Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(porządki w grupach)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 14: Linia 14:
 
'''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br>
 
'''Tikkm-x'''- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne<br>
  
== Znaczenie cyfr wchodzących w skład oznaczenia wagonów towarowych ==
+
== Podział na grupy ==
  
 
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.  
 
12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.  
Linia 20: Linia 20:
 
Składa się z pięciu grup cyfr:  
 
Składa się z pięciu grup cyfr:  
  
=== Pierwsza grupa - 2 cyfry ===
+
== Pierwsza grupa (cyfry 1 i 2) ==
  
Tabor Wąskotorowy:
+
Pierwsza grupa określa rodzaj taboru oraz zakres interoperacyjności
** 00 - tabor wąskotorowy
 
  
 
Wagony towarowe:
 
Wagony towarowe:
Linia 69: Linia 68:
 
** 99 - Pojazd specjalny
 
** 99 - Pojazd specjalny
  
=== Dla jednostek napędowych ===
+
== Druga grupa (cyrfy 2 i 3) ==
 +
 
 +
Druga grupa określa kraj pochodzenia
 +
 
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
!Numeryczny kod kraju
 +
!Kraj
 +
!Alfabetyczny kod kraju
 +
!Przedsiębiorstwa
 +
|-
 +
| 10
 +
| Finlandia
 +
| FIN
 +
| VR, RHK
 +
|-
 +
| 20
 +
| Rosja
 +
| RUS
 +
| RŻD
 +
|-
 +
| 21
 +
| Białoruś
 +
| BY
 +
| BC
 +
|-
 +
| 22
 +
| Ukraina
 +
| UA
 +
| UZ
 +
|-
 +
| 23
 +
| Mołdawia
 +
| MD
 +
| CFM
 +
|-
 +
| 24
 +
| Litwa
 +
| LT
 +
| LG
 +
|-
 +
| 25
 +
| Łotwa
 +
| LV
 +
| LDZ
 +
|-
 +
| 26
 +
| Estonia
 +
| EST
 +
| EVR
 +
|-
 +
| 27
 +
| Kazachstan
 +
| KZ
 +
| KZH
 +
|-
 +
| 28
 +
| Gruzja
 +
| GE
 +
| GR
 +
|-
 +
| 29
 +
| Uzbekistan
 +
| UZ
 +
| UTI
 +
|-
 +
| 30
 +
| Korea Północna
 +
| PRK
 +
| ZC
 +
|-
 +
| 31
 +
| Mongolia
 +
| MGL
 +
| MTZ
 +
|-
 +
| 32
 +
| Wietnam
 +
| VN
 +
| DSVN
 +
|-
 +
| 33
 +
| Chiny
 +
| RC
 +
| KZD
 +
|-
 +
| 40
 +
| Kuba
 +
| CU
 +
| FC
 +
|-
 +
| 41
 +
| Albania
 +
| AL
 +
| HSh
 +
|-
 +
| 42
 +
| Japonia
 +
| J
 +
| EJRC
 +
|-
 +
| 43
 +
| Węgry
 +
| H
 +
| GySEV/ROeEE
 +
|-
 +
| 50
 +
| Bośnia i Hercegowina
 +
| BIH
 +
| ŽRS
 +
|-
 +
| 51
 +
| Polska
 +
| PL
 +
| PKP
 +
|-
 +
| 52
 +
| Bułgaria
 +
| BG
 +
| BDZ, SRIC
 +
|-
 +
| 53
 +
| Rumunia
 +
| RO
 +
| CFR
 +
|-
 +
| 54
 +
| Republika Czeska
 +
| CZ
 +
| ČD
 +
|-
 +
| 55
 +
| Węgry
 +
| H
 +
| MÁV
 +
|-
 +
| 56
 +
| Słowacja
 +
| SK
 +
| ŽSSK, ŽSR
 +
|-
 +
