Edytujesz HCP 301D
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
|uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. | |uwagi=W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana Suką, ze względu na dwie pierwsze litery oznaczenia przez przewoźnika lub Fiatem, z powodu zastosowanego silnika na licencji Fiata. | ||
}} | }} | ||
− | + | {{rozbuduj}} | |
'''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. | '''301D'''- Polska [[normalnotorowa lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[HCP]] w Poznaniu w latach 1970-1976, początkowo jako seria ''SP45''<ref>oznaczenie nadane na [[PKP]].</ref> a później ''SU45''. | ||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Opis konstrukcji== | ==Opis konstrukcji== | ||
− | Pudło lokomotywy wraz ze spawaną | + | Pudło lokomotywy wraz ze spawaną ostoją tworzy konstrukcję samonośną. Wnętrze lokomotywy podzielone jest na pięć przedziałów. W dwóch skrajnych przedziałach zlokalizowane są kabiny maszynisty. W środkowym znajduje się silnik spalinowy wraz z prądnicą. W pozostałych przedziałach znajduje się [[kocioł grzewczy]] (po modernizacji prądnica do ogrzewania wagonów) i agregat chłodzący. Sercem lokomotywy jest 12-cylindrowy, czterosuwowy, doładowany wysokoprężny silnik spalinowy. Silnik sprzężony jest z prądnicą główną która służy też jako rozrusznik. Prądnica ''GP-846B1'' produkowana jest w Wrocławskim ''Dolmelu'' na licencji firmy ''Alstom''. Lokomotywa posiada dwa trzyosiowe wózki bez [[Czop skrętu|czopa skrętu]]. Rozwiązanie to pozwala na korzystanie z torowisk o złej jakości dzięki mniejszemu naciskowi osi na szynę. Sześć silników trakcyjnych ''LSa-430'' napędza każdą z osi lokomotywy. Silniki zawieszone są systemem tramwajowym "na nos". Pomiędzy wózkami umieszczone są zbiorniki na paliwo i wodę, oraz skrzynie mieszczące akumulatory. Lokomotywa wyposażona była w importowany z USA kocioł grzewczy ''Vapor OK-4616'', który służył do ogrzewania składów pasażerskich zimą. |
==Eksploatacja== | ==Eksploatacja== | ||
Linia 71: | Linia 71: | ||
Trzy lokomotywy typu 301Dc zostały wyeksportowane do Libanu.[http://www.1435.pl/su45-w-libanie/] | Trzy lokomotywy typu 301Dc zostały wyeksportowane do Libanu.[http://www.1435.pl/su45-w-libanie/] | ||
− | == | + | ==Przypisy== |
− | + | ||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]] | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy spalinowe]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy spalinowe PKP]] |