Edytujesz Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 7: Linia 7:
 
}}
 
}}
 
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/>
 
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/>
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)<ref>[[Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1959)]]</ref>. Na planie widać też kilka ciekawostek:  
+
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek:  
 
* Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''.  
 
* Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''.  
 
* Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
 
* Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946.
+
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946
* Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa.
+
* Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie.
 
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]]
 
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]]
 
* Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika''
 
* Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika''
Linia 19: Linia 19:
 
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.  
 
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.  
  
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold
+
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski
  
  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: