Edytujesz L45H

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 4: Linia 4:
 
  |oznaczenie_przewoźnika = Lxd2, Mk45<ref name="mav">http://hu.wikipedia.org/wiki/Mk45</ref>, L45H<ref name="zs">http://www.railfaneurope.net/pix/rs/narrow_gauge/diesel/pix.html</ref><ref name="sdg">http://rail.phototrans.eu/2415,176,55,0,f.html</ref>, 745<ref name="zs2">http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=4100</ref>, 87<ref name="cfr">http://www.railfaneurope.net/pix/ro/narrow_gauge/diesel/pix.html</ref>, 2099<ref name="nolb">http://www.lokalbahnen.at/bergstrecke/index.html</ref>, 93<ref name="bdz">http://lokforum.com/gallery/thumbnails.php?album=103</ref>, #45001 - #45003<ref>http://yves.ocquident.free.fr/Pages/fichelocomotive.php?Idloco=33</ref>, #60001 - #60009<ref>http://yves.ocquident.free.fr/Pages/fichelocomotive.php?Idloco=34</ref>
 
  |oznaczenie_przewoźnika = Lxd2, Mk45<ref name="mav">http://hu.wikipedia.org/wiki/Mk45</ref>, L45H<ref name="zs">http://www.railfaneurope.net/pix/rs/narrow_gauge/diesel/pix.html</ref><ref name="sdg">http://rail.phototrans.eu/2415,176,55,0,f.html</ref>, 745<ref name="zs2">http://www.jernbane.net/db/type.asp?ID=4100</ref>, 87<ref name="cfr">http://www.railfaneurope.net/pix/ro/narrow_gauge/diesel/pix.html</ref>, 2099<ref name="nolb">http://www.lokalbahnen.at/bergstrecke/index.html</ref>, 93<ref name="bdz">http://lokforum.com/gallery/thumbnails.php?album=103</ref>, #45001 - #45003<ref>http://yves.ocquident.free.fr/Pages/fichelocomotive.php?Idloco=33</ref>, #60001 - #60009<ref>http://yves.ocquident.free.fr/Pages/fichelocomotive.php?Idloco=34</ref>
 
  |grafika                = [[Plik:0003am.jpg|290px|Lxd2]]
 
  |grafika                = [[Plik:0003am.jpg|290px|Lxd2]]
  |opis_zdjęcia          = Lxd2-347" (ex. Lxd2-321) z 1982r na tor 750mm w standardowym malowaniu PKP z lat 90-tych, [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|BKL]].
+
  |opis_zdjęcia          = Lxd2-347" (ex. Lxd2-321)z 1982r na tor 750mm w standardowym malowaniu PKP z lat 90-tych, [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|BKL]].
 
  |producent              = [[FAUR]]
 
  |producent              = [[FAUR]]
  |lata_budowy            = 1964-1990
+
  |lata_budowy            = 1964-1987
 
  |układ_osi              = B'B'
 
  |układ_osi              = B'B'
 
  |masa_służbowa          = 32 t
 
  |masa_służbowa          = 32 t
Linia 27: Linia 27:
 
  |swiadectwo_typu        = [[Media:T_2011_0125.jpg|T/2011/0125]]; [[Media:T_2011_0169.jpg|T/2011/0169]]; [[Media:T_2011_0254.jpg|T/2011/0254]]; [[Media:T_2011_0315.jpg|T/2011/0315]]; [[Media:T_2011_0559.jpg|T/2011/0559]]; [[Media:T_2011_0737.jpg|T/2011/0737]]; [[Media:T_2011_0739.jpg|T/2011/0739]]; [[Media:T_2011_0802.jpg|T/2011/0802]]; [[Media:T_2011_1002.jpg|T/2011/1002]]; [[Media:T_2012_0675.jpg|T/2012/0675]]; [[Media:T_2013_0003.jpg|T/2013/0003]]; [[Media:T_2014_0121.png|T/2014/0121]]
 
  |swiadectwo_typu        = [[Media:T_2011_0125.jpg|T/2011/0125]]; [[Media:T_2011_0169.jpg|T/2011/0169]]; [[Media:T_2011_0254.jpg|T/2011/0254]]; [[Media:T_2011_0315.jpg|T/2011/0315]]; [[Media:T_2011_0559.jpg|T/2011/0559]]; [[Media:T_2011_0737.jpg|T/2011/0737]]; [[Media:T_2011_0739.jpg|T/2011/0739]]; [[Media:T_2011_0802.jpg|T/2011/0802]]; [[Media:T_2011_1002.jpg|T/2011/1002]]; [[Media:T_2012_0675.jpg|T/2012/0675]]; [[Media:T_2013_0003.jpg|T/2013/0003]]; [[Media:T_2014_0121.png|T/2014/0121]]
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 +
[[Plik:Obraz 121am2.jpg|290px|Lxd2]]
 +
Lxd2-309 z 1973 na tor 750mm w malowaniu charakterystycznym dla lokomotyw naprawianych w latach 80-tych w Rumuni [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|(Rogów)]].
 
}}  
 
}}  
 
[[Image:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px]]  
 
[[Image:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px]]  
Linia 39: Linia 41:
 
[[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 165 sztuk tych lokomotyw, w tym 111 szt. na tor 750 mm (numery inwentarzowe od 239 do 349), 25 szt. na tor 785 mm (numery od 351 do 375) i 29 szt. na tor 1000 mm (numery od 451 do 479). Otrzymały one na PKP numery w serii Lxd2, oznaczającej czteroosiowe lokomotywy spalinowe z silnikiem wysokoprężnym i przekładnią hydrauliczną<ref group ="uwaga">W przeciwieństwie do lokomotyw normalnotorowych PKP, oznaczenie serii Lxd2 nie oznacza wyłącznie typu L45H, lecz w praktyce jest z nim utożsamione.</ref>. Lokomotywy te należały do najsilniejszych wąskotorowych lokomotyw w Polsce. Miały spokojny bieg, płynną regulację prędkości nastawnikiem jazdy. Główną wadą tych lokomotyw jest spore [[Zużycie paliwa]], związane przede wszystkim z zastosowaniem silnika z wstępną komorą spalania. Wada ta została znacznie ograniczona poprzez zabudowę silnika [[Wola H12|71H12A]].  
 
[[Polskie Koleje Państwowe]] zakupiły ogółem 165 sztuk tych lokomotyw, w tym 111 szt. na tor 750 mm (numery inwentarzowe od 239 do 349), 25 szt. na tor 785 mm (numery od 351 do 375) i 29 szt. na tor 1000 mm (numery od 451 do 479). Otrzymały one na PKP numery w serii Lxd2, oznaczającej czteroosiowe lokomotywy spalinowe z silnikiem wysokoprężnym i przekładnią hydrauliczną<ref group ="uwaga">W przeciwieństwie do lokomotyw normalnotorowych PKP, oznaczenie serii Lxd2 nie oznacza wyłącznie typu L45H, lecz w praktyce jest z nim utożsamione.</ref>. Lokomotywy te należały do najsilniejszych wąskotorowych lokomotyw w Polsce. Miały spokojny bieg, płynną regulację prędkości nastawnikiem jazdy. Główną wadą tych lokomotyw jest spore [[Zużycie paliwa]], związane przede wszystkim z zastosowaniem silnika z wstępną komorą spalania. Wada ta została znacznie ograniczona poprzez zabudowę silnika [[Wola H12|71H12A]].  
  
Lokomotywy Lxd2 jeździły po torach prawie wszystkich [[Kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] eksploatowanych przez PKP; obecnie czynne egzemplarze stacjonują na większości czynnych do dzisiejszych czasów kolei. Zdatne do ruchu lokomotywy Lxd2 stacjonują w [[Lokomotywownia]]ch w [[Gryfice Wąskotorowe|Gryficach]] (Lxd2-471, 472, 473, 479), [[Koszalin Wąskotorowy|Koszalinie]] (Lxd2-468, 475 i 476), [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Piasecznie]]
+
Lokomotywy Lxd2 jeździły po torach prawie wszystkich [[Kolej dojazdowa|kolei dojazdowych]] eksploatowanych przez PKP; obecnie czynne egzemplarze stacjonują na większości czynnych do dzisiejszych czasów kolei. Zdatne do ruchu lokomotywy Lxd2 stacjonują w [[Lokomotywownia]]ch w [[Gryfice Wąskotorowe|Gryficach]] (Lxd2-471, 472, 473, 479), [[Koszalin Wąskotorowy|Koszalinie]] (Lxd2-476), [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa|Piasecznie]], [[Bytom Karb Wąskotorowy|Bytomiu-Karbiu]] (Lxd2-352, 359, 364, 372', 374, 375), [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach]] (Lxd2-354, 357, 373, HP-08, HP-09, HP-11), [[Kaliska Kolej Dojazdowa|Zbiersku]], [[Śmigielska Kolej Dojazdowa|Śmiglu]] (Lxd2-266, 241), [[Krośniewice (stacja kolejowa)|Krośniewicach]], [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworsku]] (Lxd2-257, 268, 334), [[Mława Wąskotorowa|Mławie]], [[Nałęczowska Kolej Dojazdowa|Karczmiskach]], [[Świętokrzyska Kolej Dojazdowa|Jędrzejowie]], [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Nowym Dworze Gdańskim]] (Lxd2-294, 315, 325), [[Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa|Gnieźnie]] (Lxd2-313, 343, 344, 369) i [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowie]] (Lxd2-249, 264, 265, 309, 340). Z myślą o remoncie i uruchomieniu przywieziono jedną lokomotywę do lokomotywowni [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|Cisna-Majdan]], jednak obecnie już nie jest planowane jej wprowadzenie do służby na BKL.  
(LXd2-453,454, 465 i 466), [[Bytom Karb Wąskotorowy|Bytomiu-Karbiu]] (Lxd2-352, 359, 364, 372', 374, 375), [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach]] (Lxd2-354, 357, 373, HP-08, HP-09, HP-11), [[Kaliska Kolej Dojazdowa|Zbiersku]], [[Śmigielska Kolej Dojazdowa|Śmiglu]] (Lxd2-266, 241), [[Krośniewice (stacja kolejowa)|Krośniewicach]], [[Przeworska Kolej Dojazdowa|Przeworsku]] (Lxd2-257, 268, 334 i 335), [[Mława Wąskotorowa|Mławie]], [[Nałęczowska Kolej Dojazdowa|Karczmiskach]], [[Świętokrzyska Kolej Dojazdowa|Jędrzejowie]]
 
(Lxd2-258, 332 i 333), [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Nowym Dworze Gdańskim]] (Lxd2-294, 315, 325), [[Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa|Gnieźnie]] (Lxd2-313, 343, 344, 369) i [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowie]] (Lxd2-249, 264, 265, 309, 340). Z myślą o remoncie i uruchomieniu przywieziono jedną lokomotywę do lokomotywowni [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|Cisna-Majdan]], jednak obecnie już nie jest planowane jej wprowadzenie do służby na BKL.  
 
  
 
Lxd2 znajdują się także na kolejach nieczynnych.Lokomotywy Lxd2 można także zobaczyć w muzeach-skansenach w [[Sochaczewska Kolej Muzealna|Sochaczewie]], [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]] oraz w [[Stała Wystawa Pomorskich Kolei Wąskotorowych w Gryficach|gryfickiej filii]] [[Muzeum Kolejnictwa w Warszawie]]. Kilka sztuk Lxd2 sprzedano za granicę między innymi do Czech, Niemiec i na Korsykę.  
 
Lxd2 znajdują się także na kolejach nieczynnych.Lokomotywy Lxd2 można także zobaczyć w muzeach-skansenach w [[Sochaczewska Kolej Muzealna|Sochaczewie]], [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudach Raciborskich]] oraz w [[Stała Wystawa Pomorskich Kolei Wąskotorowych w Gryficach|gryfickiej filii]] [[Muzeum Kolejnictwa w Warszawie]]. Kilka sztuk Lxd2 sprzedano za granicę między innymi do Czech, Niemiec i na Korsykę.  
  
 
Na terenie Polski lokomotywy L45H były także używane w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego, np poprzez montaż sprzęgu samoczynnego ( [[Kolej ZGH Sabinów]]), sprzęgu kopalnianego lub zderzaka o odmiennym kształcie.  
 
Na terenie Polski lokomotywy L45H były także używane w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego, np poprzez montaż sprzęgu samoczynnego ( [[Kolej ZGH Sabinów]]), sprzęgu kopalnianego lub zderzaka o odmiennym kształcie.  
 
  
 
== Eksploatacja poza Polską ==
 
== Eksploatacja poza Polską ==
Linia 92: Linia 91:
  
 
== Charakterystyka  ==
 
== Charakterystyka  ==
[[Plik:Lfha2.jpg|thumb|290px|right|Lxd2-264 stacjonująca  w Rogowie posiada malowanie typowe dla lokomotyw tego typu po naprawie w ZNTK Nowy Sącz. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
 
  
[[Plik:Obraz 121am2.jpg|thumb|290px|right|Lxd2]]
 
Lxd2-309 z 1973 na tor 750mm w malowaniu charakterystycznym dla lokomotyw naprawianych w latach 80-tych w Rumuni [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|(Rogów)]].
 
 
Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name="mt" />. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice<ref name="mt">Stefan Więckowski, ''Współczesny tabor kolejek wąskotorowych'' w: Młody Technik 6/1987, s.44</ref><ref>{{Cytuj książkę |nazwisko = | imię = | autor link = | tytuł = Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2| wydawca = Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych| miejsce = | rok = 1976| strony = | isbn = }}</ref>.
 
Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name="mt" />. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice<ref name="mt">Stefan Więckowski, ''Współczesny tabor kolejek wąskotorowych'' w: Młody Technik 6/1987, s.44</ref><ref>{{Cytuj książkę |nazwisko = | imię = | autor link = | tytuł = Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2| wydawca = Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych| miejsce = | rok = 1976| strony = | isbn = }}</ref>.
 
.  
 
.  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/L45H