Kolej folwarczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
  
  
<gallery widths=530 heights=480 perrow=3 caption="">
+
<gallery widths=430 heights=380 perrow=3 caption="">
File:Pozostałości torowiska kolejki.jpg|Pozostałości po kolei folwarcznej na stacji w Strykowie.
+
File:Pozostałości torowiska kolejki.jpg|'''Pozostałości po kolei folwarcznej na stacji w Strykowie.'''
 
</gallery>
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
{{clear}}
Linia 12: Linia 12:
  
 
Jedynymi zachowanymi śladami są dziury po przęsłach torowych w bruku, fragmenty torów, nieliczne zdjęcia i wagoniki. Ekspozycja na temat kolei folwarcznych jest wystawiona w Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.
 
Jedynymi zachowanymi śladami są dziury po przęsłach torowych w bruku, fragmenty torów, nieliczne zdjęcia i wagoniki. Ekspozycja na temat kolei folwarcznych jest wystawiona w Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.
 +
 +
==Lista kolei folwarcznych istniejących na terenie Polski==
 +
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
!Kolej
 +
!Prześwit [mm]
 +
!Rodzaj
 +
!Długość linii (km)
 +
!Województwo
 +
!Uwagi
 +
!Zdjęcie
 +
|-
 +
|[[Kolej folwarczna w Parkowie]]
 +
|Nieznany
 +
|sieć
 +
|
 +
|Wielkopolskie
 +
|Kolej łącząca stację kolejową w Parkowie z folwarkiem  Dąbrówce Kościelnej. Odchodziły stamtąd dwie odnogi na pobliskie pola.
 +
|
 +
|-
 +
|[[Kolej folwarczna Bielawy-Barchlin]]
 +
|Nieznany
 +
|pojedyncza linia
 +
|
 +
|Wielkopolskie
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
|[[Kolej folwarczna w Ocieszynie]]
 +
|550 mm
 +
|pojedyncza linia
 +
|2,8 km
 +
|Wielkopolskie
 +
|
 +
|<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
File:Ocieszyn.jpeg|'''Po lewej stronie drogi znajduje się ślad po torach.'''
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
 +
|-
 +
|[[Kolej folwarczna w Wargowie]]
 +
|550 mm
 +
|sieć
 +
|11,5 km
 +
|Wielkopolskie
 +
|
 +
|<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 +
File:Starotorze.jpeg|'''Starotorze we wsi Wargowo.'''
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
 +
|-

Aktualna wersja na dzień 11:29, 31 mar 2020

Kolej folwarczna - kolej wąskotorowa wykorzystywana dawniej w dużych folwarkach do transportu płodów rolnych, nawozów itp. Cechuje się prostą budową toru, a do jej napędu wykorzystywano najczęściej konie, wołu lub małe lokomotywy.




Pierwsze koleje tego typu zaczęto używać już w drugiej połowie XIX w. Były konkurencyjne dla wozów, ponieważ brakowało wtedy dróg bitych i mogły zabrać więcej towaru. Tory tych kolei były lekkie oraz proste w budowie, dzięki czemu można było przenieść je w razie potrzeby. Ich szerokość zwykle wynosiła od 400 mm do 600 mm, ale zdarzały się szersze rozstawy, np. 700 mm. Stosowanym taborem były najczęściej czteroosiowe wagony otwarte, tzw. lory. Ciągneły je zazwyczaj konie, później na niektórych kolejach zaczęto używać małych lokomotyw parowych lub spalinowych. Takie koleje działały w okolicy folwarku, do którego należały. Czasem jednak łączono linie różnych właścicieli, więc zdarzały się gęste sieci. Koleje folwarczne na terenie Polski występowały najliczniej w Wielkopolsce. Na terenie kraju eksploatowano ostatnie do połowy lat 60. XX w. Wszystkie zostały wyparte przez traktory i samochody ciężarowe.

Jedynymi zachowanymi śladami są dziury po przęsłach torowych w bruku, fragmenty torów, nieliczne zdjęcia i wagoniki. Ekspozycja na temat kolei folwarcznych jest wystawiona w Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.

Lista kolei folwarcznych istniejących na terenie Polski[edytuj]

Kolej Prześwit [mm] Rodzaj Długość linii (km) Województwo Uwagi Zdjęcie
Kolej folwarczna w Parkowie Nieznany sieć Wielkopolskie Kolej łącząca stację kolejową w Parkowie z folwarkiem Dąbrówce Kościelnej. Odchodziły stamtąd dwie odnogi na pobliskie pola.
Kolej folwarczna Bielawy-Barchlin Nieznany pojedyncza linia Wielkopolskie
Kolej folwarczna w Ocieszynie 550 mm pojedyncza linia 2,8 km Wielkopolskie


Kolej folwarczna w Wargowie 550 mm sieć 11,5 km Wielkopolskie