Jacek Fink-Finowicki/Brudnopis/oznaczenia taboru

Z Enkol
Wersja z dnia 13:04, 2 maj 2014 autorstwa Jacek Fink-Finowicki (dyskusja | edycje) (Pierwsza grupa :))
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

12-cyfrowe oznaczenie taboru kolejowego jest wprowadzone .... (tu wpisać gdzie) ... na podstawie ... (i tu zarówno http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ:L:2011:144:TOC jak i UIC, RIV, Mw-37a, ip... )

Ujednolicony kod

Dla jednostek napędowych

Dla wagonów osobowych

Dla wagonów towarowych

21 RIV MC - kod wymiany wagonu
51 PL-PKP - numer zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu
564 9 028-0 - pierwsze 4 cyfry rodzaj i seria wagonu, pozostałe 3 określają numer wagonu serii produkcyjnej
Tikkm-x- 1 litera rodzaj wagonu, pozostałe oznaczają dane techniczno-eksploatacyjne

Znaczenie cyfr wchodzących w skład oznaczenia wagonów towarowych

12-cyfrowy numer wagonu jest zarazem jego numerem inwentarzowym.

Składa się z pięciu grup cyfr:

Pierwsza grupa - 2 cyfry

Wagony towarowe:

    • 01 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV
    • 20 - tor normalny, tylko komunikacja wewnętrzna
    • 21 - tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
    • 22 - tor normalny/szeroki, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC
    • 30 - wagon dla potrzeb wewnętrznych kolei
    • 31 - tor normalny, ładowność 40t, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC

Wagony pasażerskie:

    • 50 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 51 - Wagony nieklimatyzowane, dla stałej szerokości toru, (włącznie z wagonami do transportu samochodów), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 52 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 54 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), nieklimatyzowane, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 55 - Wagony ze specjalną numeracją (w czasie okresu przejściowego dla wag. KPP-WNP, które mają 8-cyfrowy nr. i mogą kursować na liniach OSŻD o szer. 1435mm
    • 56 - Wagony dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC
    • 57 - Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
    • 58 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW.
    • 59 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
    • 60 - Wagony służące dla potrzeb własnych KPP i nie biorące udziału w przewozach handlowych (służbowe)
    • 61 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości toru, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 62 - Wagony klimatyzowane dla różnej szerokości torów (1435 / 1520), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 63 - Wagony, które włącza się tylko na własne zapotrzebowanie KPP, które nie biorą udziału w przewozach handlowych, zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 64 - Wagony klimatyzowane dla różnych szerokości torów (1435 / 1672), zdatne do komunikacji RIC i PPW
    • 65 - Wagony komunikacji wewnętrznej do transportu samochodów osob.Te wag. mogą kursować w komunik. międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 66 - Wagony dla różnych szerokości torów, zdatne do komunikacji RIC
    • 67 -Wagony dla stałej szerokości toru zdatne do komunikacji PPW
    • 68 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z wymiennymi wózkami, zdatne do komunikacji PPW
    • 69 - Wagony dla różnych szerokości torów (1435 / 1520), z zestawami kołowymi o zmiennym rozstawie kół, zdatne do komunikacji PPW
    • 70 - Wagony komunikacji wewnętrznej klimatyzowane i ciśnieniowo szczelne. Te wag. mogą kursow. w komun.i międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych
    • 73 - Wagony klimatyzowane dla stałej szerokości torów i ciśnieniowo szczelne, zdatne do komunikacji RIC i PPW.
    • 75 - Wagony komunikacji wewnętrznej. Te wagony mogą kursować w komunikacji międzynarodowej w ramach porozumień specjalnych

Tabor trakcyjny:

    • 90 - Różne
    • 91 - Lokomotywa elektryczna
    • 92 - Lokomotywa spalinowa
    • 93 - Elektryczny zespół trakcyjny (dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 94 - Elektryczny zespół trakcyjny (z wyjątkiem dużych prędkości) [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 95 - Spalinowy zespół trakcyjny [wagon silnikowy lub wagon doczepny]
    • 96 - Wagon doczepny specjalnego przeznaczenia
    • 97 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem elektrycznym
    • 98 - Lokomotywa manewrowa z silnikiem spalinowym
    • 99 - Pojazd specjalny

Dla jednostek napędowych

Dla wagonów osobowych

Dla wagonów towarowych

RIV - Regolamento Internazionale Veicoli - międzynarodowa umowa o użytkowaniu wagonów
PPW - Prawiła Polzowania Wagonami - skrót międzynarodowy MC - umowa łagodniejsza niż RIV
OPW - Obszczij Park Wagonow - umowa z byłych krajów RWPG, już nie stosowana

