Edytujesz Heeresfeldbahn
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ''Heeresfeldbahn'' (niem. wojskowa kolej polowa, w skrócie HF lub HFB) - niemieckie lub austriackie (''Rollbahn'') prowizoryczne linie kolejowe budowane przez wyspecjalizowane oddziały wojsk kolejowych (''Eisenbahnpionieren'') w celu transportu żołnierzy i zaopatrzenia. Najczęściej były to linie wąskotorowe układane w szybkim tempie z [[przęsło patentowe|przęseł patentowych]] na poligonach lub na zapleczu frontu podczas działań wojennych. | + | ''Heeresfeldbahn'' (niem. wojskowa kolej polowa, w skrócie HF lub HFB) - niemieckie lub austriackie (''Rollbahn'') prowizoryczne linie kolejowe budowane przez wyspecjalizowane oddziały wojsk kolejowych (''Eisenbahnpionieren'') w celu transportu żołnierzy i zaopatrzenia. Najczęściej były to linie wąskotorowe układane w szybkim tempie z [[przęsło patentowe|przęseł patentowych]] na poligonach lub na zapleczu frontu podczas działań wojennych. Przed I wojną światową w Niemczech przyjęto jako standardową szerokość toru 600 mm, podczas gdy w Austrii stosowano typową dla wąskotorowych kolei austriackich szerokość 760 mm oraz 700 mm w przypadku lekkich kolei dowozowych (''Förderbahn''). Największą rolę wojskowe koleje polowe odegrały podczas I wojny światowej, gdy ich linie były masowo budowane przez wszystkie armie biorące udział w walkach. Miały zapewniać sprawny dowóz wojska, materiałów i sprzętu podczas prowadzenia działań wojennych. Umożliwiały również ewakuację rannych. Po przesunięciu linii frontu były rozbierane lub przeznaczane do innych funkcji (transport płodów rolnych, drewna a nawet przewozy pasażerskie). W okresie międzywojennym stało się jednak jasne, że wobec rozwoju transportu drogowego, artylerii i lotnictwa ich znaczenie będzie stopniowo malało. Podczas II wojny światowej typowe wojskowe koleje polowe były budowane raczej sporadycznie (przykładem może być linia na Mierzei Wiślanej wybudowana przez ''Wehrmacht'' na początku 1945 roku). Wąskotorowy transport kolejowy wykorzystywano częściej do prac budowlanych i gospodarczych niż przy prowadzeniu działań wojennych. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | Przed I wojną światową w Niemczech przyjęto jako standardową szerokość toru 600 mm | ||
− | |||
− | |||
== Tabor == | == Tabor == | ||
Linia 11: | Linia 5: | ||
=== Lokomotywy niemieckie === | === Lokomotywy niemieckie === | ||
− | + | Produkowane w Niemczech do zakończenia I wojny światowej lokomotywy oznaczano kolejnymi numerami z zakresu<ref>Informacje na podstawie: Oktawian Duda, Zygmunt Świerzewski, Krzysztof Zintel: ''Leśnie kolejki wąskotorowe południowo-wschodniej Polski'', Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań 1995, ISBN 83 901902-2-2</ref>: | |
− | |||
− | |||
{| class="wikitable sortable" | {| class="wikitable sortable" | ||
|- | |- | ||
! Zakres numeracji !! Typ parowozu !! Lata budowy !! Uwagi | ! Zakres numeracji !! Typ parowozu !! Lata budowy !! Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | | 1 do 200 || Cn2t<br /> Cn2t+Cn2t ''[[Zwilling]]'' || 1894-1905 || W większości lokomotywy podwójne oznaczane jednym numerem HF oraz literami A i B | + | | 1 do 200 || Cn2t<br /> Cn2t+Cn2t ''[[Zwilling]]'' || 1894-1905 || W większości lokomotywy podwójne oznaczane jednym numerem HF oraz literami A i B |
|- | |- | ||
| 201 do 301 || Dn2t ''[[Brigadelokomotive]]'' || 1905 - 1914 || | | 201 do 301 || Dn2t ''[[Brigadelokomotive]]'' || 1905 - 1914 || | ||
|- | |- | ||
− | | 302 || Dn2t || 1911 || Prototyp przygotowany przez Orenstein & Koppel<ref>Nr fabryczny 5020/11, PKP: Tx2-355, zachowana w | + | | 302 || Dn2t || 1911 || Prototyp przygotowany przez Orenstein & Koppel<ref>Nr fabryczny 5020/11, PKP: Tx2-355, zachowana w muzwum w Wenecji koło Żnina.</ref> |
|- | |- | ||
| 303 do 356 || Dn2t ''[[Brigadelokomotive]]'' || 1914 - 1915 || | | 303 do 356 || Dn2t ''[[Brigadelokomotive]]'' || 1914 - 1915 || | ||
Linia 54: | Linia 46: | ||
| 2854 do 2896 || En2t || 1919 || | | 2854 do 2896 || En2t || 1919 || | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||
<References/> | <References/> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
− |