Edytujesz BN-3512-12-01:1989
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''BN-3512-12-01:1989''' | + | '''BN-3512-12-01:1989''' - Tabor kolejowy - Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V - Warunki techniczne BN-89/3512-12/01 |
− | |||
− | |||
== Treść normy == | == Treść normy == | ||
Linia 13: | Linia 11: | ||
|rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne''' | |rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne''' | ||
|- | |- | ||
− | | <small>Zamiast <br> | + | | <small>Zamiast <br> BN-82/3512-12/01</small> |
|- | |- | ||
| <small>Grupa katalogowa 0602</small> | | <small>Grupa katalogowa 0602</small> | ||
Linia 23: | Linia 21: | ||
'''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich. | '''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich. | ||
− | '''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy | + | '''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacj i wagonów eksploatacyjnych. |
'''1.3. Określenia''' | '''1.3. Określenia''' | ||
Linia 35: | Linia 33: | ||
'''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym. | '''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym. | ||
− | '''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg | + | '''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg PN-74/E-0 1000, PN-75/E-77100 i BN-86/ 3512-08. |
=== 2. Warunki techniczne === | === 2. Warunki techniczne === | ||
Linia 67: | Linia 65: | ||
− | '''2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania.''' Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg | + | '''2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania.''' Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg BN-88/3512-12/04. |
− | '''2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające.''' Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się | + | '''2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające.''' Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się odbieraka prądu od przewodu jezdnego sieci trakcyjnej. |
Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu: | Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu: | ||
Linia 94: | Linia 92: | ||
W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1. | W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1. | ||
− | |||
'''2.5.2. Pierwsza półfala prądu''' przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A. | '''2.5.2. Pierwsza półfala prądu''' przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A. | ||
Linia 105: | Linia 102: | ||
'''2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji''' powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć. | '''2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji''' powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć. | ||
− | Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg | + | Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg BN-70/3086-14. |
− | '''2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny''' powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg | + | '''2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny''' powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg PN-69/E-06120. |
'''2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów''' przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz. | '''2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów''' przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz. | ||
− | Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg | + | Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg PN-69/E-06120. |
− | '''2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji''' wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg | + | '''2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji''' wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg PN-79/E-08106 i odpowiadać stopniowi ochrony IP55. |
Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego. | Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego. | ||
Linia 126: | Linia 123: | ||
Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C. | Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C. | ||
− | Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z | + | Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z BN-78/3531-10 p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną z zamawiającym. |
Linia 141: | Linia 138: | ||
– przewody pozostałe. | – przewody pozostałe. | ||
− | b) przewody niskiego napięcia – wg | + | b) przewody niskiego napięcia – wg BN-88/3512-12/04, |
c) przewody ochronne. | c) przewody ochronne. | ||
Linia 165: | Linia 162: | ||
a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2, | a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2, | ||
− | |||
+ | b) oznaczenie wagonów osobowych i typu osobowego z instalacją powinno być wykonane zgodnie z BN-88/3500-13/64, a wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich zgodnie z BN-79/3500-13/42, | ||
− | + | c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg BN-76/3086-10. | |
− | |||
− | c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg | ||
=== 3. Postanowienie przejściowe === | === 3. Postanowienie przejściowe === | ||
− | Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg | + | Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01. |
Linia 185: | Linia 180: | ||
− | '''2. Istotne zmiany w stosunku do | + | '''2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01''' |
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego, | a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego, | ||
Linia 196: | Linia 191: | ||
'''3. Normy związane''' | '''3. Normy związane''' | ||
− | + | PN-74/E-01000 Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia | |
− | + | PN-69/E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania | |
− | + | PN-79/E-08106 Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania | |
− | + | PN-75/E-77100 Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania | |
− | + | BN-76/3086-10 Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym | |
− | + | BN-70/3086-14 Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania | |
− | + | BN-79/3500-13/42 Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym | |
− | + | BN-88/3500-13/64 Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi | |
− | + | BN-86/3512-08 Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia | |
− | + | BN-88/3512-12/04 Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne | |
− | + | BN-78/3531-10 Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów | |
'''4. Dokumenty międzynarodowe''' | '''4. Dokumenty międzynarodowe''' | ||
− | + | UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r. | |
− | + | UIC 552 Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r. | |
Linia 232: | Linia 227: | ||
{|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1" | {|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1" | ||
|- | |- | ||
− | |style="width:650px;" | Zgłoszona przez | + | |style="width:650px;" | Zgłoszona przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa </br> |
− | Ustanowiona przez | + | Ustanowiona przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności dnia 2 czerwca 1989 r. </br> |
jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br> | jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br> | ||
− | (Dz. Norm. i Miar nr 7/1989, poz. 18) | + | (Dz. Norm. i Miar nr 7/ 1989, poz. 18) |
|} | |} | ||
− | |||
− |