Edytujesz 411D
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |typ_lokomotywy = 411D (SM31) | + | |typ_lokomotywy =411D (SM31) |
− | |przewoźnik = [[kolej przemysłowa|przemysł | + | |przewoźnik =[[kolej przemysłowa|przemysł] |
− | |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 | + | |oznaczenie_przewoźnika =411D, SM31 |
− | |grafika = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] | + | |grafika =[[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] |
− | |opis_zdjęcia = Lokomotywa 411D | + | |opis_zdjęcia =Lokomotywa 411D |
− | |producent = [[Fablok]] Chrzanów | + | |producent =[[Fablok]] Chrzanów |
− | |lata_budowy = 1976-1985 | + | |lata_budowy =1976-1985 |
− | |układ_osi = Co'Co' | + | |układ_osi =Co'Co' |
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa =166400 kg |
− | |długość_ze_zderzakami = 17000 mm | + | |długość_ze_zderzakami =17000 mm |
− | |szerokość = 3156 mm | + | |szerokość =3156 mm |
− | |wysokość = 4285 mm | + | |wysokość =4285 mm |
− | |rozstaw_osi_skrajnych = 12350 mm | + | |rozstaw_osi_skrajnych =12350 mm |
− | |średnica_kół = 1100 mm | + | |średnica_kół =1100 mm |
− | |rozstaw_szyn = 1435 mm | + | |rozstaw_szyn =1435 mm |
− | |zapas_paliwa = 4400 l | + | |zapas_paliwa =4400 l |
− | |typ_silnika = [[a8C22|a8C22W]] | + | |typ_silnika =[[a8C22|a8C22W]] |
− | |moc_znamionowa = 880 kW (1200 KM) | + | |moc_znamionowa =880 kW (1200 KM) |
− | |siła_pociągowa = 353,2 kN | + | |siła_pociągowa =353,2 kN |
− | |rodzaj_przekładni = elektryczna | + | |rodzaj_przekładni =elektryczna |
− | |prędkość_konstrukcyjna = 80 km/h | + | |prędkość_konstrukcyjna =80 km/h |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
− | |system_hamulca = Oerlikon | + | |system_hamulca =Oerlikon |
− | |sterowanie_wielokrotne = brak | + | |sterowanie_wielokrotne =brak |
− | |system_ogrzewania = brak | + | |system_ogrzewania =brak |
− | |uwagi = W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. | + | |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
− | }} | + | |
+ | }} | ||
Linia 33: | Linia 34: | ||
== Historia == | == Historia == | ||
− | W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a | + | W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170. |
== Budowa lokomotywy == | == Budowa lokomotywy == | ||
− | Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[ | + | Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. |
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym. | W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym. | ||
== Użycie == | == Użycie == | ||
− | Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu. | + | Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne] | * [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne] |