Edytujesz Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 14: Linia 14:
 
'''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br>
 
'''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br>
  
== Podział na grupy ==
+
== Znaczenie cyfr wchodzących w skład oznaczenia wagonów towarowych ==
  
 
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.  
 
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.  
Linia 20: Linia 20:
 
Składa się z pięciu grup cyfr:  
 
Składa się z pięciu grup cyfr:  
  
== Pierwsza grupa (cyfry 1 i 2) ==
+
=== Pierwsza grupa - 2 cyfry ===
 
 
Pierwsza grupa określa rodzaj taboru oraz zakres interoperacyjności
 
  
 
Wagony towarowe:
 
Wagony towarowe:
Linia 49: Linia 47:
 
** 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
 
** 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
 
** 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
 
** 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
** 67 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
+
** 67 -Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
 
** 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
 
** 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
 
** 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
 
** 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
Linia 68: Linia 66:
 
** 99 - Pojazd specjalny
 
** 99 - Pojazd specjalny
  
== Druga grupa (cyrfy 2 i 3) ==
+
=== Dla jednostek napędowych ===
 
 
Druga grupa określa kraj pochodzenia
 
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
!Numeryczny kod kraju
 
!Kraj
 
!Alfabetyczny kod kraju
 
!Przedsiębiorstwa
 
|-
 
| 10
 
| Finlandia
 
| FIN
 
| VR, RHK
 
|-
 
| 20
 
| Rosja
 
| RUS
 
| RŻD
 
|-
 
| 21
 
| Białoruś
 
| BY
 
| BC
 
|-
 
| 22
 
| Ukraina
 
| UA
 
| UZ
 
|-
 
| 23
 
| Mołdawia
 
| MD
 
| CFM
 
|-
 
| 24
 
| Litwa
 
| LT
 
| LG
 
|-
 
| 25
 
| Łotwa
 
| LV
 
| LDZ
 
|-
 
| 26
 
| Estonia
 
| EST
 
| EVR
 
|-
 
| 27
 
| Kazachstan
 
| KZ
 
| KZH
 
|-
 
| 28
 
| Gruzja
 
| GE
 
| GR
 
|-
 
| 29
 
| Uzbekistan
 
| UZ
 
| UTI
 
|-
 
| 30
 
| Korea Północna
 
| PRK
 
| ZC
 
|-
 
| 31
 
| Mongolia
 
| MGL
 
| MTZ
 
|-
 
| 32
 
| Wietnam
 
| VN
 
| DSVN
 
|-
 
| 33
 
| Chiny
 
| RC
 
| KZD
 
|-
 
| 40
 
| Kuba
 
| CU
 
| FC
 
|-
 
| 41
 
| Albania
 
| AL
 
| HSh
 
|-
 
| 42
 
| Japonia
 
| J
 
| EJRC
 
|-
 
| 43
 
| Węgry
 
| H
 
| GySEV/ROeEE
 
|-
 
| 50
 
| Bośnia i Hercegowina
 
| BIH
 
| ŽRS
 
|-
 
| 51
 
| Polska
 
| PL
 
| PKP
 
|-
 
| 52
 
| Bułgaria
 
| BG
 
| BDZ, SRIC
 
|-
 
| 53
 
| Rumunia
 
| RO
 
| CFR
 
|-
 
| 54
 
| Republika Czeska
 
| CZ
 
| ČD
 
|-
 
| 55
 
| Węgry
 
| H
 
| MÁV
 
|-
 
| 56
 
| Słowacja
 
| SK
 
| ŽSSK, ŽSR
 
|-
 
| 57
 
| Azerbejdżan
 
| AZ
 
| AZ
 
|-
 
| 58
 
| Armenia
 
| AM
 
| ARM
 
|-
 
| 59
 
| Kirgistan
 
| KS
 
| KRG
 
|-
 
| 60
 
| Irlandia
 
| IRL
 
| CIE
 
|-
 
| 61
 
| Korea Południowa
 
| ROK
 
| KNR
 
|-
 
| 63
 
| Szwajcaria
 
| CH
 
| BLS
 
|-
 
| 64
 
| Włochy
 
| I
 
| FNME
 
|-
 
| 65
 
| Macedonia
 
| MK
 
| CFARYM (MŽ)
 
|-
 
| 66
 
| Tadżykistan
 
| TJ
 
| TZD
 
|-
 
| 67
 
| Turkmenistan
 
| TM
 
| TRK
 
|-
 
| 68
 
| Niemcy
 
| D
 
| AAE
 
|-
 
| 70
 
| Zjednoczone królestwo
 
| GB
 
| BR
 
|-
 
| 71
 
| Hiszpania
 
| E
 
| RENFE
 
|-
 
| 72
 
| Serbia i Czarnogóra
 
| SCG
 
| JŽ
 
|-
 
| 73
 
| Grecja
 
| GR
 
| CH
 
|-
 
| 74
 
| Szwecja
 
| S
 
| GC, BV
 
|-
 
| 75
 
| Turcja
 
| TR
 
| TCDD
 
|-
 
| 76
 
| Norwegia
 
| N
 
| NSB, JBV
 
|-
 
| 78
 
| Chorwacja
 
| HR
 
| HŽ
 
|-
 
| 79
 
| Słowenia
 
| SLO
 
| SŽ
 
|-
 
| 80
 
| Niemcy
 
| D
 
| DB
 
|-
 
| 81
 
| Austria
 
| A
 
| ÖBB
 
|-
 
| 82
 
| Luksemburg
 
| L
 
| CFL
 
|-
 
| 83
 
| Włochy
 
| I
 
| FS
 
|-
 
| 84
 
| Niderlandy
 
| NL
 
| NS
 
|-
 
| 85
 
| Szwajcaria
 
| CH
 
| SBB/CFF/FFS
 
|-
 
| 86
 
| Dania
 
| DK
 
| DSB, BS
 
|-
 
| 87
 
| Francja
 
| F
 
| SNCF, RFF
 
|-
 
| 88
 
| Belgia
 
| B
 
| SNCB / NMBS
 
|-
 
| 90
 
| Egipt
 
| ET
 
| ENR
 
|-
 
| 91
 
| Tunezja
 
| TN
 
| SNCFT
 
|-
 
| 92
 
| Algieria
 
| DZ
 
| SNTF
 
|-
 
| 93
 
| Maroko
 
| MA
 
| ONCFM
 
|-
 
| 94
 
| Portugalia
 
| P
 
| CP, REFER
 
|-
 
| 95
 
| Izrael
 
| IL
 
| IR
 
|-
 
| 96
 
| Iran
 
| IR
 
| RAI
 
|-
 
| 97
 
| Syria
 
| SYR
 
| CFS
 
|-
 
| 98
 
| Liban
 
| RL
 
| CEL
 
|-
 
| 99
 
| Irak
 
| IRQ
 
| IRR
 
|-
 
|}
 
  
 
 
== Grupa 3 (cyfry 5 i 6) ==
 
 
=== Dla wagonów osobowych ===
 
=== Dla wagonów osobowych ===
 
** 10 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 11 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 11 i więcej przedziałów, korytarz boczna lub 11 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 14 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
 
** 16 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, wagon piętrowy, dowolna liczba miejsc
 
** 17 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 7 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 7 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 18 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 8 przedziałów, korytarz boczny lub 8 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 19 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 20 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 21 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 22 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 23 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 3 osiowy
 
** 24 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 osiowy
 
** 25 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, tylko dla OSŻD, wagon piętrowy
 
** 26 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon piętrowy
 
** 28 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 29 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 30 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 31 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 32 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 34 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
 
** 36 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, wagon piętrowy
 
** 38 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 39 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
 
** 40 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów 1/2 klasy
 
** 44 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1/2 kl.
 
** 49 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1 klas
 
** 50 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 10 przedziałów
 
** 51 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 11 przedziałów
 
** 52 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów
 
** 59 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 9 i mniej przedziałów
 
** 70 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 10 przedziałów
 
** 71 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 11 przedziałów
 
** 72 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 12 przedziałów
 
** 75 - wagon sypialny, wszystkie klasy, więcej niż 12 przedziałów
 
** 80 - wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas z lub bez przedziału bagażowego z kabiną sterowniczą dla ruchu wahadłowego
 
** 81 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
 
** 82 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
 
** 84 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie urządzoną powierzchnią
 
** 85 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia i z miejscami do leżenia wszystkich klas z przedziałem barowym lub bufetowym
 
** 87 - wagon restauracyjny, barowy lub bufetowy z przedziałem bagażowym
 
** 88 - wagon restauracyjny
 
** 89 - inny wagon specjalny (wagon konferencyjny, barowy, telewizyjny, kinowy, do przewozu chorych itd.)
 
** 90 - wagon pocztowy
 
** 91 - wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
 
** 92 - wagon bagażowy
 
** 93 - 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy i 2 lub 3 osiowy wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
 
** 94 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
 
** 95 - wagon bagażowy z lub bez przedziału celnego i korytarza bocznego
 
** 97 - wagon 2 lub 3 osiowy do przewozu samochodów
 
** 98 - wagon do przewozu samochodów
 
** 99 - wagon służbowy
 
 
  
 
=== Dla wagonów towarowych ===
 
=== Dla wagonów towarowych ===
Linia 470: Linia 77:
 
'''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana
 
'''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana
  
 +
* druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji):
 +
** 10 - Fińskie Koleje Państwowe (VR)
 +
** 20 - Koleje Rosyjskie (РЖД [RŻD])
 +
** 21 - Koleje Białoruskie (BC)
 +
** 22 - Koleje Ukraińskie (UZ)
 +
** 23 - Koleje Mołdawskie (CFM)
 +
** 24 - Koleje Litewskie (LG)
 +
** 25 - Koleje Łotewskie (LDZ)
 +
** 26 - Koleje Estońskie (EVR)
 +
** 27 - Koleje Kazachskie (KZH)
 +
** 28 - Koleje Gruzińskie (GR)
 +
** 29 - Koleje Uzbeckie (SAZ)
 +
** 30 - Koleje Koreańskiej Republiki Ludowej (KRZ)
 +
** 31 - Koleje Mongolii (MTZ)
 +
** 32 - Koleje Wietnamskiej Republiki Ludowej (DSVN)
 +
** 33 - Koleje Chińskiej Republiki Ludowej (KZD)
 +
** 40 - Koleje Kubańskie (FC)
 +
** 41 - Albańskie Koleje Żelazne (HSH)
 +
** 42 - Koleje Japońskie (JR)
 +
** 43 - Kolej Żelazna Raab-Ebenfurt (GySEV)
 +
** 44 - Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe (BHEV)
 +
** 51 - [[Polskie Koleje Państwowe]] (PKP)
 +
** 52 - Bułgarskie Koleje Państwowe (BDŻ)
 +
** 53 - Rumuńskie Koleje Żelazne (CFR)
 +
** 54 - Koleje Czeskie (CD)
 +
** 55 - Węgierskie Koleje Państwowe (MAV)
 +
** 56 - Koleje Republiki Słowacji (ZSR)
 +
** 57 - Koleje Azerbejdżańskie (AZ)
 +
** 58 - Koleje Ormiańskie (ARM)
 +
** 59 - Koleje Kirgijskie (KRG)
 +
** 60 - Koleje Irlandzkie (CIE)
 +
** 61 - Koleje Koreańskie (KNR)
 +
** 62 - Prywatne Koleje Szwajcarskie (SP)
 +
** 63 - Kolej Bern-Lötschberg-Simplon (BLS)
 +
** 64 - Koleje Nord-Milano-Escercizio (FNME)
 +
** 65 - Kolej Żelazna Republiki Jugosławii i Macedonii (MŻ)
 +
** 66 - Koleje Tadżyckie (TZD)
 +
** 68 - Koleje Ahaus-Alstate (AAE)
 +
** 69 - Towarzystwo Eurotunel (Eurotunel)
 +
** 70 - Brytyjskie Towarzystwo Transportowe (RFD)
 +
** 71 - Państwowa Sieć Kolei Hiszpańskich (RENFE)
 +
** 72 - Wspólnota Kolei Jugosłowiańskich (JŻ)
 +
** 73 - Koleje Greckie (CH)
 +
** 74 - Szwedzkie Koleje Państwowe (SJ)
 +
** 75 - Tureckie Koleje Państwowe (TCDD)
 +
** 76 - Norweskie Koleje Państwowe (NSB)
 +
** 78 - Chorwackie Koleje Żelazne (HŻ)
 +
** 79 - Słoweńskie Koleje Żelazne (SŻ)
 +
** 80 - Niemiecka Kolej Federalna (DB)
 +
** 81 - Austriackie Koleje Federalne (ÖBB)
 +
** 82 - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburskich (CFL)
 +
** 83 - Włoskie Koleje Państwowe(FS)
 +
** 84 - Holenderskie Koleje Żelazne (NS)
 +
** 85 - Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB)
 +
** 86 - Duńskie Koleje Państwowe (DSB)
 +
** 87 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych we Francji (SNCF)
 +
** 88 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Belgii (B)
 +
** 89 - Koleje Bośni i Hercegowiny (ZBH)
 +
** 90 - Koleje Egipskie (ER)
 +
** 91 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Tunezji (SNCFT)
 +
** 92 - Towarzystwo Narodowe Transportu Kolejowego w Algierii
 +
** 93 - Marokańskie Koleje Państwowe (ONCFM)
 +
** 94 - Koleje Portugalskie (CP)
 +
** 95 - Izraelskie Koleje Państwowe (IR)
 +
** 96 - Irańskie Koleje Państwowe (RAI)
 +
** 97 - Syryjskie Koleje Żelazne (CFS)
 +
** 98 - Libańskie Koleje Państwowe (CEL)
 +
** 99 - Irackie Koleje Żelazne (IRR)
  
 
* trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
 
* trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)