Edytujesz Archiwum:Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej (1954)

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Srjp-kwz-1954-01.jpeg|thumb|380px]]
 
{{Teczka w archiwum
 
|Tytuł teczki=Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej ważny od dnia 23 maja 1954 roku
 
|Data początkowa=1954
 
|Data końcowa=1954
 
|Sygnatura teczki=AT-00084
 
|Słowa kluczowe=koleje leśne, koleje przemysłowe, koleje wąskotorowe w Polsce, Kolej Wąskotorowa OTL Zagnańsk
 
}}
 
'''Służbowy Rozkład Jazdy Kolei Wąskotorowej Zagnańskiej zeszyt 2 Wz ważny od dnia 23 maja 1954 roku ''' wydany w roku 1954 nakładem Biura Transportowego Kolei Leśnych w Zagnańsku.
 
 
Skany udostępnił z własnej kolekcji Jarosław Szczuryk vel Szczerba, a opis i materiały dodatkowe wykonał Mariusz Herchold. 
 
 
 
[[Plik:Zagnansk-wykres-1954.png|thumb|400px|Wykres ruchu]]
 
 
== Warunki techniczno-ruchowe linii ==
 
 
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900>
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900>
 +
Srjp-kwz-1954-01.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-02.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-02.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-03.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-03.jpeg
Linia 26: Linia 10:
 
Srjp-kwz-1954-09.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-09.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-10.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-10.jpeg
</hovergallery>
 
 
Początkowa część rozkładu jazdy zawiera:
 
* objaśnienia znaków i skrótów używanych w służbowych rozkładach jazdy,
 
* wykaz ostrzeżeń stałych - ograniczenia prędkości obowiązywały głównie ze względu na ograniczoną widoczność na przejazdach,
 
* wykaz odcinków i punktów niebezpiecznych ze względu na mogący powstać pożar od iskier parowozu lub niedopałków popielnikowych - na liście znajdują się lasy i mosty drewniane,
 
* wykaz miejsc zagrożonych na wypadek ulewy - tereny zalewowe,
 
* wykaz miejsc na których nie wolno wychylać się drużynie parowozowej z budki parowozu z uwagi na całkowite wykorzystanie skrajni - 2 wiadukty, jeden drogowy, drugi kolejowy,
 
* wykaz punktów na których zabrania się przebywania na stopniach wagonów i otwierania w wagonach drzwi bocznych lub okien ze względu na bliską odległość od torów dźwigarów przyczółków mostowych, wiaduktów itp.
 
* wykaz odległości do obliczania osio-kilometrów,
 
* wykaz odległości między posterunkami następczymi, osłonnymi, przystankami osobowymi od punktu początku linii,
 
* kalendarz oświetlenia (ramowy) lamp naftowych, naftowo-żarowych, elektrycznych i gazowych na słupach (perony, podjazdy, tory itp.) - z podaniem ilości godzin palenia w ciągu każdej doby, miesiąca, kwartału i roku,
 
* kalendarz oświetlenia (ramowy) lamp naftowych i innych w ubikacjach służbowych, latarń na sygnałach stacyjnych i pociągach, latarek ręcznych, sygnałowych i w wagonach osobowych - z podobnymi szczegółami jak w poprzednim kalendarzu,
 
* dane o numeracji pociągów na KW Zagnańskiej w zależności od rodzaju pociągów - oddzielne zakresy dla pociągów osobowych, motorowych, mieszanych i towarowych,
 
* wykaz pochyleń miarodajnych w ‰ dla obliczania ciężaru hamującego,
 
* tablica do obliczania ciężaru hamującego w pociągu dla drogi hamowania 400 m,
 
* wykaz największej dozwolonej ilości osi w pociągach,
 
* wykaz stacji na których przeprowadza się rewizję techniczną pociągów przez rewidentów wagonów - było to możliwe na stacjach Zagnańsk i Święty Krzyż,
 
* wykaz stacji do wydawania rozkazów szczególnych drużynom pociągowym,
 
* wykaz stacji na których zabronione jest przetaczanie wagonów odrzutem,
 
* wykaz ładowni, przystanków osobowych i bocznic szlakowych ze wskazaniem stacji opiekuńczej,
 
* wykaz dozwolonej ilości par wagonów w pociągu załadowanych wspólnym ładunkiem i połączonych rozworami lub samym ładunkiem,
 
* przewóz korespondencji służbowej - po 1 pociągu w każdym kierunku na linii Zagnańsk - Święty Krzyż,
 
* wykaz dozwolonego obciążenia parowozów w tonach - z wyszczególnieniem serii Ty, Tx, T, przy czym dla wszystkich przewidziano 85 t,
 
* skrajnia budowli i taboru kolei wąskotorowych o szerokości toru 800 mm.
 
 
== Ruch na linii Zagnańsk - Święty Krzyż ==
 
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900>
 
 
Srjp-kwz-1954-11.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-11.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-12.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-12.jpeg
Linia 61: Linia 16:
 
Srjp-kwz-1954-15.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-15.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-16.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-16.jpeg
</hovergallery>
 
 
Między Zagnańskiem a Świętym Krzyżem przewidziano kursowanie:
 
* 5 par w dni robocze i 1 pary w dni wolne pociągów mieszanych osobowo-towarowych,
 
* 8 par codziennych i 1 pary w dni robocze pociągów towarowych.
 
 
Czas jazdy na linii wymuszał taką organizację pracy służby mechanicznej, że pojedynczy 8-godzinny turnus zamykał się obsługą jednej pracy pociągów. Zapotrzebowanie trakcyjne dla tej linii wynosiło 5 parowozów, a wagonowe - 2 składy pasażerskie w dni robocze i jeden w dni wolne od pracy. Ponadto, z rozkładu jazdy wynika, że wodowania parowozów przewidziane były w Zagnańsku (przed rozpoczęciem wyprawieniem pociągu), a później również na trasie w Barczy i Dębnie (odpowiednio dłuższe postoje).
 
 
Prędkości pociągów na tej linii wahały się w granicach od 14 do 14,7 km/h (techniczne) oraz od 8,6 do 12,7 km/h (handlowe).
 
 
== Ruch na linii Zagnańsk - Piaskownia ==
 
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900>
 
 
Srjp-kwz-1954-17.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-17.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-18.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-18.jpeg
</hovergallery>
 
 
Między Zagnańskiem a Piaskownią przewidziano kursowanie 18 par codziennych pociągów towarowych. Do ich obsługi konieczny był 1 parowóz, co daje łączne zapotrzebowanie trakcyjne w skali całej kolei wynoszące 6 parowozów każdej doby.
 
 
Prędkość techniczna i handlowa wszystkich pociągów na tej linii wynosiła 9,8 km/h.
 
 
== Informacje dodatkowe ==
 
 
<hovergallery maxhoverwidth=1100 maxhoverheight=900>
 
 
Srjp-kwz-1954-19.jpeg
 
Srjp-kwz-1954-19.jpeg
 
</hovergallery>
 
</hovergallery>
 
Poza skorowidzem i spisem rzeczy, informacje dodatkowe obejmują obiegi składów pasażerskich, jednak bez wskazania liczby i serii wagonów. Większość składów jako stację macierzystą ma wpisany Zagnańsk. Jeden skład został przypisany do stacji Święty Krzyż, przy czym z wykresu wynika, że większość czasu spędzał w Zagnańsku.
 
 
[[Kategoria:Teczki w archiwum]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: