Edytujesz GLs30
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|opis = | |opis = | ||
|producent = [[ZREMB Gliwice]] | |producent = [[ZREMB Gliwice]] | ||
− | |lata_budowy = | + | |lata_budowy = 1961-1964 |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 4 000 kg | |masa_służbowa = 4 000 kg | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
== Geneza == | == Geneza == | ||
− | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ZNTK Poznań]] na podstawie projektu opracowanego przez [[Fablok]], z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie | + | Z powodu dużego zapotrzebowania na wąskotorowe lokomotywy w przemyśle i braku części zamiennych do starych zagranicznych konstrukcji. ''Zakłady Remontu Maszyn Budowlanych'' nr 5 w Gliwicach, które zajmowało się remontami takich lokomotyw w przyzakładowym biurze konstrukcyjnym opracowano dokumentację techniczną lokomotywy z wykorzystaniem wyłącznie polskich podzespołów. Do produkcji seryjnej lokomotywek GLs przystąpiono w 1961. W sumie powstało około 160 lokomotyw GLs30. W tym samym czasie produkcję wąskotorowych lokomotyw spalinowych rozpoczęły [[ZNTK Poznań]] na podstawie projektu opracowanego przez [[Fablok]], z tego powodu przestały napływać zamówienia do zakładu w Gliwicach i zakończono produkcję tych lokomotyw. Przestawiono się natomiast na produkcję maszyn budowlanych, zwłaszcza wózków widłowych i podnośników hydraulicznych . Obecnie można jeszcze spotkać te lokomotywy tylko w skansenach i na kolejach turystycznych. Ostatnie sprawne egzemplarze były używane głównie w [[cegielnia|cegielniach]]. |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | Lokomotywy GLs30 są wyposażone w [[silnik wysokoprężny]] typu S-322 produkcji [[Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A.|WSW Andrychów]]. Napęd na osie przekazywany jest poprzez 3-biegową skrzynię biegów z mechanizmem rewersowym a następnie przez dwa wałki z osadzonymi na nich [[koło zębate|kołami zębatymi]]. Z tych kół, poprzez łańcuchy Galla, napęd przekazywany jest na koła. Silnik chłodzony jest przez ciecz o obiegu wymuszonym. Lokomotywa wyposażona jest w dwie [[piasecznica (urządzenie)|piasecznice]], które uruchamiane są mechanicznie oraz zbiornik paliwa o pojemności 35 litrów. W budce maszynisty fotel ustawiony jest bokiem do kierunku jazdy. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | == Zestawienie wąskotorowych lokomotyw spalinowych GLS20, GLs25, GLs30 == | ||
− | [[Zestawienie_w%C4%85skotorowych_lokomotyw_spalinowych_GLs25,_GLs30 | + | [[Zestawienie_w%C4%85skotorowych_lokomotyw_spalinowych_GLs25,_GLs30]] |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, {{ISBN|978-83-206-1731-3}}, s. 168-170, 208. | * Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, {{ISBN|978-83-206-1731-3}}, s. 168-170, 208. | ||
* wikipedia.pl | * wikipedia.pl |