  • druga grupa - 2 cyfry (oznaczenie zarządu kolejowego kraju pochodzenia wagonu lub kolei włączającej wagon do eksploatacji):
    • 10 - Fińskie Koleje Państwowe (VR)
    • 20 - Koleje Rosyjskie (РЖД [RŻD])
    • 21 - Koleje Białoruskie (BC)
    • 22 - Koleje Ukraińskie (UZ)
    • 23 - Koleje Mołdawskie (CFM)
    • 24 - Koleje Litewskie (LG)
    • 25 - Koleje Łotewskie (LDZ)
    • 26 - Koleje Estońskie (EVR)
    • 27 - Koleje Kazachskie (KZH)
    • 28 - Koleje Gruzińskie (GR)
    • 29 - Koleje Uzbeckie (SAZ)
    • 30 - Koleje Koreańskiej Republiki Ludowej (KRZ)
    • 31 - Koleje Mongolii (MTZ)
    • 32 - Koleje Wietnamskiej Republiki Ludowej (DSVN)
    • 33 - Koleje Chińskiej Republiki Ludowej (KZD)
    • 40 - Koleje Kubańskie (FC)
    • 41 - Albańskie Koleje Żelazne (HSH)
    • 42 - Koleje Japońskie (JR)
    • 43 - Kolej Żelazna Raab-Ebenfurt (GySEV)
    • 44 - Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe (BHEV)
    • 51 - Polskie Koleje Państwowe (PKP)
    • 52 - Bułgarskie Koleje Państwowe (BDŻ)
    • 53 - Rumuńskie Koleje Żelazne (CFR)
    • 54 - Koleje Czeskie (CD)
    • 55 - Węgierskie Koleje Państwowe (MAV)
    • 56 - Koleje Republiki Słowacji (ZSR)
    • 57 - Koleje Azerbejdżańskie (AZ)
    • 58 - Koleje Ormiańskie (ARM)
    • 59 - Koleje Kirgijskie (KRG)
    • 60 - Koleje Irlandzkie (CIE)
    • 61 - Koleje Koreańskie (KNR)
    • 62 - Prywatne Koleje Szwajcarskie (SP)
    • 63 - Kolej Bern-Lötschberg-Simplon (BLS)
    • 64 - Koleje Nord-Milano-Escercizio (FNME)
    • 65 - Kolej Żelazna Republiki Jugosławii i Macedonii (MŻ)
    • 66 - Koleje Tadżyckie (TZD)
    • 68 - Koleje Ahaus-Alstate (AAE)
    • 69 - Towarzystwo Eurotunel (Eurotunel)
    • 70 - Brytyjskie Towarzystwo Transportowe (RFD)
    • 71 - Państwowa Sieć Kolei Hiszpańskich (RENFE)
    • 72 - Wspólnota Kolei Jugosłowiańskich (JŻ)
    • 73 - Koleje Greckie (CH)
    • 74 - Szwedzkie Koleje Państwowe (SJ)
    • 75 - Tureckie Koleje Państwowe (TCDD)
    • 76 - Norweskie Koleje Państwowe (NSB)
    • 78 - Chorwackie Koleje Żelazne (HŻ)
    • 79 - Słoweńskie Koleje Żelazne (SŻ)
    • 80 - Niemiecka Kolej Federalna (DB)
    • 81 - Austriackie Koleje Federalne (ÖBB)
    • 82 - Narodowe Towarzystwo Kolei Luksemburskich (CFL)
    • 83 - Włoskie Koleje Państwowe(FS)
    • 84 - Holenderskie Koleje Żelazne (NS)
    • 85 - Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB)
    • 86 - Duńskie Koleje Państwowe (DSB)
    • 87 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych we Francji (SNCF)
    • 88 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Belgii (B)
    • 89 - Koleje Bośni i Hercegowiny (ZBH)
    • 90 - Koleje Egipskie (ER)
    • 91 - Towarzystwo Narodowe Dróg Żelaznych w Tunezji (SNCFT)
    • 92 - Towarzystwo Narodowe Transportu Kolejowego w Algierii
    • 93 - Marokańskie Koleje Państwowe (ONCFM)
    • 94 - Koleje Portugalskie (CP)
    • 95 - Izraelskie Koleje Państwowe (IR)
    • 96 - Irańskie Koleje Państwowe (RAI)
    • 97 - Syryjskie Koleje Żelazne (CFS)
    • 98 - Libańskie Koleje Państwowe (CEL)
    • 99 - Irackie Koleje Żelazne (IRR)
  • trzecia grupa - 4 cyfry (oznaczają serię wagonu: pierwsza - rodzaj, a trzy kolejne cechy techniczne wagonu; ostatnia cyfra jest powiązana z dużą literą, a pozostałe cyfry są z małymi literami)
  • czwarta grupa - 3 cyfry (oznaczają kolejny numer wagonu z danej serii produkcyjnej)