Edytujesz HCP 301D

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 24: Linia 24:
 
  |system_hamulca=Oerlikon
 
  |system_hamulca=Oerlikon
 
  |sterowanie_wielokrotne=jest
 
  |sterowanie_wielokrotne=jest
  |system_ogrzewania=parowe / elektryczne 3000 V
+
  |system_ogrzewania=elektryczne 3000 V
 
  |uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata.
 
  |uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata.
 
}}     
 
}}     
 
+
{{rozbuduj}}
 
'''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo  jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''.
 
'''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo  jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''.
  
Linia 34: Linia 34:
  
 
==Opis konstrukcji==
 
==Opis konstrukcji==
Pudło lokomotywy wraz ze spawaną [[Ostoja|ostoją]] tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się [[kocioł grzewczy]] (po modernizacji prądnica do ogrzewania wagonów) i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy, czterosuwowy, doładowany wysokoprężny silnik spalinowy. Silnik sprzężony jest z prądnicą główną która służy też jako rozrusznik. Prądnica ''GP-846B1'' produkowana jest w Wrocławskim ''Dolmelu'' na licencji firmy ''Alstom''. Lokomotywa posiada dwa trzyosiowe wózki bez [[Czop skrętu|czopa skrętu]]. Rozwiązanie to pozwala na korzystanie z torowisk o złej jakości dzięki mniejszemu naciskowi zestawów kołowych na szyny. Sześć silników trakcyjnych ''LSa-430'' napędza każdą z osi lokomotywy. Silniki zawieszone są systemem tramwajowym "na nos". Pomiędzy wózkami umieszczone są zbiorniki na paliwo i wodę, oraz skrzynie mieszczące akumulatory. Lokomotywa wyposażona była w importowany z USA kocioł grzewczy ''Vapor OK-4616'', który służył do ogrzewania składów pasażerskich zimą.
+
Pudło lokomotywy wraz ze spawaną ostoją tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się [[kocioł grzewczy]] i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy czterosuwowy [[wysokoprężny silnik spalinowy]], doładowany (...)
 
 
==Eksploatacja==
 
W początkowej fazie eksploatacji ujawniło się wiele wad fabrycznych. Lokomotywy łatwo ulegały wykolejeniom. Kłopot sprawiało też zagrożenie pożarowe a wiązało się to z niewłaściwym rozwiązaniem układu paliwowego. Wprowadzono więc wiele poprawek, m.in. sprzęg międzywózkowy i systemu sygnalizowania i gaszenia pożaru dwutlenkiem węgla. Lokomotywy szybko wyparły parowozy z obsługi pociągów dalekobieżnych. Przeznaczone głównie do prowadzenia pociągów osobowych często prowadziły też składy towarowe.  Można je było spotkać w każdym zakątku naszego kraju. Obok pojazdów serii ''Ls800'' i [[M62]] stanowiły podstawę taboru spalinowego w Polsce.
 
 
 
==Modernizacje==
 
W połowie lat osiemdziesiątych Centralne Biuro Konstrukcyjne w Poznaniu opracowało dokumentację dostosowania lokomotywy SP45 do elektrycznego ogrzewania wagonów. Powodem tych zmian była wzrastająca liczba wagonów ogrzewanych elektrycznie, a także brak dewiz na części zamienne do kotłów grzewczych. W miejscu dotychczasowego kotła zabudowano prądnicę grzewczą prądu przemiennego LCP-400 produkcji ''Dolmel'', o mocy 440 kW. Sprzęgi ogrzewania umieszczono pod czołownicami lokomotywy, a gniazda sterowania wielokrotnego przeniesiono na przednią ścianę kabiny maszynisty. Od 1987 do 1998 roku przebudowano w ten sposób 191 lokomotyw. Przebudowane lokomotywy otrzymały oznaczenie SU45 bez zmiany numeru inwentarzowego. Lokomotywy niezmodernizowane zostały skreślone ze stanu.
 
[[PKP Cargo]] jako właściciel większości sprawnych lokomotyw tej serii, podjął działania zmierzające do ich dalszej modernizacji, dedykowanej w kierunku obsługi pociągów towarowych. Przebudowę wykonano w zakładach [[PESA]] w Bydgoszczy. Zastosowano czterosuwowy 12-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU 4000 o mocy 2040 KM. Moc silnika została zmniejszona do 1770 KM. Zredukowanie mocy wiązało się z pozostawieniem oryginalnych silników trakcyjnych, nie przystosowanych do większej mocy agregatu. Zmieniono też stosunek przekładni, dzięki czemu możliwe jest ciągniecie przez lokomotywę ciężkich składów towarowych. Wymontowano elementy ogrzewania składu, zbędne w lokomotywach towarowych. Modyfikacji uległa instalacja elektryczna. Zlikwidowane zostały gniazda sterowania wielokrotnego i zastąpione jednym, zdolnym do przesyłania informacji pomiędzy komputerami pokładowymi lokomotyw. Tradycyjne reflektory zostały zastąpione przez nowoczesne, wbudowane w czoła lokomotywy reflektory halogenowe. Modernizacji uległa także kabina, gdzie zastosowano klimatyzację, nowy pulpit maszynisty i system kontroli jazdy. Jako pierwszą zmodernizowano lokomotywę SU45-112. Po modernizacji otrzymała numer ST45-01, a na tory wyjechała w połowie 2009 roku. Do 2013 roku zmodernizowano w ten sposób 19 lokomotyw. Cała seria lokomotyw otrzymała dopuszczenie do ruchu na terenie Słowacji i Czech.
 
[[File:ST45-01.jpg|thumb|290px|ST45-01 w barwach PKP Cargo]]
 
 
 
 
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:center"
 
! Numery inwentarzowe
 
! Producent
 
! Lata budowy
 
! Ilość
 
|-
 
| SP45 - 001...268
 
| HCP
 
| 1970 - 1976
 
| 268
 
|-
 
| SU45 - 005...265
 
| ZNTK Poznań - przebudowa
 
| 1987 - 1998
 
| 191
 
|-
 
| ST45 - 01...19
 
| Pesa Bydgoszcz - przebudowa
 
| 2009 - 2013
 
| 19
 
|}
 
 
 
==Ciekawostki==
 
Trzy lokomotywy typu 301Dc zostały wyeksportowane do Libanu.[http://www.1435.pl/su45-w-libanie/]
 
 
 
==Linki zewnętrzne==
 
* [http://pojazdy.moontech.pl/?p=786 Pojazdy Komunikacji - Spalinówka SP 45 i SU 45]
 
* [http://pl.wikipedia.org/wiki/HCP_301D HCP 301D]
 
 
 
==Przypisy==
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/HCP_301D