Edytujesz Kolej parkowa w Parku Śląskim

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 7: Linia 7:
 
Kolej otwarto 26 września 1957 i początkowo kursowała na odcinku Przystań – Zoo o długości 3,6 km, później wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. Do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych. Do prowadzenia ruchu używana była również półsamoczynna blokada liniowa wraz z semaforami świetlnymi.
 
Kolej otwarto 26 września 1957 i początkowo kursowała na odcinku Przystań – Zoo o długości 3,6 km, później wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. Do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych. Do prowadzenia ruchu używana była również półsamoczynna blokada liniowa wraz z semaforami świetlnymi.
  
W 1965 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki Ford V8 pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i trudnością w pozyskaniu taboru na tor 1000 mm. Postanowiono ostatecznie przekuć linię na 900 mm i zakupić nowy tabor kolejowy. Były to kupione w 1966 roku trzy lokomotywy spalinowe 2WLs50 ([[Tabor:Lw-00032|1771]], [[Tabor:Lw-00033|1772]] i [[Tabor:Lw-00034|1773]]) oraz 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nie najlepiej radziły sobie na tej trudnej trasie, mającej „górski” profil. Wycofano je w 1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze lokomotywy serii WLs75 ([[Tabor:Lw-00663|75]] i [[Tabor:Lw-00664|76]]), które upodobniono do parowozów znanych z  Dzikiego Zachodu montując duże kominy i zgarniacze. W 1988 roku ponownie pojawiły się inne lokomotywy. Były to zakupione w KWK Katowice WLs150 ([[Tabor:Lw-00344|7079]] i [[Tabor:Lw-00428|7658]]), które przebudowano z toru 785 mm na 900 mm przez zakłady Konstal. Zlikwidowano też blokadę liniową wraz z semaforami, ze względu na spadek przewozów turystycznych.
+
W 1965 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki Ford V8 pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i trudnością w pozyskaniu taboru na tor 1000 mm. Postanowiono ostatecznie przekuć linię na 900 mm i zakupić nowy tabor kolejowy. Były to kupione w 1966 roku trzy lokomotywy spalinowe 2WLs50 (1771, 1772 i 1773) oraz 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nie najlepiej radziły sobie na tej trudnej trasie, mającej „górski” profil. Wycofano je w 1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze lokomotywy serii WLs75 (75 i 76), które upodobniono do parowozów znanych z  Dzikiego Zachodu montując duże kominy i zgarniacze. W 1988 roku ponownie pojawiły się inne lokomotywy. Były to zakupione w KWK Katowice WLs150 (7079 i 7658), które przebudowano z toru 785 mm na 900 mm przez zakłady Konstal. Zlikwidowano też blokadę liniową wraz z semaforami, ze względu na spadek przewozów turystycznych.
  
Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg, zamknięto dwa przystanki. Lokomotywy WLs150 zezłomowano w roku 2000, a ich miejsce ostatecznie zajęła nowoczesną jak na wąskotorowe standardy lokomotywką [[Tabor:Lw-01386|WLp50-031]] zakupiona w ZNTSiS „Brzesko” w 1994 roku. Nowa lokomotywa jako jedyna z serii posiadała zabudowany hamulec zespolony, który był wymagany do prowadzenia ruchu osobowego.
+
Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg, zamknięto dwa przystanki. Lokomotywy WLs150 sprzedano, a ich miejsce zajęła nowoczesną jak na wąskotorowe standardy lokomotywką WLP-50 zakupiona w ZNTSiS „Brzesko” w 1994 roku. Nowa lokomotywa jako jedyna z serii posiadała zabudowany hamulec zespolony, który był wymagany do prowadzenia ruchu osobowego.
  
 
Od lipca 2003 operatorem kolejki było Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wtedy do dyspozycji pozostały już tylko jedna lokomotywa oraz trzy wagony.
 
Od lipca 2003 operatorem kolejki było Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Wtedy do dyspozycji pozostały już tylko jedna lokomotywa oraz trzy wagony.
  
W 2011 roku, po zakończeniu sezonu letniego, kolejka, ze względu na zły stan techniczny, została zamknięta. 31 maja 2012 roku Park Śląski wypowiedział umowę dzierżawy dotychczasowemu operatorowi kolejki z powodu złego stanu technicznego infrastruktury torowej. Zadecydowano więc o kompletnej odbudowie trasy według nowej dokumentacji, ze zmianą rozstawu szyn z 900 mm na typowy dla kolei górnośląskich 785 mm, ponieważ m.in. łatwiej było pozyskać większą liczbę taboru. W październiku 2012 rozpoczęto rozbiórkę torów, a w 2013 roku zaczęła się odbudowa na odcinku 900 m pomiędzy ZOO a wesołym miasteczkiem oraz toru bocznego do lokomotywowni. W lutym 2014 roboty ziemne przy odbudowie pierwszego odcinka były już na ukończeniu. Nowym operatorem został Jarosław Łuszcz, zarządzający zabytkową stacją w Rudach. 17 czerwca 2014 do parku wypożyczono tabor z Rud Raciborskich na jazdy próbne (parowóz Las49, spalinowozy Lxd2 i 2Wls50 i dwa wagony letnie). 19 czerwca 2014 ponownie rozpoczęto przewozy turystyczne. Planowane było także stworzenie w lokomotywowni wystawy poświęconej kolei oraz ustawieniu tam makiety kolejowej. W 2017 roku przewozy ponownie zawieszono, ze względu na nie odbudowanie pozostałej części trasy o długości 3,6 km.
+
W 2011 roku, po zakończeniu sezonu letniego, kolejka, ze względu na zły stan techniczny, została zamknięta. 31 maja 2012 roku Park Śląski wypowiedział umowę dzierżawy dotychczasowemu operatorowi kolejki z pwodu złego stanu technicznego infrastruktury torowej. Zadecydowano więc o kompletnej odbudowie trasy według nowej dokumentacji, ze zmianą rozstawu szyn z 900 mm na typowy dla kolei górnośląskich 785 mm, ponieważ m.in. łatwiej było pozyskać większą liczbę taboru. W październiku 2012 rozpoczęto rozbiórkę torów, a w 2013 roku zaczęła się odbudowa na odcinku 900 m pomiędzy ZOO a wesołym miasteczkiem oraz toru bocznego do lokomotywowni. W lutym 2014 roboty ziemne przy odbudowie pierwszego odcinka były już na ukończeniu. Nowym operatorem został Jarosław Łuszcz, zarządzający zabytkową stacją w Rudach. 17 czerwca 2014 do parku wypożyczono tabor z Rud Raciborskich na jazdy próbne (parowóz Las49, spalinowozy Lxd2 i 2Wls50 i dwa wagony letnie). 19 czerwca 2014 ponownie rozpoczęto przewozy turystyczne. Planowane było także stworzenie w lokomotywowni wystawy poświęconej kolei oraz ustawieniu tam makiety kolejowej. W 2017 roku przewozy ponownie zawieszono, ze względu na nie odbudowanie pozostałej części trasy o długości 3,6 km.
  
 
26 września 2018 przedstawiciele Zarządu Parku oraz Zarządu Województwa Śląskiego podpisali umowę na kompleksową rewitalizację Parku Śląskiego obejmującą m.in. odnowienie całej trasy parkowej kolejki wraz z zakupem taboru, planów tych jednak do tej pory nie zrealizowano.
 
26 września 2018 przedstawiciele Zarządu Parku oraz Zarządu Województwa Śląskiego podpisali umowę na kompleksową rewitalizację Parku Śląskiego obejmującą m.in. odnowienie całej trasy parkowej kolejki wraz z zakupem taboru, planów tych jednak do tej pory nie zrealizowano.
 +
  
 
==Trasa kolei==
 
==Trasa kolei==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: