Edytujesz Archiwum:Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąsk.

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 4: Linia 4:
 
|Data końcowa=1972
 
|Data końcowa=1972
 
|Sygnatura teczki=AT-00058
 
|Sygnatura teczki=AT-00058
|Słowa kluczowe=plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Tarnowskie Góry Wąskotorowe
+
|Słowa kluczowe=plan stacji, Tarnowskie Góry, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
 
}}
 
}}
__NOTOC__
 
 
 
'''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/>
 
'''Plany schematyczne stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe''' z lat 1946 i 1972. <br/>
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych). Opisy opracował [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].  
+
Prezentowane niżej dokumenty zostały zeskanowane i udostępnione przez Mariusza Senderowskiego (Sekcja Dokumentacji Historycznej Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych).  
 
{{clear}}
 
{{clear}}
  
 
== 1946 ==
 
== 1946 ==
[[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|right|800px]]
+
[[Plik:Tarnowskie Góry Wąsk. 1946.jpg|center|700px]]
 
 
==== Położenie ====
 
 
 
* km 31,409 prawdopodobnie omyłkowy, poprawiony odręcznie na km 21,409 linii Maciejkowice - Miasteczko Śląskie Wąsk. (przez Brzeziny Śląskie Wąsk. i Piekary Śląskie Wąsk., pozostałość po międzywojennym podziale sieci GKW)
 
 
 
==== Tory główne ====
 
 
 
* główny zasadniczy bez numeru
 
 
 
==== Tory boczne ====
 
 
 
* nr 2 i 3 - odstawcze
 
 
 
==== Bocznice stacyjne ====
 
 
 
* skład węgla Spółdzielni Spożywców zatarasowany zaporą kłodową
 
* skład węgla Centrali Zbyt Produktów Przemysłu Węglowego
 
* bocznica Karłuszowiec
 
* przeładownia z toru normalnego (tor nr 5)
 
* ładownia publiczna (tory nr 1 i 4)
 
 
 
==== Urządzenia ZRK ====
 
 
 
* 8 zwrotnic nastawianych ręcznie
 
* 3 wykolejnice nastawiane ręcznie
 
* brak sygnalizatorów
 
 
 
==== Przejazdy i przejścia ====
 
 
 
* przejazd kat. A przez ulicę Bytomską obsługiwany przez dyżurnego ruchu
 
 
 
==== Budynki ====
 
 
 
* budynek stacyjny w km 21,409 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
 
* magazyn między torami nr 2 i 5
 
 
 
=== Ciekawostki ===
 
 
 
Na planie schematycznym umieszczono pieczęć informującą o tym, że stacja Tarnowskie Góry Wąsk. w 1946 roku podlegała pod stację kontrolną Karb (Bytom Karb Wąsk.). Stacje kontrolne ustanowiono na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po ich upaństwowieniu w 1884 w celu kontroli nad ilością przewożonych towarów i pobieranego za to przewoźnego<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Koleje Wąskotorowe na Górnym Śląsku, tom I | wydawca = Śląsk sp. z o.o. | miejsce = Katowice | rok = 1996 | strony = 26 | isbn = 83-85831-82-7 }}</ref>. Późniejszym odpowiednikiem stacji kontrolnych były stacje rejonowe (zbiorcze). Tarnowskie Góry Wąsk. podlegały, zależnie od okresu i natężenia przewozów, zamiennie pod stacje Repty lub Bytom Karb Wąsk., a po 1995 roku również normalnotorowej stacji rejonowej Bytom<ref>{{cytuj pismo | nazwisko = Soida | imię = Krzysztof | tytuł = Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku | czasopismo = Koleje Małe i Duże | wolumin = 5/2005 | strony = 33-34 | issn = 1733-1994 }}</ref>.
 
  
 
== 1972 ==
 
== 1972 ==
 
+
[[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|center|700px]]
[[Plik:Tarngorywask1972-1.jpg|right|800px]]
 
 
 
==== Położenie ====
 
 
 
* km 11,101 linii Bytom Karb Wąsk. - Huta Miasteczko
 
 
 
==== Tory główne ====
 
 
 
* nr 1 i będący jego przedłużeniem tor nr 1a
 
 
 
==== Tory boczne ====
 
 
 
* nr 2 - stacyjny boczny
 
* nr 8 i 10 - odstawcze
 
 
 
==== Bocznice stacyjne ====
 
 
 
* plac składowy węgla OPHO, czyli Okręgowego Przedsiębiorstwa Handlu Opałem (tor nr 4)
 
* przeładownia z toru normalnego (tory nr 2 i 12)
 
* ładownia publiczna (tory nr 6a i 8a)
 
 
 
==== Urządzenia ZRK ====
 
 
 
* 10 zwrotnic nastawianych ręcznie
 
* 4 wykolejnice nastawiane ręcznie
 
* brak sygnalizatorów
 
 
 
==== Przejazdy i przejścia ====
 
 
 
* przejazd kat. A w km 11,131 obsługiwany przez dyżurnego ruchu
 
 
 
==== Budynki ====
 
 
 
* budynek stacyjny w km 11,101 (miejsce pracy dyżurnego ruchu)
 
* schronisko działki między torami nr 10 i 12
 
* dawny magazyn między torami nr 10 i 12
 
 
 
==== Pozostałe budowle ====
 
 
 
* wiadukt w km 11,418 (pod normalnotorowym szlakiem Nakło Śląskie - Tarnowskie Góry TGA)
 
* przesuwnica bramowa do przeładunku na przedłużeniu toru nr 2
 
 
 
{{Przypisy}}
 
  
 
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
 
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
 
[[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]]
 
[[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)