Edytujesz L30H
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
|typ_lokomotywy = L30H | |typ_lokomotywy = L30H | ||
|przewoźnik = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]], [[Kolej leśna|Lasy Państwowe]] | |przewoźnik = [[PKP]], [[kolej wewnątrzzakładowa|przemysł]], [[Kolej leśna|Lasy Państwowe]] | ||
− | |oznaczenie_przewoźnika = [[ | + | |oznaczenie_przewoźnika = [[Lyd2]] |
|grafika = [[Plik:DSC00314bm3.JPG|290px]] | |grafika = [[Plik:DSC00314bm3.JPG|290px]] | ||
− | |opis_zdjęcia = Lyd2-101 na terenie stacji | + | |opis_zdjęcia = Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm). |
|producent = [[FAUR]] | |producent = [[FAUR]] | ||
|lata_budowy = 1977-1982 | |lata_budowy = 1977-1982 | ||
|układ_osi = C | |układ_osi = C | ||
− | |||
|masa_służbowa = 24 t | |masa_służbowa = 24 t | ||
|długość_ze_zderzakami = 7100 mm | |długość_ze_zderzakami = 7100 mm | ||
Linia 17: | Linia 16: | ||
|rozstaw_szyn = w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm | |rozstaw_szyn = w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm | ||
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
− | |typ_silnika = [[ | + | |typ_silnika = [[Maybach MB83B]] |
|moc_znamionowa = 350 KM (257 kW) | |moc_znamionowa = 350 KM (257 kW) | ||
|siła_pociągowa = | |siła_pociągowa = | ||
Linia 26: | Linia 25: | ||
|sterowanie_wielokrotne = | |sterowanie_wielokrotne = | ||
|system_ogrzewania = | |system_ogrzewania = | ||
− | |||
|uwagi = | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | '''L30H''' (oznaczenie [[PKP]] | + | '''L30H''' (oznaczenie [[PKP]] Lyd2) – [[Kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[Spalinowóz|lokomotywa spalinowa]] o mocy silnika wynoszącej 350 [[Koń mechaniczny|KM]] produkowana w latach [[1977]]-[[1982]] przez rumuńskie zakłady [[FAUR]] w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o [[Rozstaw szyn|rozstawie]] 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. [[PKP]] eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez [[PKP]] do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm. |
− | Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), | + | Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby). |
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]] | [[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]] | ||
{{Clear}} | {{Clear}} | ||
+ | ==Lista lokomotyw (fragment)== | ||
+ | {| class="wikitable sortable" | ||
+ | |- | ||
+ | ! Nr fabr. | ||
+ | ! Rok prod. | ||
+ | ! Stan | ||
+ | ! Prześwit | ||
+ | ! Oznaczenie | ||
+ | ! Silnik | ||
+ | ! Aktualne lub ostatnie | ||
− | == | + | miejsce stacjonowania |
− | + | |- | |
− | + | |[[L30H/23391|23391]] | |
− | + | |1977 | |
− | + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | |
− | + | |600 | |
+ | |Lyd2-062 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24375|24375]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-068 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24051|24051]] | ||
+ | |1980 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-069 | ||
+ | | | ||
+ | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24065|24065]] | ||
+ | |1980 | ||
+ | |? | ||
+ | |750 | ||
+ | |Lyd2-101 | ||
+ | | | ||
+ | |Karczmiska | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23437|23437]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2008) | ||
+ | |750 | ||
+ | |Lyd2-101 | ||
+ | | | ||
+ | |Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24059|24059]] | ||
+ | |1980 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995) | ||
+ | |750 | ||
+ | |Lyd2-102 | ||
+ | | | ||
+ | |Niemcy, Doellnitzbahn | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24060|24060]] | ||
+ | |1980 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2001) | ||
+ | |750 | ||
+ | |Lyd2-103 | ||
+ | | | ||
+ | |Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23380|23380]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-51 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23381|23381]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2001) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-52 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23382|23382]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-53 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23383|23383]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-54 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23384|23384]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2001) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-55 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23385|23385]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-56 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23386|23386]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-57 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23387|23387]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-58 | ||
+ | | | ||
+ | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23388|23388]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2005) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-59 | ||
+ | | | ||
+ | |ZNTK Ostrów Wlkp | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23389|23389]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-60 | ||
+ | | | ||
+ | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/23390|23390]] | ||
+ | |1977 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-61 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24367|24367]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-63 | ||
+ | | | ||
+ | |KL Pionki | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24368|24368]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-64 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24369|24369]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-65 | ||
+ | | | ||
+ | |Białośliwie Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24597|24597]] | ||
+ | |1982 | ||
+ | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2005) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-66 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24598|24598]] | ||
+ | |1982 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-67 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24377|24377]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-70 | ||
+ | | | ||
+ | |Żnin Wąsk. | ||
+ | |- | ||
+ | |[[L30H/24378|24378]] | ||
+ | |1981 | ||
+ | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1994) | ||
+ | |600 | ||
+ | |Lyd2-71 | ||
+ | | | ||
+ | |Niemcy, Doellnitzbahn | ||
+ | |- | ||
+ | |} | ||
==Źródła== | ==Źródła== | ||
* [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl] | * [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl] | ||
− | + | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] | [[Kategoria:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] | ||
[[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] | [[Kategoria:Wąskotorowe_lokomotywy_spalinowe]] | ||
− | |||
− |