| 57
 +
| Azerbejdżan
 +
| AZ
 +
| AZ
 +
|-
 +
| 58
 +
| Armenia
 +
| AM
 +
| ARM
 +
|-
 +
| 59
 +
| Kirgistan
 +
| KS
 +
| KRG
 +
|-
 +
| 60
 +
| Irlandia
 +
| IRL
 +
| CIE
 +
|-
 +
| 61
 +
| Korea Południowa
 +
| ROK
 +
| KNR
 +
|-
 +
| 63
 +
| Szwajcaria
 +
| CH
 +
| BLS
 +
|-
 +
| 64
 +
| Włochy
 +
| I
 +
| FNME
 +
|-
 +
| 65
 +
| Macedonia
 +
| MK
 +
| CFARYM (MŽ)
 +
|-
 +
| 66
 +
| Tadżykistan
 +
| TJ
 +
| TZD
 +
|-
 +
| 67
 +
| Turkmenistan
 +
| TM
 +
| TRK
 +
|-
 +
| 68
 +
| Niemcy
 +
| D
 +
| AAE
 +
|-
 +
| 70
 +
| Zjednoczone królestwo
 +
| GB
 +
| BR
 +
|-
 +
| 71
 +
| Hiszpania
 +
| E
 +
| RENFE
 +
|-
 +
| 72
 +
| Serbia i Czarnogóra
 +
| SCG
 +
| JŽ
 +
|-
 +
| 73
 +
| Grecja
 +
| GR
 +
| CH
 +
|-
 +
| 74
 +
| Szwecja
 +
| S
 +
| GC, BV
 +
|-
 +
| 75
 +
| Turcja
 +
| TR
 +
| TCDD
 +
|-
 +
| 76
 +
| Norwegia
 +
| N
 +
| NSB, JBV
 +
|-
 +
| 78
 +
| Chorwacja
 +
| HR
 +
| HŽ
 +
|-
 +
| 79
 +
| Słowenia
 +
| SLO
 +
| SŽ
 +
|-
 +
| 80
 +
| Niemcy
 +
| D
 +
| DB
 +
|-
 +
| 81
 +
| Austria
 +
| A
 +
| ÖBB
 +
|-
 +
| 82
 +
| Luksemburg
 +
| L
 +
| CFL
 +
|-
 +
| 83
 +
| Włochy
 +
| I
 +
| FS
 +
|-
 +
| 84
 +
| Niderlandy
 +
| NL
 +
| NS
 +
|-
 +
| 85
 +
| Szwajcaria
 +
| CH
 +
| SBB/CFF/FFS
 +
|-
 +
| 86
 +
| Dania
 +
| DK
 +
| DSB, BS
 +
|-
 +
| 87
 +
| Francja
 +
| F
 +
| SNCF, RFF
 +
|-
 +
| 88
 +
| Belgia
 +
| B
 +
| SNCB / NMBS
 +
|-
 +
| 90
 +
| Egipt
 +
| ET
 +
| ENR
 +
|-
 +
| 91
 +
| Tunezja
 +
| TN
 +
| SNCFT
 +
|-
 +
| 92
 +
| Algieria
 +
| DZ
 +
| SNTF
 +
|-
 +
| 93
 +
| Maroko
 +
| MA
 +
| ONCFM
 +
|-
 +
| 94
 +
| Portugalia
 +
| P
 +
| CP, REFER
 +
|-
 +
| 95
 +
| Izrael
 +
| IL
 +
| IR
 +
|-
 +
| 96
 +
| Iran
 +
| IR
 +
| RAI
 +
|-
 +
| 97
 +
| Syria
 +
| SYR
 +
| CFS
 +
|-
 +
| 98
 +
| Liban
 +
| RL
 +
| CEL
 +
|-
 +
| 99
 +
| Irak
 +
| IRQ
 +
| IRR
 +
|-
 +
|}
 +
 
 +
 
  
 
== Grupa 3 (cyfry 5 i 6) ==
 
== Grupa 3 (cyfry 5 i 6) ==
Linia 133: Linia 469:
 
'''PPW''' - ''Prawiła Polzowania Wagonami'' - skrót międzynarodowy '''MC''' - umowa łagodniejsza niż RIV<br>
 
'''PPW''' - ''Prawiła Polzowania Wagonami'' - skrót międzynarodowy '''MC''' - umowa łagodniejsza niż RIV<br>
 
'''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana
 
'''OPW''' - ''Obszczij Park Wagonow'' - umowa z byłych krajów [[RWPG]], już nie stosowana
 
* druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji):
 
