Edytujesz L45H

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 5: Linia 5:
 
  |grafika                = [[Plik:0003am.jpg|290px|Lxd2]]
 
  |grafika                = [[Plik:0003am.jpg|290px|Lxd2]]
 
  |opis_zdjęcia          = Lxd2-347" (ex. Lxd2-321) z 1982r na tor 750mm w standardowym malowaniu PKP z lat 90-tych, [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|BKL]].
 
  |opis_zdjęcia          = Lxd2-347" (ex. Lxd2-321) z 1982r na tor 750mm w standardowym malowaniu PKP z lat 90-tych, [[Bieszczadzka Kolejka Leśna|BKL]].
 +
[[Plik:Lfha2.jpg|mały|Lxd2-264 stacjonująca  w Rogowie posiada malowanie typowe dla lokomotyw tego typu po naprawie w ZNTK Nowy Sącz. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
 
  |producent              = [[FAUR]]
 
  |producent              = [[FAUR]]
 
  |lata_budowy            = 1964-1990
 
  |lata_budowy            = 1964-1990
Linia 27: Linia 28:
 
  |swiadectwo_typu        = [[Media:T_2011_0125.jpg|T/2011/0125]]; [[Media:T_2011_0169.jpg|T/2011/0169]]; [[Media:T_2011_0254.jpg|T/2011/0254]]; [[Media:T_2011_0315.jpg|T/2011/0315]]; [[Media:T_2011_0559.jpg|T/2011/0559]]; [[Media:T_2011_0737.jpg|T/2011/0737]]; [[Media:T_2011_0739.jpg|T/2011/0739]]; [[Media:T_2011_0802.jpg|T/2011/0802]]; [[Media:T_2011_1002.jpg|T/2011/1002]]; [[Media:T_2012_0675.jpg|T/2012/0675]]; [[Media:T_2013_0003.jpg|T/2013/0003]]; [[Media:T_2014_0121.png|T/2014/0121]]
 
  |swiadectwo_typu        = [[Media:T_2011_0125.jpg|T/2011/0125]]; [[Media:T_2011_0169.jpg|T/2011/0169]]; [[Media:T_2011_0254.jpg|T/2011/0254]]; [[Media:T_2011_0315.jpg|T/2011/0315]]; [[Media:T_2011_0559.jpg|T/2011/0559]]; [[Media:T_2011_0737.jpg|T/2011/0737]]; [[Media:T_2011_0739.jpg|T/2011/0739]]; [[Media:T_2011_0802.jpg|T/2011/0802]]; [[Media:T_2011_1002.jpg|T/2011/1002]]; [[Media:T_2012_0675.jpg|T/2012/0675]]; [[Media:T_2013_0003.jpg|T/2013/0003]]; [[Media:T_2014_0121.png|T/2014/0121]]
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 +
[[Plik:Obraz 121am2.jpg|290px|Lxd2]]
 +
Lxd2-309 z 1973 na tor 750mm w malowaniu charakterystycznym dla lokomotyw naprawianych w latach 80-tych w Rumuni [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|(Rogów)]].
 
}}  
 
}}  
 
[[Image:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px]]  
 
[[Image:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px]]  
Linia 46: Linia 49:
  
 
Na terenie Polski lokomotywy L45H były także używane w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego, np poprzez montaż sprzęgu samoczynnego ( [[Kolej ZGH Sabinów]]), sprzęgu kopalnianego lub zderzaka o odmiennym kształcie.  
 
Na terenie Polski lokomotywy L45H były także używane w zakładach przemysłowych. Oprócz 165 szt. lokomotyw dla PKP do Polski trafiło bowiem co najmniej 34 szt., które zakupiły różne gałęzie przemysłu. Lokomotywy te często były nieznacznie zmodyfikowane na zlecenie zamawiającego, np poprzez montaż sprzęgu samoczynnego ( [[Kolej ZGH Sabinów]]), sprzęgu kopalnianego lub zderzaka o odmiennym kształcie.  
 
  
 
== Eksploatacja poza Polską ==
 
== Eksploatacja poza Polską ==
Linia 92: Linia 94:
  
 
== Charakterystyka  ==
 
== Charakterystyka  ==
[[Plik:Lfha2.jpg|thumb|290px|right|Lxd2-264 stacjonująca  w Rogowie posiada malowanie typowe dla lokomotyw tego typu po naprawie w ZNTK Nowy Sącz. 3.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński]]
 
  
[[Plik:Obraz 121am2.jpg|thumb|290px|right|Lxd2]]
 
Lxd2-309 z 1973 na tor 750mm w malowaniu charakterystycznym dla lokomotyw naprawianych w latach 80-tych w Rumuni [[Rogów Towarowy Wąskotorowy|(Rogów)]].
 
 
Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name="mt" />. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice<ref name="mt">Stefan Więckowski, ''Współczesny tabor kolejek wąskotorowych'' w: Młody Technik 6/1987, s.44</ref><ref>{{Cytuj książkę |nazwisko = | imię = | autor link = | tytuł = Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2| wydawca = Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych| miejsce = | rok = 1976| strony = | isbn = }}</ref>.
 
Lokomotywa L45H posiada dwa wózki dwuosiowe (układ osi B'B'). Pudło lokomotywy składa się z długiego przedziału maszynowego w przedniej części i krótszego przedziału maszynowego w tylnej części oraz kabiny sterowniczej między nimi, wystającej poza obrys przedziałów maszynowych jedynie na boki. Kabina sterownicza wyłożona jest izolacją dźwiękochłonną i posiada dwoje drzwi bocznych. Pulpity sterownicze znajdują się z prawej strony dla każdego kierunku jazdy. W przednim przedziale mieści się silnik spalinowy, układ chłodzenia, trójfazowy alternator, sprężarka powietrza, przekładnia hydrauliczna, przekładnia nawrotna i dodatkowa, zbiornik paliwa dobowego zużycia (100 l),zbiornik wody układu chłodzenia silnika o pojemności (100 l), układ wylotu spalin, przewody paliwowe, urządzenia układu hydrostatycznego napędu wentylatora układu chłodzenia. W tylnym przedziale szafa osprzętu elektrycznego, główny zbiornik paliwa (1500 l), dwa zbiorniki powietrza (190 l) i podgrzewacz wody WEBASTO a w nowszych VAPOR. (do celów podgrzewania silnika i ogrzewania kabiny). Napęd oryginalnie stanowił silnik wysokoprężny MB 836Bb o mocy 450 KM (330 kW). Napęd z silnika przenoszony jest za pomocą [[Przekładnia|przekładni hydrodynamicznej]] TH1-V1 typu Voith do przekładni dodatkowej zblokowanej z przekładnią nawrotną, dalej za pomocą wałów na przekładnie osiowe, z zębatymi kołami stożkowymi<ref name="mt" />. Przekładnia hydrauliczna posiada dwa przetworniki momentu obrotowego - przy rozruchu i małych szybkościach działa przetwornik rozruchowy, a przy wyższych szybkościach przetwornik jazdy. Wózki mają hamulce pneumatyczne. Lokomotywa posiada sprężarkę dwustopniową do układu hamulcowego, sterowania i urządzeń pomocniczych, jak syreny, wycieraczki szyb na oknach czołowych i piasecznice<ref name="mt">Stefan Więckowski, ''Współczesny tabor kolejek wąskotorowych'' w: Młody Technik 6/1987, s.44</ref><ref>{{Cytuj książkę |nazwisko = | imię = | autor link = | tytuł = Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2| wydawca = Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych| miejsce = | rok = 1976| strony = | isbn = }}</ref>.
 
.  
 
.  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/L45H