Edytujesz A20D-P

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
{{Spalinowy zespół trakcyjny infobox
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P
 
  |seria_zespołu_spalinowego          = A20D-P
  |grafika                            = [[Plik:MBxd2-212 Jantar1.jpg|290px]]
+
  |grafika                            = [[Plik:MBxd2-212 Jantar.jpg|290px|Mbxd2]]
 
  |opis_zdjęcia                      = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
 
  |opis_zdjęcia                      = Mbxd2+Bxhpi w Jantarze
 
  |przewoźnik                        = [[PKP]]
 
  |przewoźnik                        = [[PKP]]
  |oznaczenie_przewoźnika            = [[Mbxd2]]+[[Bxhpi]]+[[Bxhpi]]
+
  |oznaczenie_przewoźnika            = Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi
  |producent                          = [[FAUR]], Rumunia
+
  |producent                          = [[FAUR]]
 
  |lata_budowy                        = 1983-1988
 
  |lata_budowy                        = 1983-1988
 
  |układ_osi                          = B'2'+2'2'+2'2'
 
  |układ_osi                          = B'2'+2'2'+2'2'
 
  |układ_członów                      = sr + d + d
 
  |układ_członów                      = sr + d + d
  |masa_służbowa                      = 62,4 t<br/>(24,4+19,0+19,0)
+
  |masa_służbowa                      = 62,4 t
  |długość_ze_zderzakami              = 47760 mm<br/>(15920+15920+15920)
+
  |długość_ze_zderzakami              = 47760 mm
 
  |szerokość                          = 2400 mm
 
  |szerokość                          = 2400 mm
 
  |wysokość                          = 3300 mm
 
  |wysokość                          = 3300 mm
 
  |rozstaw_osi_skrajnych              =
 
  |rozstaw_osi_skrajnych              =
|rozstaw_czopów_skrętu              = 9000 mm*
 
|rozstaw_osi_wózka                  = 1700 mm*
 
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
 
  |średnica_kół                      = 750 mm
|rozstaw_szyn                      = 750mm, 785mm, 1000mm
 
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |zapas_paliwa                      =
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
 
  |typ_silnika                        = D2516HMU
|producent_silnika                  = RABA, Węgry
 
 
  |moc_silnika                        = 141 kW
 
  |moc_silnika                        = 141 kW
 
  |rodzaj_przekładni                  = hydrokinetyczna
 
  |rodzaj_przekładni                  = hydrokinetyczna
|typ_przekładni                    = 16HRS
+
  |prędkość_konstrukcyjna            = 60 lub 40 km/h*
  |prędkość_konstrukcyjna            = 60 lub 40 km/h***
 
 
  |nacisk_osi                        =  
 
  |nacisk_osi                        =  
  |system_hamulca                    = Powietrzny Knorr
+
  |system_hamulca                    = Powietrzny
 
  |system_ogrzewania                  = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
 
  |system_ogrzewania                  = Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129 (39+45+45)
+
  |liczba_miejsc_siedzących          = 129
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
 
  |liczba_miejsc_ogółem              =
|swiadectwo_typu                    = [[Media:T_2010_0372.jpg|T/2010/0372]]; [[Media:T_2011_0124.jpg|T/2011/0124]]; [[Media:T_2011_0803.jpg|T/2011/0803]]; [[Media:T_2011_1003.jpg|T/2011/1003]]; [[Media:T_2013_0004.jpg|T/2013/0004]];
+
  |uwagi                              = * - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm
 
 
''[[Media:T_2011_0123.jpg|T/2011/0123]]''; ''[[Media:T_2011_0168.jpg|T/2011/0168]]'';
 
''[[Media:T_2011_0314.jpg|T/2011/0314]]''; ''[[Media:T_2011_0560.jpg|T/2011/0560]]'';
 
''[[Media:T_2011_0738.jpg|T/2011/0738]]''; ''[[Media:T_2011_0740.jpg|T/2011/0740]]'';
 
''[[Media:T_2011_0804.jpg|T/2011/0804]]''; ''[[Media:T_2012_0354.jpg|T/2012/0354]]'';
 
''[[Media:T_2013_0005.jpg|T/2013/0005]]''; ''[[Media:T_2014_0027.jpg|T/2014/0027]]''***
 
  |uwagi                              = <nowiki>* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach,</nowiki><br/>
 
<nowiki>** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm,</nowiki>
 
<nowiki>*** - wagony doczepne zaznaczono kursywą</nowiki><br/>
 
 
 
[[Plik:0033am3.jpg|290px]]
 
MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 
 
 
[[Plik:DSC06739acm6.JPG|290px]]
 
MBxd2-304 oraz 212 eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 
 
 
[[Plik:DSC06008bm6.JPG|290px]]
 
MBxd2-212 z wagonem doczepnym Bxhpi eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania.
 
 
}}
 
}}
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[spalinowy zespół trakcyjny]], w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
+
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988.
  
 
== A20D-P ==
 
== A20D-P ==
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony silnikowe noszą oznaczenie [[Mbxd2]], a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii).
+
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii).
W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu silnikowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
+
W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
 
 
==Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce==
 
 
 
Spis obejmuje jedynie wagony silnikowe.
 
 
 
Dla wagonów doczepnych zostanie przygotowana osobna kwerenda po ustaleniu sposobu wyróżniania pojazdów - jest to o tyle istotne, że nominalnie zespoły A20D-P posiadały jeden numer seryjny dla wagonu silnikowego i dwu wagonów doczepnych, gdzie w praktyce potrafiły to być pojazdy na różny prześwit toru i już w czasie dostaw rozdysponowane na różne koleje.
 
 
 
'''UWAGA''': Wpis typu '''?(222)''' w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany, zaś liczba w nawiasie oznacza numer identyfikacyjny (np. '''''?(222)''''' określa '''''MBxd2-222''''').
 
 
 
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
 
 
 
<!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw -->
 
{{Lw kwerenda wszystkie|A20D-P}}
 
 
 
__NOCACHE__
 
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
<references/>
 
<references/>
 
==Źródła==
 
* Paweł Korcz: ''Wagony motorowe MBxd2'', "Świat Kolei" 10/2002
 
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
* Wąskotorowy wagon motorowy typu [[1Aw/M]]
+
* [[L45H]]
* Wąskotorowy wagon motorowy typu [[1Mw]]
+
* [[L30H]]
* Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu [[L45H]], także produkowana w zakładach FAUR
 
* Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu [[L30H]], także produkowana w zakładach FAUR
 
  
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
* [http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]
+
* [http://www.inginerie.3x.ro/DespreMine/LocA11_600_Gray.jpg Zdjęcie A20D-P w pełnym składzie - testy prototypu]
  
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony silnikowe]]
 
 
[[Kategoria:Artykuły na medal]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe wagony pasażerskie]]
 
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 
  
[[pl:A20D-P]]
+
[[Kategoria:Zespoły trakcyjne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/A20D-P