{| class="wikitable sortable" ! Numeryczny kod kraju ! Kraj ! Alfabetyczny kod kraju ! Przedsiębiorstwa
 
|- | 10 | Finlandia | FIN | VR, RHK
 
|- | 20 | Rosja | RUS | RŻD
 
|- | 21 | Białoruś | BY | BC
 
|- | 22 | Ukraina | UA | UZ
 
|- | 23 | Mołdawia | MD | CFM
 
|- | 24 | Litwa | LT | LG
 
|- | 25 | Łotwa | LV | LDZ
 
|- | 26 | Estonia | EST | EVR
 
|- | 27 | Kazachstan | KZ | KZH
 
|- | 28 | Gruzja | GE | GR
 
|- | 29 | Uzbekistan | UZ | UTI
 
|- | 30 | Korea Północna | PRK | ZC
 
|- | 31 | Mongolia | MGL | MTZ
 
|- | 32 | Wietnam | VN | DSVN
 
|- | 33 | Chiny | RC | KZD
 
|- | 40 | Kuba | CU | FC
 
|- | 41 | Albania | AL | HSh
 
|- | 42 | Japonia | J | EJRC
 
|- | 43 | Węgry | H | GySEV/ROeEE
 
|- | 50 | Bośnia i Hercegowina | BIH | ŽRS
 
|- | 51 | Polska | PL | PKP
 
|- | 52 | Bułgaria | BG | BDZ, SRIC
 
|- | 53 | Rumunia | RO | CFR
 
|- | 54 | Republika Czeska | CZ | ČD
 
|- | 55 | Węgry | H | MÁV
 
|- | 56 | Słowacja | SK | ŽSSK, ŽSR
 
|- | 57 | Azerbejdżan | AZ | AZ
 
|- | 58 | Armenia | AM | ARM
 
|- | 59 | Kirgistan | KS | KRG
 
|- | 60 | Irlandia | IRL | CIE
 
|- | 61 | Korea Południowa | ROK | KNR
 
|- | 63 | Szwajcaria | CH | BLS
 
|- | 64 | Włochy | I | FNME
 
|- | 65 | Macedonia | MK | CFARYM (MŽ)
 
|- | 66 | Tadżykistan | TJ | TZD
 
|- | 67 | Turkmenistan | TM | TRK
 
|- | 68 | Niemcy | D | AAE
 
|- | 70 | Zjednoczone królestwo | GB | BR
 
|- | 71 | Hiszpania | E | RENFE
 
|- | 72 | Serbia i Czarnogóra | SCG | JŽ
 
|- | 73 | Grecja | GR | CH
 
|- | 74 | Szwecja | S | GC, BV
 
|- | 75 | Turcja | TR | TCDD
 
|- | 76 | Norwegia | N | NSB, JBV
 
|- | 78 | Chorwacja | HR | HŽ
 
|- | 79 | Słowenia | SLO | SŽ
 
|- | 80 | Niemcy | D | DB
 
|- | 81 | Austria | A | ÖBB
 
|- | 82 | Luksemburg | L | CFL
 
|- | 83 | Włochy | I | FS
 
|- | 84 | Niderlandy | NL | NS
 
|- | 85 | Szwajcaria | CH | SBB/CFF/FFS
 
|- | 86 | Dania | DK | DSB, BS
 
|- | 87 | Francja | F | SNCF, RFF
 
|- | 88 | Belgia | B | SNCB / NMBS
 
|- | 90 | Egipt | ET | ENR
 
|- | 91 | Tunezja | TN | SNCFT
 
|- | 92 | Algieria | DZ | SNTF
 
|- | 93 | Maroko | MA | ONCFM
 
|- | 94 | Portugalia | P | CP, REFER
 
|- | 95 | Izrael | IL | IR
 
|- | 96 | Iran | IR | RAI
 
|- | 97 | Syria | SYR | CFS
 
|- | 98 | Liban | RL | CEL
 
|- | 99 | Irak | IRQ | IRR
 
  
  

Aktualna wersja na dzień 03:56, 5 maj 2014

12-cyfrowe oznaczenie taboru kolejowego jest wprowadzone .... (tu wpisać gdzie) ... na podstawie ... (i tu zarówno http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2011:144:TOC jak i UIC, RIV, Mw-37a, ip... )

Ujednolicony kod[edytuj]

Dla jednostek napędowych[edytuj]

Dla wagonów osobowych[edytuj]

Dla wagonów towarowych[edytuj]

21 RIV MC - kod wymiany wagonu
51 PL-PKP - numer zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu
564 9 028-0 - pierwsze 4 cyfry rodzaj i seria wagonu, pozostałe 3 określają numer wagonu serii produkcyjnej
Tikkm-x- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne

Podział na grupy[edytuj]

12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.

Składa się z pięciu grup cyfr:

Pierwsza grupa (cyfry 1 i 2)[edytuj]

Pierwsza grupa określa rodzaj taboru oraz zakres interoperacyjności

Wagony towarowe:

    • 01 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
    • 20 - tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
    • 21 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
    • 22 - tor normalny/szeroki, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
    • 30 - wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei
    • 31 - tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC

Wagony pasażerskie:

    • 50 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 51 - Wagony nieklimatyzowane, dla stałej szerokości toru, (włącznie z wagonami do transportu samochodów), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 52 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 54 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 55 - Wagony ze specjalną numeracją (w czasie okresu przejściowego dla wag. KPP-WNP, które mają 8-cyfrowy nr. i mogą kursować na liniach OSŻD o szer. 1435mm
    • 56 - Wagony dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC
    • 57 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
    • 58 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW.
    • 59 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
    • 60 - Wagony służące dla potrzeb własnych KPP i nie biorące udziału w przewozach handlowych (służbowe)
    • 61 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 62 - Wagony klimatyzowane dla różnej szerokości torów (1435 / 1520), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 63 - Wagony, które włącza się tylko na własne zapotrzebowanie KPP, które nie biorą udziału w przewozach handlowych, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 64 - Wagony klimatyzowane dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
    • 67 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
    • 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
    • 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
    • 70 - Wagony komunikacji wewnętrznej klimatyzowane i ciśnieniowo szczelne. Te wag. mogą kursow. w komun.i międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 73 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości torów i ciśnieniowo szczelne, zdatne do komunikacji RIC i PPW.
    • 75 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych

Tabor trakcyjny:

    • 90 - Różne
    • 91 - Lokomotywa elektryczna
    • 92 - Lokomotywa spalinowa
    • 93 - Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 94 - Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 95 - Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 96 - Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
    • 97 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
    • 98 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
    • 99 - Pojazd specjalny

Druga grupa (cyrfy 2 i 3)[edytuj]

Druga grupa określa kraj pochodzenia

Numeryczny kod kraju Kraj Alfabetyczny kod kraju Przedsiębiorstwa
10 Finlandia FIN VR, RHK
20 Rosja RUS RŻD
21 Białoruś BY BC
22 Ukraina UA UZ
23 Mołdawia MD CFM
24 Litwa LT LG
25 Łotwa LV LDZ
26 Estonia EST EVR
27 Kazachstan KZ KZH
28 Gruzja GE GR
29 Uzbekistan UZ UTI
30 Korea Północna PRK ZC
31 Mongolia MGL MTZ
32 Wietnam VN DSVN
33 Chiny RC KZD
40 Kuba CU FC
41 Albania AL HSh
42 Japonia J EJRC
43 Węgry H GySEV/ROeEE
50 Bośnia i Hercegowina BIH ŽRS
51 Polska PL PKP
52 Bułgaria BG BDZ, SRIC
53 Rumunia RO CFR
54 Republika Czeska CZ ČD
55 Węgry H MÁV
56 Słowacja SK ŽSSK, ŽSR
57 Azerbejdżan AZ AZ
58 Armenia AM ARM
59 Kirgistan KS KRG
60 Irlandia IRL CIE
61 Korea Południowa ROK KNR
63 Szwajcaria CH BLS
64 Włochy I FNME
65 Macedonia MK CFARYM (MŽ)
66 Tadżykistan TJ TZD
67 Turkmenistan TM TRK
68 Niemcy D AAE
70 Zjednoczone królestwo GB BR
71 Hiszpania E RENFE
72 Serbia i Czarnogóra SCG
73 Grecja GR CH
74 Szwecja S GC, BV
75 Turcja TR TCDD
76 Norwegia N NSB, JBV
78 Chorwacja HR
79 Słowenia SLO
80 Niemcy D DB
81 Austria A ÖBB
82 Luksemburg L CFL
83 Włochy I FS
84 Niderlandy NL NS
85 Szwajcaria CH SBB/CFF/FFS
86 Dania DK DSB, BS
87 Francja F SNCF, RFF
88 Belgia B SNCB / NMBS
90 Egipt ET ENR
91 Tunezja TN SNCFT
92 Algieria DZ SNTF
93 Maroko MA ONCFM
94 Portugalia P CP, REFER
95 Izrael IL IR
96 Iran IR RAI
97 Syria SYR CFS
98 Liban RL CEL
99 Irak IRQ IRR


Grupa 3 (cyfry 5 i 6)[edytuj]

Dla wagonów osobowych[edytuj]

    • 10 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 11 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 11 i więcej przedziałów, korytarz boczna lub 11 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 14 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
    • 16 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, wagon piętrowy, dowolna liczba miejsc
    • 17 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 7 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 7 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 18 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 8 przedziałów, korytarz boczny lub 8 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 19 - wagon z miejscami do siedzenia 1 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 20 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 21 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 22 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 23 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 3 osiowy
    • 24 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 osiowy
    • 25 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, tylko dla OSŻD, wagon piętrowy
    • 26 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, wagon piętrowy
    • 28 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 29 - wagon z miejscami do siedzenia 2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 30 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów, korytarz boczny lub 10 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 31 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 11 przedziałów, korytarz boczna lub 11 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 32 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 12 i więcej przedziałów, korytarz boczny lub 12 i więcej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 34 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, dowolna liczba miejsc, 2 lub 3 osiowy
    • 36 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, wagon piętrowy
    • 38 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 8 i mniej przedziałów, korytarz boczny lub 8 i mniej przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 39 - wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 klasy, 9 przedziałów korytarz boczny, lub 9 przedziałów obliczeniowych, korytarz środkowy
    • 40 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 10 przedziałów 1/2 klasy
    • 44 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1/2 kl.
    • 49 - wagon z miejscami do leżenia 1 lub 1/2 klasy, 9 i mniej przedziałów 1 klas
    • 50 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 10 przedziałów
    • 51 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 11 przedziałów
    • 52 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 12 i więcej przedziałów
    • 59 - wagon z miejscami do leżenia 2 klasy, 9 i mniej przedziałów
    • 70 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 10 przedziałów
    • 71 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 11 przedziałów
    • 72 - wagon sypialny, wszystkie klasy, 12 przedziałów
    • 75 - wagon sypialny, wszystkie klasy, więcej niż 12 przedziałów
    • 80 - wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas z lub bez przedziału bagażowego z kabiną sterowniczą dla ruchu wahadłowego
    • 81 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 1 lub 1/2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
    • 82 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
    • 84 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia wszystkich klas ze specjalnie urządzoną powierzchnią
    • 85 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, wagon z miejscami do siedzenia i z miejscami do leżenia wszystkich klas z przedziałem barowym lub bufetowym
    • 87 - wagon restauracyjny, barowy lub bufetowy z przedziałem bagażowym
    • 88 - wagon restauracyjny
    • 89 - inny wagon specjalny (wagon konferencyjny, barowy, telewizyjny, kinowy, do przewozu chorych itd.)
    • 90 - wagon pocztowy
    • 91 - wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
    • 92 - wagon bagażowy
    • 93 - 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy i 2 lub 3 osiowy wagon z miejscami do siedzenia 2 kl. z przedziałem bagażowym lub pocztowym
    • 94 - wagon osobowy specjalny i wagon bagażowy, 2 lub 3 osiowy wagon bagażowy z przedziałem pocztowym
    • 95 - wagon bagażowy z lub bez przedziału celnego i korytarza bocznego
    • 97 - wagon 2 lub 3 osiowy do przewozu samochodów
    • 98 - wagon do przewozu samochodów
    • 99 - wagon służbowy


Dla wagonów towarowych[edytuj]

RIV - Regolamento Internazionale Veicoli - międzynarodowa umowa o użytkowaniu wagonów
PPW - Prawiła Polzowania Wagonami - skrót międzynarodowy MC - umowa łagodniejsza niż RIV
OPW - Obszczij Park Wagonow - umowa z byłych krajów RWPG, już nie stosowana


  • trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
  • czwarta grupa - 3 cyfry (oznaczają kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej)