Dźwig: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "'''Wagon dźwigowy''' - rodzaj wagonu technicznego, na którego ramie znajduje się obrotowa kabina z dźwigiem. Starsze dźwigi były dwuosiowe natomiast późniejsze k...")
 
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Wagon dźwigowy''' - rodzaj wagonu technicznego, na którego ramie znajduje się obrotowa kabina z dźwigiem. Starsze dźwigi były dwuosiowe natomiast późniejsze konstrukcje są większe i posiadają sześć osi. Wagony dźwigowe zazwyczają mają własny napęd lecz przy jego użyciu nie osiągają znacznych prędkości. Dźwig może być ciągnięty z prędkością 80 km/h. Wagony dźwigowe są powszechnie używane na budowach kolejowych oraz przy wypadkach do ściągania taboru.
+
Dźwig – urządzenie techniczne, stacjonarne,  przeznaczone do podnoszenia i przemieszczania ładunków. Używane było na placach ładunkowych w celu ułatwienia i przyspieszenia przeładunku, gdzie stopniowo zostało zastąpione przez suwnice bramowe, a także w parowozowniach w zasiekach węglowych do nawęglania parowozów. W mniejszych parowozowniach był to podstawowy środek techniczny, w większych, wraz z żurawiami do naeglania, pełniły funkcję rezerwową w stosunku do bardziej wydajnych [[Wyciąg Teudtloffa|wyciągów Teudtloffa]] lub zasobników węglowych umieszczonych nad torem.
 
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Roco.jpg|Model wagonu dźwigowego firmy [[Roco]] w skali [[H0]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:EDK-300|Dźwig kolejowy [[EDK-300]] na przystanku [[Oborniki Wielkopolskie Miasto]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 

Aktualna wersja na dzień 13:03, 9 kwi 2018

Dźwig – urządzenie techniczne, stacjonarne, przeznaczone do podnoszenia i przemieszczania ładunków. Używane było na placach ładunkowych w celu ułatwienia i przyspieszenia przeładunku, gdzie stopniowo zostało zastąpione przez suwnice bramowe, a także w parowozowniach w zasiekach węglowych do nawęglania parowozów. W mniejszych parowozowniach był to podstawowy środek techniczny, w większych, wraz z żurawiami do naeglania, pełniły funkcję rezerwową w stosunku do bardziej wydajnych wyciągów Teudtloffa lub zasobników węglowych umieszczonych nad torem.