Edytujesz Kolej wąskotorowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 2: Linia 2:
  
 
== Funkcje kolei wąskotorowych ==
 
== Funkcje kolei wąskotorowych ==
[[Kolej przemysłowa]] - stosowana we wszelkich branżach przemysłu, jednak od połowy XX wieku wypierana często przez transport samochodowy. Najsilniejszą pozycję k.w. uzyskała w przemyśle wydobywczym. W zależności od skali zadań przewozowych (odległości, masy pociągów) może to być kolej o lekkiej konstrukcji zbliżona do kolei polowej (nacisk osiowy ok. 4-5 ton) lub kolej zbliżona nośnością do kolei normalnotorowych (nacisk osiowy ok. 8-12 ton), stosowane są różne prześwity w zakresie od 430 do 1350 mm. Szczególnym rodzajem k.p. jest [[kolej dołowa]] stosowana szeroko w górnictwie węgla kamiennego i rud żelaza.
+
[[Kolej przemysłowa]] - stosowana we wszelkich branżach przemysłu, jednak od połowy XX wieku wypierana często przez transport samochodowy. Najsilniejszą pozycję k.w. uzyskała w przemyśle wydobywczym. W zależności od skali zadań przewozowych (odległości, masy pociągów) może to być kolej o lekkiej konstrukcji zbliżona do kolei polowej (nacisk osiowy ok. 4-5 ton) lub kolej zbliżona nośnością do kolei normalnotorowych (nacisk osiowy ok. 8-12 ton), stosowane są różne prześwity w zakresie od ok. 500 do 1350 mm. Szczególnym rodzajem k.p. jest [[kolej dołowa]] stosowana szeroko w górnictwie węgla kamiennego i rud żelaza.
  
 
[[Kolej lokalna]] – służąca do transportu osób i ładunków na obszarach, gdzie budowa kolei normalnotorowej ze względu na warunki terenowe, gęstość zabudowy lub z przyczyn ekonomicznych była nieracjonalna lub niewykonalna.
 
[[Kolej lokalna]] – służąca do transportu osób i ładunków na obszarach, gdzie budowa kolei normalnotorowej ze względu na warunki terenowe, gęstość zabudowy lub z przyczyn ekonomicznych była nieracjonalna lub niewykonalna.
Linia 14: Linia 14:
 
[[Kolej górska]] – kolej poprowadzona w terenie górskim, mająca duże znaczenie dla turystyki – może być to także [[kolej zębata]] lub terenowa [[kolej linowa]].
 
[[Kolej górska]] – kolej poprowadzona w terenie górskim, mająca duże znaczenie dla turystyki – może być to także [[kolej zębata]] lub terenowa [[kolej linowa]].
  
[[Kolej parkowa]] - kolej pasażerska w parku lub parku rozrywki. W Polsce działają trzy koleje parkowe:
+
[[Kolej parkowa]] - kolej pasażerska w parku lub parku rozrywki. W Polsce działają cztery koleje parkowe:
 +
* [[Myślęcińska Kolej Parkowa]] w Bydgoszczy
 
* [[Kolejka Parkowa Maltanka|Maltańska Kolej Dziecięca]];
 
* [[Kolejka Parkowa Maltanka|Maltańska Kolej Dziecięca]];
 
* [[Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku]]
 
* [[Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku]]
* [[Krośnicka Kolej Parkowa]]  
+
* Kolejka Parkowa w [[Cichowo (województwo wielkopolskie)|Cichowie]]  
  
W Związku Sowieckim, a później i innych krajach socjalistycznych takie koleje obsługiwali pionierzy i dlatego były nazywane pionierskimi, w Polsce harcerze (Podgrodzie, Poznań - obecnie [[Maltańska Kolej Dziecięca]]).
+
W NRD i innych krajach socjalistycznych takie koleje obsługiwali pionierzy i dlatego były nazywane pionierskimi, w Polsce harcerze (Podgrodzie, Poznań - obecnie [[Maltańska Kolej Dziecięca]]).
  
 
== Prześwity kolei wąskotorowych ==
 
== Prześwity kolei wąskotorowych ==
 
1067 mm - tzw. kolonialny, stosowany szeroko w koloniach brytyjskich. Taki prześwit ma m.in. podstawowa sieć kolei japońskich i afrykańskich oraz na wyspie Sachalin.
 
1067 mm - tzw. kolonialny, stosowany szeroko w koloniach brytyjskich. Taki prześwit ma m.in. podstawowa sieć kolei japońskich i afrykańskich oraz na wyspie Sachalin.
  
