Edytujesz BN-3512-12-01:1989

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''BN-3512-12-01:1989''' Tabor kolejowy Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V Warunki techniczne.
+
'''BN-3512-12-01:1989''' - Tabor kolejowy - Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V - Warunki techniczne BN-89/3512-12/01
 
 
Właściwie norma branżowa posiadała oznaczenie BN-89/3512-12/01, zaś oznaczenie z rokiem wydania umieszczonym na końcu po dwukropku jest zgodne z obecnie obowiązującym schematem ułatwiającym sortowanie norm. Skan normy jest dostępny w [http://bc.pollub.pl/dlibra/publication/6119/edition/5980/content?ref=desc Bibliotece Cyfrowej Politechniki Lubelskiej].
 
  
 
== Treść normy ==
 
== Treść normy ==
Linia 13: Linia 11:
 
|rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne'''
 
|rowspan=3 | '''Tabor kolejowy <br><big> Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 1000 ÷ 3000 V </big><br> Warunki techniczne'''
 
|-
 
|-
| <small>Zamiast <br> [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]]</small>
+
| <small>Zamiast <br> BN-82/3512-12/01</small>
 
|-
 
|-
 
| <small>Grupa katalogowa 0602</small>
 
| <small>Grupa katalogowa 0602</small>
Linia 23: Linia 21:
 
&nbsp; &nbsp;'''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich.
 
&nbsp; &nbsp;'''1.1. Przedmiot normy.''' Przedmiotem normy są warunki techniczne dotyczące jedno- lub wielonapięciowej elektrycznej instalacji zasilania napięciem 1000 ÷ 3000 V prądu stałego i przemiennego wagonów osobowych, typu osobowego oraz wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich.
  
&nbsp; &nbsp;'''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacji wagonów eksploatacyjnych.
+
&nbsp; &nbsp;'''1.2. Zakres stosowania przedmiotu normy.''' Postanowienia normy obowiązują przy projektowaniu i w produkcji wagonów oraz są zalecane przy modernizacj i wagonów eksploatacyjnych.
  
 
&nbsp; &nbsp;'''1.3. Określenia'''
 
&nbsp; &nbsp;'''1.3. Określenia'''
Linia 35: Linia 33:
 
&nbsp; &nbsp;'''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym.
 
&nbsp; &nbsp;'''1.3.4. urządzenie wybiorczo-przełączające''' – urządzenie stosowane w instalacji wielonapięciowej zamontowane w skrzyni rozdzielczej, służące do samoczynnego przełączania urządzeń odbiorczych instalacji w zależności od wartości w przewodzie głównym.
  
&nbsp; &nbsp;'''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg [[PN-E-01000:1974|PN-74/E-01000]], [[PN-E-77100:1975|PN-75/E-77100]] i [[BN-3512-08:1986|BN-86/3512-08]].
+
&nbsp; &nbsp;'''1.3.5. Pozostałe określenia''' – wg PN-74/E-0 1000, PN-75/E-77100 i BN-86/ 3512-08.
  
 
=== 2. Warunki techniczne ===
 
=== 2. Warunki techniczne ===
Linia 67: Linia 65:
  
  
&nbsp; &nbsp;'''2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania.''' Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg [[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]].
+
&nbsp; &nbsp;'''2.3. Napięcia znamionowe obwodów sterowania.''' Obwody sterowania instalacji powinny być przystosowane do zasilania napięciem wg BN-88/3512-12/04.
  
  
&nbsp; &nbsp;'''2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające.''' Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się [[Odbierak prądu|odbieraka prądu]] od [[Przewód jezdny sieci trakcyjnej|przewodu jezdnego sieci trakcyjnej]].
+
&nbsp; &nbsp;'''2.4. Urządzenie wybiorczo-przełączające.''' Wielonapięciowa instalacja wagonów przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinna być wyposażona w urządzenie wybiorczo-przełączające, przystosowujące samoczynnie instalację do zasilania jednym z napięć wymienionych w 2.1, w zakresie dopuszczalnych wahań – wg 2.2, a ponadto utrzymujące utworzony układ połączeń w czasie krótkotrwałych zaników napięcia powodowanych odrywaniem się odbieraka prądu od przewodu jezdnego sieci trakcyjnej.
  
 
&nbsp; &nbsp; Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu:
 
&nbsp; &nbsp; Zaleca się, aby przyłączenia urządzeń odbiorczych instalacji i tworzenie układu połączeń następowało dla układu:
Linia 94: Linia 92:
  
 
&nbsp; &nbsp; W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1.  
 
&nbsp; &nbsp; W przypadku wysokich temperatur zewnętrznych moc pobierana przez poszczególne wagony przewidziane do ruchu międzynarodowego powinna być ograniczana tak, aby w sumie dla całego pociągu nie spowodować przekroczenia wartości obciążeń dopuszczalnych przewodu głównego oraz elektrycznych sprzęgników przewodu głównego – wg rys. 1.  
[[Plik:BN-3512-12-01-01.jpg|thumb|right|400px|Rys. 1.]]
 
  
 
&nbsp; &nbsp;'''2.5.2. Pierwsza półfala prądu''' przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A.
 
&nbsp; &nbsp;'''2.5.2. Pierwsza półfala prądu''' przy 1000 V napięcia sinusoidalnego 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> Hz, przy włączeniu jednego odbiornika, nie powinna być większa niż 180 A, a część indukcyjna lub pojemnościowa nie większa niż 40 A.
Linia 105: Linia 102:
 
&nbsp; &nbsp;'''2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji''' powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć.
 
&nbsp; &nbsp;'''2.6.1. Bezpieczniki topikowe – główny i urządzeń odbiorczych instalacji''' powinny mieć do brane znamionowe natężenie prądu tak, aby zapewniały ochronę instalacji i urządzeń odbiorczych instalacji zasilanej każdym rodzajem prądu wg 2.1, przy wahaniach napięcia wg 2.2, przed skutkami zwarć.
  
&nbsp; &nbsp; Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg [[BN-3086-14:1970|BN-70/3086-14]].
+
&nbsp; &nbsp; Bezpieczniki powinny spełniać wymagania wg BN-70/3086-14.
  
&nbsp; &nbsp;'''2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny''' powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg [[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]].
+
&nbsp; &nbsp;'''2.6.2. Wyłącznik (stycznik) główny''' powinien umożliwiać odłączenie pod obciążeniem urządzeń odbiorczych instalacji od przewodu głównego. Wyłącznik (stycznik) główny powinien spełniać wymagania wg PN-69/E-06120.
  
 
&nbsp; &nbsp;'''2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów''' przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz.
 
&nbsp; &nbsp;'''2.6.3. Styczniki załączające urządzenia odbiorcze instalacji wagonów''' przewidzianych do ruchu międzynarodowego powinny działać poprawnie przy prądzie stałym i przemiennym o częstotliwości 16<sup>2</sup>/<sub>3</sub> i 50 Hz.
  
&nbsp; &nbsp; Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg [[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]].  
+
&nbsp; &nbsp; Załączanie styczników powinno być uzależnione od obecności napięcia w przewodzie głównym. Styczniki załączające urządzenie odbiorcze instalacji powinny spełniać wymagania wg PN-69/E-06120.  
  
&nbsp; &nbsp;'''2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji''' wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg [[PN-E-08106:1979|PN-79/E-08106]] i odpowiadać stopniowi ochrony IP55.
+
&nbsp; &nbsp;'''2.6.4. Skrzynia rozdzielcza instalacji''' wielonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu międzynarodowego oraz instalacji jednonapięciowej w wagonach przewidzianych do ruchu krajowego powinna zapewniać szczelność określoną wg PN-79/E-08106 i odpowiadać stopniowi ochrony IP55.
  
 
&nbsp; &nbsp; Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego.  
 
&nbsp; &nbsp; Otwarcie skrzyni powinno powodować wyłączenie wszystkich urządzeń odbiorczych oraz odłączenie instalacji zasilania od przewodu głównego.  
Linia 126: Linia 123:
 
&nbsp; &nbsp; Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C.
 
&nbsp; &nbsp; Dopuszczalne temperatury – uchwytu wtyczki na powierzchni dotykowej – maksimum +60°C, przewodów – maksimum +90°C.
  
&nbsp; &nbsp; Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z [[BN-3531-10:1978|BN-78/3531-10]] p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną z zamawiającym.  
+
&nbsp; &nbsp; Rozmieszczenie sprzęgników na czołownicach wagonów i długość przewodu sprzęgnika powinny być zgodne z BN-78/3531-10 p. 2 i dokumentacją techniczną uzgodnioną z zamawiającym.  
  
  
Linia 141: Linia 138:
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; – przewody pozostałe.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; – przewody pozostałe.
  
&nbsp; &nbsp; b) przewody niskiego napięcia – wg [[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]],
+
&nbsp; &nbsp; b) przewody niskiego napięcia – wg BN-88/3512-12/04,
  
 
&nbsp; &nbsp; c) przewody ochronne.  
 
&nbsp; &nbsp; c) przewody ochronne.  
Linia 165: Linia 162:
  
 
&nbsp; &nbsp; a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2,
 
&nbsp; &nbsp; a) oznaczenie wyłącznika (stycznika) głównego powinno być wykonane zgodnie z rys. 2,
[[Plik:BN-3512-12-01-02.jpg|thumb|right|400px|Rys. 2. </br>Kształt tabliczki i dźwigni podano przykładowo]]
 
  
 +
&nbsp; &nbsp; b) oznaczenie wagonów osobowych i typu osobowego z instalacją powinno być wykonane zgodnie z BN-88/3500-13/64, a wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich zgodnie z BN-79/3500-13/42,
  
&nbsp; &nbsp; b) oznaczenie wagonów osobowych i typu osobowego z instalacją powinno być wykonane zgodnie z [[BN-3500-13-64:1988|BN-88/3500-13/64]], a wagonów towarowych kursujących w pociągach pasażerskich zgodnie z [[BN-3500-13-42:1979|BN-79/3500-13/42]],
+
&nbsp; &nbsp; c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg BN-76/3086-10.
 
 
&nbsp; &nbsp; c) tablice i znaki ostrzegawcze na wagonach z instalacją powinny odpowiadać wymaganiom wg [[BN-3086-10:1976|BN-76/3086-10]].
 
  
 
=== 3. Postanowienie przejściowe ===
 
=== 3. Postanowienie przejściowe ===
 
   
 
   
Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]].  
+
Do dnia 31 grudnia 1991 r. dopuszcza się stosowanie oznaczenia wyłącznika (stycznika) głównego instalacji znakami wg BN-82/3512-12/01.  
  
  
Linia 185: Linia 180:
  
  
&nbsp; &nbsp;'''2. Istotne zmiany w stosunku do [[BN-3512-12-01:1982|BN-82/3512-12/01]]'''
+
&nbsp; &nbsp;'''2. Istotne zmiany w stosunku do BN-82/3512-12/01'''
  
 
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego,
 
a) poszerzono wymagania normy w zakresie mocy pobieranej z przewodu głównego,
Linia 196: Linia 191:
 
&nbsp; &nbsp;'''3. Normy związane'''
 
&nbsp; &nbsp;'''3. Normy związane'''
  
[[PN-E-01000:1974|PN-74/E-01000]] &nbsp; Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia
+
PN-74/E-01000 &nbsp; Łączniki energoelektryczne. Nazwy i określenia
  
[[PN-E-06120:1969|PN-69/E-06120]] &nbsp; Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania  
+
PN-69/E-06120 &nbsp; Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne wymagania i badania  
  
[[PN-E-08106:1979|PN-79/E-08106]] &nbsp; Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania
+
PN-79/E-08106 &nbsp; Obudowy urządzeń elektrotechnicznych. Stopnie ochrony. Podział, wymagania i badania
  
[[PN-E-77100:1975|PN-75/E-77100]] &nbsp; Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania
+
PN-75/E-77100 &nbsp; Elektryczne urządzenia grzejne oporowe. Urządzenia grzejne dla taboru kolejowego. Ogólne wymagania i badania
  
[[BN-3086-10:1976|BN-76/3086-10]] &nbsp; Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym
+
BN-76/3086-10 &nbsp; Tabor kolejowy. Tablice i znaki ostrzegawcze przed porażeniem prądem elektrycznym
  
[[BN-3086-14:1970|BN-70/3086-14]] &nbsp; Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania  
+
BN-70/3086-14 &nbsp; Bezpieczniki topikowe trakcyjne prądu stałego na znamionowe napięcie izolacji od 1000 do 3000 V. Wymagania i badania  
  
[[BN-3500-13-42:1979|BN-79/3500-13/42]] &nbsp; Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym
+
BN-79/3500-13/42 &nbsp; Napisy i znaki. Wagony towarowe. Oznaczenie na wagonach z elektrycznym przewodem ogrzewczym
  
[[BN-3500-13-64:1988|BN-88/3500-13/64]] &nbsp; Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi
+
BN-88/3500-13/64 &nbsp; Napisy i znaki. Wagony osobowe i typu osobowego. Oznaczenia na wagonach z przewodem lub urządzeniami ogrzewczymi
  
[[BN-3512-08:1986|BN-86/3512-08]] &nbsp; Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia
+
BN-86/3512-08 &nbsp; Tabor kolejowy. Instalacje elektryczne. Rodzaje i określenia
  
[[BN-3512-12-04:1988|BN-88/3512-12/04]] &nbsp; Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne
+
BN-88/3512-12/04 &nbsp; Tabor kolejowy. Elektryczna instalacja zasilania urządzeń wagonowych napięciem 24 ÷ 120 V prądu stałego. Warunki techniczne
  
[[BN-3531-10:1978|BN-78/3531-10]] &nbsp; Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów
+
BN-78/3531-10 &nbsp; Tabor kolejowy. Rozmieszczenie urządzeń na czołownicy wagonów
  
  
 
&nbsp; &nbsp;'''4. Dokumenty międzynarodowe'''
 
&nbsp; &nbsp;'''4. Dokumenty międzynarodowe'''
  
[[UIC 550]] Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r.
+
UIC 550 Elektrische Energieversorgungseinrichtungcn für Wagen der Reisezugwagenbauart – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 5 do dnia 1 lipca 1985 r.
  
[[UIC 552]] Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r.
+
UIC 552 Versorgung der Züge mit elektrischer Energie aus der Zugsammelschiene – wyd. 8 z dnia 1 stycznia 1978 r. ze zmianami 1 ÷ 8 do dnia 1 stycznia 1986 r.
  
  
Linia 232: Linia 227:
 
{|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1"
 
{|style="border-spacing:0px; text-align:center; margin-left:auto; margin-right:auto;" border="1"
 
|-
 
|-
|style="width:650px;" | Zgłoszona przez [[Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa]] </br>
+
|style="width:650px;" | Zgłoszona przez Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa </br>
Ustanowiona przez [[Minister Transportu, Żeglugi i Łączności|Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności]] dnia 2 czerwca 1989 r. </br>
+
Ustanowiona przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności dnia 2 czerwca 1989 r. </br>
 
jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br>
 
jako norma obowiązująca od dnia 1 stycznia 1990 r. </br>
(Dz. Norm. i Miar nr 7/1989,  poz. 18)
+
(Dz. Norm. i Miar nr 7/ 1989,  poz. 18)
 
|}
 
|}
 
[[Kategoria:Norma Branżowa]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)