Edytujesz 411D

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
  |typ_lokomotywy           = 411D (SM31)
+
  |typ_lokomotywy         = 411D (SM31)
  |przewoźnik               = [[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]]
+
  |przewoźnik             = [[kolej przemysłowa|przemysł]
  |oznaczenie_przewoźnika   = 411D, SM31
+
  |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31
  |grafika                 = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]]
+
  |grafika               = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]]
  |opis_zdjęcia             = Lokomotywa 411D
+
  |opis_zdjęcia           = Lokomotywa 411D
  |producent               = [[Fablok]] Chrzanów
+
  |producent             = [[Fablok]] Chrzanów
  |lata_budowy             = 1976-1985
+
  |lata_budowy           = 1976-1985
  |układ_osi                = Co'Co'
+
  |układ_osi                =Co'Co'
  |masa_służbowa            = 116400 kg
+
  |masa_służbowa            =166400 kg
  |długość_ze_zderzakami    = 17000 mm
+
  |długość_ze_zderzakami    =17000 mm
  |szerokość                = 3156 mm
+
  |szerokość                =3156 mm
  |wysokość                = 4285 mm
+
  |wysokość                =4285 mm
  |rozstaw_osi_skrajnych    = 12350 mm
+
  |rozstaw_osi_skrajnych    =12350 mm
  |średnica_kół            = 1100 mm
+
  |średnica_kół            =1100 mm
  |rozstaw_szyn            = 1435 mm
+
  |rozstaw_szyn            =1435 mm
  |zapas_paliwa            = 4400 l
+
  |zapas_paliwa            =4400 l
  |typ_silnika              = [[a8C22|a8C22W]]
+
  |typ_silnika              =[[a8C22|a8C22W]]
  |moc_znamionowa          = 880 kW (1200 KM)  
+
  |moc_znamionowa          =880 kW (1200 KM)  
  |siła_pociągowa          = 353,2 kN
+
  |siła_pociągowa          =353,2 kN
  |rodzaj_przekładni        = elektryczna
+
  |rodzaj_przekładni        =elektryczna
  |prędkość_konstrukcyjna  = 80 km/h
+
  |prędkość_konstrukcyjna  =80 km/h
 
  |nacisk_osi              =
 
  |nacisk_osi              =
  |system_hamulca          = Oerlikon
+
  |system_hamulca          =Oerlikon
  |sterowanie_wielokrotne  = brak
+
  |sterowanie_wielokrotne  =brak
  |system_ogrzewania        = brak
+
  |system_ogrzewania        =brak
  |uwagi                    = W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
+
  |uwagi                    =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
 
}}
 
}}
  
Linia 33: Linia 33:
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170.
+
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170.
 
   
 
   
 
== Budowa lokomotywy ==
 
== Budowa lokomotywy ==
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[HCP 301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną.
+
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną.
 
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
 
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
  
 
== Użycie ==
 
== Użycie ==
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.  
+
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
 
 
[[Plik:DSC07238bm23.jpg|thumb|290px|SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.]]
 
 
 
==Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy==
 
https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31
 
 
 
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne]
 
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/411D