1000 mm - "kolej metrowa", rozpowszechniony pod koniec XIX wieku stosowana na wielu kolejach dojazdowych i lokalnych Europy, taki prześwit mają m.in. słynne Koleje Wąskotorowe Harcu w Niemczech oraz górskie koleje elektryczne w Alpach szwajcarskich i Tatrach słowackich ([[Tatrzańskie Koleje Elektryczne|TEŽ]]), czy też nieistniejące [[Bornholmskie Koleje Żelazne]] w Danii]; w Polsce największa taka sieć istniała [[Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim|na Pomorzu Zachodnim]] (obecnie zachowane są dwie linie turystyczne - Gryfice-Pogorzelica i Koszalin-Rosnowo); prześwit 1000 mm ma także czynna [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]] (dawniej Grójecka KD). Ponadto istniały przebudowy linii o szerokości toru 750 mm lub 800 mm na linie 1000 mm (np. kolej koszalińska czy kolej wilanowska) i vice versa (kolej śmigielska i kolej ełcka). Kolej olecka, zniszczona przez Rosjan w 1945 roku, także miała szerokość 1000 mm.
+
1000 mm - "kolej metrowa", rozpowszechniony pod koniec XIX wieku stosowana na wielu kolejach dojazdowych i lokalnych Europy, taki prześwit mają m.in. słynne Koleje Wąskotorowe Harcu w Niemczech oraz górskie koleje elektryczne w Alpach szwajcarskich i Tatrach słowackich ([[Tatrzańskie Koleje Elektryczne|TEŽ]]), czy też nieistniejące [[Bornholmskie Koleje Żelazne]] w Dani]; w Polsce największa taka sieć istniała [[Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim|na Pomorzu Zachodnim]] (obecnie zachowane są dwie linie turystyczne - Gryfice-Pogorzelica i Koszalin-Manowo, a w przyszłości Koszalin-Rosnowo); prześwit 1000 mm ma także czynna [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Piaseczyńska Kolej Dojazdowa]] (dawniej Grójecka KD). Ponadto istniały przebudowy linii o szerokości toru 750 mm lub 800 mm na linie 1000 mm (np. kolej koszalińska czy kolej wilanowska) i vice versa (kolej śmigielska i kolej ełcka). Kolej olecka, zniszczona przez Rosjan w 1945 roku, także miała szerokość 1000 mm.
Rozstaw stosowany także w tramwajach, w tym na dużej sieci Łodzi (w tym tramwaje podmiejskie), a także w Bydgoszczy, Toruniu, Grudziądzu i Elblągu.
+
Rozstaw stosowany także w tramwajach, w tym na dużej sieci Łodzi (w tym tramwaje podmiejskie), a także w Bydgoszczy, Toruniu, Grudziądzu i innych miastach.
  
900 mm - dawniej [[tramwaje w Krakowie]], Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie (wcześniej 1000 mm, obecnie 785 mm), koleje przemysłowe. Obecnie kolej konna Rudka Sanatorium - Mrozy.
+
900 mm - dawniej [[tramwaje w Krakowie]] i kolej konna Rudka Sanatorium - Mrozy, obecnie stosowany często w przemyśle, Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, pierwotnie 1000 mm (przebudowa związana z koniecznością wymiany wyeksploatowanych wagoników motorowych na nowy tabor).
  
 
800 mm - w zaborze rosyjskim co prawda obowiązywał rozstaw 750 mm, jednak "osiemsetkę" zastosowano na liniach wąskotorowych wokół i z Warszawy (późniejsze Warszawskie Koleje Dojazdowe) - były to: [[Kolej Dojazdowa Marecka]] (KDM), później Radzymińska KD, [[Kolej Jabłonowska]], Kolej Grójecka (później Grójecka KD, obecnie [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa]]) i Kolej Wilanowska (dawniej Droga Żelazna Wilanowska, później włączona w struktury kolei grójeckiej, zlikwidowana w 1971 roku); dawniej szerokość toru również tramwajów konnych np. w Sopocie.  Do dzisiaj nie dotrwała żadna "osiemsetka" - wszystkie kolejki warszawskie przebudowano na 750 mm (kolej jabłonowska i marecka [radzymińska]) lub 1000 mm (kolej wilanowska, włączona do kolei grójeckiej). Obecnie we Wrocławiu, na terenie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej przy ul. Braci Gierymskich (blisko Mostu Bartoszowickiego) jest ustawiona w charakterze pomnika techniki linowa wyciągarka jazowa, stojąca na torze o szerokości 810 mm.
 
800 mm - w zaborze rosyjskim co prawda obowiązywał rozstaw 750 mm, jednak "osiemsetkę" zastosowano na liniach wąskotorowych wokół i z Warszawy (późniejsze Warszawskie Koleje Dojazdowe) - były to: [[Kolej Dojazdowa Marecka]] (KDM), później Radzymińska KD, [[Kolej Jabłonowska]], Kolej Grójecka (później Grójecka KD, obecnie [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa]]) i Kolej Wilanowska (dawniej Droga Żelazna Wilanowska, później włączona w struktury kolei grójeckiej, zlikwidowana w 1971 roku); dawniej szerokość toru również tramwajów konnych np. w Sopocie.  Do dzisiaj nie dotrwała żadna "osiemsetka" - wszystkie kolejki warszawskie przebudowano na 750 mm (kolej jabłonowska i marecka [radzymińska]) lub 1000 mm (kolej wilanowska, włączona do kolei grójeckiej). Obecnie we Wrocławiu, na terenie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej przy ul. Braci Gierymskich (blisko Mostu Bartoszowickiego) jest ustawiona w charakterze pomnika techniki linowa wyciągarka jazowa, stojąca na torze o szerokości 810 mm.
  
785 mm - taki prześwit (30 cali pruskich) stosowany był bardzo wcześnie, najsilniej rozpowszechnił się na sieci [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|górnośląskich kolei wąskotorowych]] (obecnie zachowane tylko dwie czynne linie turystyczne: Bytom-Miasteczko Śląskie oraz Stanica - Rudy Raciborskie - Paproć; ponadto istniało wiele odcinków linii użytkowanych przez przemysł, np kolej wąskotorowa[[Cementownia Groszowice|Cementowni Groszowice]], kolej przemysłowa w Nysie a także koleje wąskotorowe w Niemczech i Danii .
+
785 mm - taki prześwit (30 cali pruskich) stosowany był bardzo wcześnie, najsilniej rozpowszechnił się na sieci [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|górnośląskich kolei wąskotorowych]] (obecnie zachowane tylko dwie czynne linie turystyczne: Bytom-Miasteczko Śląskie oraz Rudy Raciborskie - Paproć; ponadto istnieje kilka odcinków linii użytkowanych przez przemysł; zachowane nieczynne linie to odcinek do Strzybnicy (linia Bytom Karb - Miasteczko Śląskie), linia do Stanic Wąsk (kolej w Rudach Raciborskich) oraz tor stacyjny stacji Gliwice Trynek).
  
 
780 mm - rzadko stosowany, dawniej kolej cukrowni Cedry Wielkie.
 
780 mm - rzadko stosowany, dawniej kolej cukrowni Cedry Wielkie.
  
760 mm - rozstaw bośniacki,  [[koleje wąskotorowe w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim|Zagłębie Ostrawsko-Karwińskie]]; koleje leśne w Karpatach (Bieszczadach); Przeworsk - Dynów; Strumień - Chybie; taką szerokość posiadała kiedyś cała Hrubieszowska Kolej Dojazdowa. W dawnych Austro-Węgrzech  i na Bałkanach to podstawowy rozstaw kolei wąskotorowych.
+
760 mm - [[koleje wąskotorowe w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim|Zagłębie Ostrawsko-Karwińskie]]; koleje leśne w Karpatach (Bieszczadach); Przeworsk - Dynów; Strumień - Chybie; taką szerokość posiadała kiedyś cała Hrubieszowska Kolej Dojazdowa.  
  
750 mm - kolejny, najpopularniejszy standard rozpowszechniony pod koniec XIX wieku - taki rozstaw ma większość istniejących kolei wąskotorowych na terenie Niemiec, Polski, Białorusi, Ukrainy, Rosji.
+
750 mm - kolejny, najpopularniejszy standard rozpowszechniony pod koniec XIX wieku - taki rozstaw ma większość istniejących kolei wąskotorowych na terenie Niemiec i Polski. W Austrii, Czechach i na Słowacji stosowany jest podobny rozstaw szyn - 760 mm.
  
716 mm - szerokość toru zastosowana w Cukrowni Kruszwica; później wszystkie linie zostały przebudowane na szerokość 750 mm.
+
716 mm - szerokość toru zastosowana z niewiadomych przyczyn przez Cukrownię Kruszwica; później wszystkie linie zostały przebudowane na szerokość 750 mm.
  
700 mm - w Polsce istniały tylko trzy zastosowania takiej szerokości toru - w II RP istniała linia Gonczary - Filipowicze, uruchamiana jako kolej gospodarcza (tzn. wtedy, gdy było na to zapotrzebowanie). Kolej po II Wojnie Światowej była wciąż w eksploatacji (widniała na mapach linii kolejowych Białorusi). W Bieszczadach istniały także dwie koleje leśne o szerokości toru 700 mm. Były to linie [[Kolej leśna Beniowa - Negryłów|Beniowa - Negryłów]] i [[Kolej leśna Sokoliki Górskie - Potasznia|Sokoliki Górskie - Potasznia]].
+
700 mm - w Polsce zaistniał jeden tylko przypadek zastosowania takiej szerokości toru - w II RP istniała linia Gonczary (Honczary) - Filipowicze, uruchamiana jako kolej gospodarcza (tzn. wtedy, gdy pozwalało na to zapotrzebowanie). Kolej po II. Wojnie Światowej była wciąż w eksploatacji (widniała na mapach linii kolejowych państwa Białorusi).
  
600 mm - Standard rozpowszechniony szeroko po wynalezieniu przez Paula Armanda Decauville'a kolei o przenośnych przęsłach o tym prześwicie. Dzięki nim nastąpił rozkwit kolejek polowych, które stanowiły podstawę logistyki w budownictwie dróg i kolei normalnotorowych i ważny środek transportu podczas działań wojennych, m.in. obydwu wojen światowych. W miarę rozwoju samochodów budowlanych k. w. przenośne straciły na znaczeniu i obecnie stosuje się je rzadko, zazwyczaj przy budowie tuneli oraz w kopalniach torfu (dzisiaj m. in. zakłady należące do firmy HolLas w miejscowościach Krakulice (Gace), Rucianka i  Biedkowo - ten ostatni najpewniej już zakończył funkcjonowanie).
+
600 mm - Standard rozpowszechniony szeroko po wynalezieniu przez Paula Armanda Decauville'a kolei o przenośnych przęsłach o tym prześwicie. Dzięki nim nastąpił rozkwit kolejek polowych, które stanowiły podstawę logistyki w budownictwie dróg i kolei normalnotorowych i ważny środek transportu podczas działań wojennych, m.in. obydwu wojen światowych. W miarę rozwoju samochodów budowlanych k. w. przenośne straciły na znaczeniu i obecnie stosuje się rzadko, zazwyczaj przy budowie tuneli oraz w kopalniach torfu (dzisiaj m. in. zakłady należące do firmy HolLas w miejscowościach Krakulice (Gace), Rucianka i  Biedkowo - ten ostatni najpewniej już zakończył funkcjonowanie).
  
550 mm - rozstaw zastosowany w wielu kopalniach węgla kamiennego na Górnym Śląsku, np. KWK Makoszowy. Rozstaw ten miało również większość kolei folwarcznych w Polsce.
+
550 mm - rozstaw zastosowany w jednej z kopalń węgla kamiennego na Górnym Śląsku; kopalnia ta jest znana z eksploatacji prawdopodobnie ostatniej w Polsce lokomotywy wąskotorowej LDI-45N, produkcji rumuńskiej firmy Unio.
  
 
500 mm - kolej gospodarcza w Gozdnicy oraz kolej Jazu Bartoszowickiego we Wrocławiu (linia biegła przez Most Bartoszowicki, obecnie zachowany jest fragment toru od strony Śluzy Bartoszowice).
 
500 mm - kolej gospodarcza w Gozdnicy oraz kolej Jazu Bartoszowickiego we Wrocławiu (linia biegła przez Most Bartoszowicki, obecnie zachowany jest fragment toru od strony Śluzy Bartoszowice).
Linia 51: Linia 52:
 
450 mm - najwęższa czynna kolej wąskotorowa w Polsce - [[Skansen Górniczy Królowa Luiza|Kopalnia Luiza]]; kursują po niej składy pasażerskie prowadzone przez lokomotywy akumulatorowe Ldag5.
 
450 mm - najwęższa czynna kolej wąskotorowa w Polsce - [[Skansen Górniczy Królowa Luiza|Kopalnia Luiza]]; kursują po niej składy pasażerskie prowadzone przez lokomotywy akumulatorowe Ldag5.
  
430 mm - kolej technologiczna d. Zakładów Norblin w Warszawie (nadal istniejąca).
+
435 mm - kolej technologiczna d. Zakładów Norblin w Warszawie (nadal istniejąca).
  
 
381 mm - do 1945 r. kolejka we wrocławskim Zoo.
 
381 mm - do 1945 r. kolejka we wrocławskim Zoo.
Linia 83: Linia 84:
 
<!-- ============================================================ -->
 
<!-- ============================================================ -->
  
 +
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe|*]]
  
 
{{wikipedia}}
 
{{wikipedia}}
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: