ_silnika                =S53
 
|producent_silnika          =FSC Starachowice
 
|moc_silnika                =73,6 kW
 
|rodzaj_przekładni          =mechaniczna
 
|typ_przekładni            =samochodowa z samochodu Star
 
|prędkość_konstrukcyjna    =35 km/h
 
|nacisk_osi                =
 
|system_hamulca            =Westinghouse Lu-X R1
 
|system_ogrzewania          =wodne z własnego pieca
 
|liczba_miejsc_siedzących  =32
 
|liczba_miejsc_ogółem      =96
 
|uwagi                      =*Przebudowa z [[wagon osobowy|wagonów osobowych]] typu [[1Aw]]<br/>**W trakcie eksploatacji zmieniono na: (1A)'2'.<br/> Egzemplarze 167-169 wyprodukowano już jako (1A)'2'
 
}}
 
 
 
1Maw64 - typ [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowego]] [[wagon spalinowy|wagonu motorowego]], którego prototyp został skonstruowany w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej]] w [[Pleszew|Pleszewie]] w 1964 roku poprzez zabudowę silnika spalinowego typu S53 i układu napędowego od samochodu ciężarowego Star do wagonu osobowego typu [[1Aw]] ([[Bxhpi]] 1674).
 
Kolejne 8 sztuk wagonów powstało w latach 1964-1966 w warsztatach [[Krośniewicka Kolej Dojazdowa|Krośniewickiej Kolei Dojazdowej]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]].
 
 
 
== Historia ==
 
=== Produkcja ===
 
Pomysł przebudowy typowego [[wagon osobowy|wagonu osobowego]] na [[wagon motorowy|motorowy]] narodził się w warsztatach [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w Pleszewie. Warsztaty te miały już pewne doświadczenie zarówno w obsłudze, jak i budowie spalinowych wagonów motorowych - pierwszy pojazd tego typu pojawił się na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew]] w 1935 roku, zaś w 1949 zbudowano metodą gospodarczą trójczłonowy pojazd [[Mxx 189]].
 
 
 
Inicjatywę zgłoszono jako tzw. pracowniczy wniosek racjonalizatorski do Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych i po pozytywnej ocenie przystąpiono do prac. W wagonie [[Bxhpi]] 1674 (wyprodukowanym przez [[Państwowa Fabryka Wagonów w Świdnicy|Państwową Fabrykę Wagonów w Świdnicy]] w 1956 r) wzmocniono [[ostoja|ostoję]] i [[wózek|wózki]]. Silnik typu [[S53]] wraz ze skrzynią biegów zamontowano w kabinie maszynisty A utworzonej z części jednego z przedsionków na końcu wagonu. Pod podwoziem, po stronie kabiny A, umieszczono mechanizm rewersu i skrzynię rozdzielczą, napędzającą poprzez wały napędowe po jednej (wewnętrznej) [[oś|osi]] każdego wózka.
 
 
 
Ukończony wagon rozpoczął służbę na [[Pleszewska Kolej Lokalna|Krotoszyńskiej KD]] w drugiej połowie 1964 roku. Został oznaczony serią [[MBxd1]] z numerem inwentarzowym 161.
 
 
 
Produkcję kolejnych pięciu pojazdów CZKD powierzył warsztatom [[Kujawskie Koleje Dojazdowe|Kujawskich KD]] w [[Krośniewice|Krośniewicach]]. Zamówienie zrealizowano w 1965 roku a pojazdy otrzymały numery inwentarzowe 162-166.
 
 
 
Ostatnie trzy pojazdy tego typu o numerach 167-169 powstały w 1966 roku, przy czym ze względu na częste usterki wału napędzającego oś wózka B pozostawiono jedynie napęd na jedną oś wózka A. W późniejszych latach napęd osi wózka B zdemontowano również w pozostałych egzemplarzach.
 
 
 
=== Eksploatacja ===
 
Poza egzemplarzem prototypowym wszystkie pozostałe wagony rozpoczynały swoją służbę w Krośniewicach. W kolejnych latach były jednak przekazywane na inne sieci. Znaczna ich ilość znalazła się na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławskiej KD]], skąd jeden pojazd został przesłany do oddziału Muzeum Kolejnictwa w Sochaczewie, gdzie do dzisiaj oczekuje na remont. Pozostałe złomowano przed likwidacją kolejki. W pierwszej połowie lat '90 ostatnie trzy pojazdy służyły w Krośniewicach, jednakże dwa z nich złomowano w 1993 roku. Ostatni wagon tego typu (o numerze inwentarzowym 168) pozostawał w służbie aż do zamknięcia ruchu w 2008 roku (w ostatnim okresie w barwach SKPL). W 2010 został zakupiony przez Starostwo Powiatowe w Miliczu i po zewnętrznej renowacji ustawiono go w charakterze pomnika techniki na terenie dawnego przystanku Milicz Zamek.
 
 
 
== Konstrukcja ==
 
Przekonstruowanie wagonu osobowego na wagon motorowy polegało na zabudowaniu silnika wraz ze skrzynią biegów w jednym z przedsionków (na końcu wagonu), zabudowaniu przekładni osiowych na zestawach kołowych, zabudowaniu kabin sterowniczych oraz układu hamulca pneumatycznego.
 
 
 
MBxd1 to czteroosiowy [[wagon spalinowy|wagon motorowy]] napędzany silnikiem [[Silnik o zapłonie samoczynnym|wysokoprężnym]] i wyposażony w [[Przekładnia|przekładnię]] mechaniczną typu samochodowego. Napęd ze skrzyni biegów, był przenoszony za pomocą [[sprzęgło wychylne|wału Kardana]] do przekładni nawrotno-rozdzielczej. Następnie dwoma wałami kardana był przenoszony na drugą oś każdego wózka (1A'A1').
 
 
 
W późniejszym okresie, ze względów na problemy z długim wałem napędzającym oś wózka znajdującego się dalej od silnika, wał ten zlikwidowano pozostawiając jedynie napęd na jedna oś. (1A'2')
 
 
 
=== Sterowanie i jazda ===
 
Wagon posiadał samochodową skrzynię biegów oraz zwykłe suche sprzęgło, co wymuszało "samochodowy" sposób obsługi. Jedynie zamiast pedałów zastosowano odpowiednie dźwignie, dzięki czemu wszystkie elementy sterowania znajdowały się na pulpicie maszynisty.
 
 
 
== Oznaczenia ==
 
Pierwotnie wagony nosiły oznaczenie Mx (M - Wagon motorowy, x -  czteroosiowy), które w latach 70 zostało zmienione na MBxd1.
 
 
 
Oznaczenie (Mx później) MBxd1 posiadają też inne wąskotorowe [[Wagon spalinowy|wagony motorowe]] napędzane silnikiem wysokoprężnym i wyposażone w przekładnię mechaniczną. Dlatego poszczególne konstrukcje odróżnia się zakresem numeru inwentarzowego.
 
 
 
== Wykaz pojazdów ==
 
Ogółem powstało 8 pojazdów tego typu:
 
{| class="wikitable"
 
|Oznaczenie
 
|Rok przebudowy
 
|Przebudowa z wagonu
 
|Rok produkcji
 
|Przebieg służby
 
|Stan
 
|-
 
|MBxd1-161
 
|1964
 
|Bxhpi 1674
 
|1956
 
|Pleszew Wąsk. (1964-1968),<br/> Trzebnica Gaj (1968-1992)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1992)
 
|-
 
|MBxd1-162
 
|1965
 
|Bxhpi 1720
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1971),<br/> Trzebnica Gaj (1971-1987),<br/> MKW Sochaczew (od 1987)
 
|style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiony
 
|-
 
|MBxd1-163
 
|1965
 
|Bxhpi 1705
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Zwierzyniec Wąsk. (1966-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1968),<br/> Krośniewice (1968-1993)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993)
 
|-
 
|MBxd1-164
 
|1965
 
|Bxhpi 1675
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1965),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1965-1976),<br/> Śmigiel (1976-1977),<br/> Trzebnica Gaj (1977-1988)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-165
 
|1965
 
|Bxhpi 1668
 
|1956
 
|Krośniewice (1965-1967),<br/> Jedrzejów Wąsk. (1967-1976),<br/> Pleszew Wąsk. (1976-1979),<br/> Trzebnica Gaj (1979-1988)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1988)
 
|-
 
|MBxd1-166
 
|1965
 
|Bxhpi 1722
 
|1957
 
|Krośniewice (1965-1966),<br/> Pleszew Wąsk. (1966-1985)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1985)
 
|-
 
|MBxd1-167
 
|1966
 
|Bxhpi 1706
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1966),<br/> Trzebnica Gaj (1966-1971),<br/> Krośniewice (1971-1976),<br/> Trzebnica Gaj (1976-1991)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1991)
 
|-
 
|MBxd1-168
 
|1966
 
|Bxhpi 1719
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-2010),<br/> Milicz (od 2011)
 
|style="background-color:#CA95FF;" |Pomnik
 
|-
 
|MBxd1-169
 
|1966
 
|Bxhpi 1717
 
|1957
 
|Krośniewice (1966-1993)
 
|style="background-color:#FF8080;" |Złom (1993)
 
|}
 
 
 
== Źródła ==
 
B. Pokropiński: Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe, Świat Kolei 10/2003<br/>
 
[http://www.tabor.wask.pl]
 
 
 
=== Zobacz też ===
 
* [[Rogowska Kolej Wąskotorowa]]
 
 
 
{{Wikipedia}}
 
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
 

Aktualna wersja na dzień 11:35, 5 lip 2011

Przekierowanie do: