Edytujesz Lenz & Co.
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Lenz & Co GmbH''' to nieistniejąca już niemiecka firma z siedzibą w Szczecinie, która zajmowała się budową i prowadzeniem ruchu na kolejach lokalnych. | + | '''Lenz & Co GmbH''' to nieistniejąca już niemiecka firma z siedzibą w Szczecinie, która zajmowała się budową i prowadzeniem ruchu na kolejach lokalnych (tzw. kolejkach). |
== Historia == | == Historia == | ||
− | Przedsiębiorstwo zostało założone 30 lipca 1892 roku - dwa dni po uchwaleniu w Prusach [[ | + | Przedsiębiorstwo zostało założone 30 lipca 1892 roku - dwa dni po uchwaleniu w Prusach [[Ustawa o kolejkach|Ustawy o kolejkach]]. Wraz ze swoimi spółkami-córkami stało się najważniejszą firmą w sektorze kolejowych przewozów lokalnych i aż do końca XX w. odgrywało istotną rolę w tej branży. Ostatecznie stało się podstawą do powstania wielu kolei prywatnych w ramach reformy rynku kolejowego w Republice Federalnej Niemiec. |
== Rozwój kolejek w Prusach == | == Rozwój kolejek w Prusach == | ||
Linia 85: | Linia 85: | ||
* Na tor 1000 mm : | * Na tor 1000 mm : | ||
− | ** Typ i - 38 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1893-1902, typ Bn2t, 86 KM, seria PKP: T2-3031 | + | ** Typ i - 38 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1893-1902, typ Bn2t, 86 KM, seria PKP: T2-3031 do 3044 (służyły na kolejach pomorskich, wycofane w latach 1948-51); |
** Typ ii - 2 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1902-1910, 7 szt. prod. ''Orenstein & Koppel'' z lat 1903–1910, 7 szt. prod ''Hanomag'' z lat 1911–1913, typ B'Bn4vt (Mallet), 145 KM, seria PKP: Tx7; | ** Typ ii - 2 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1902-1910, 7 szt. prod. ''Orenstein & Koppel'' z lat 1903–1910, 7 szt. prod ''Hanomag'' z lat 1911–1913, typ B'Bn4vt (Mallet), 145 KM, seria PKP: Tx7; | ||
− | ** Typ J - | + | ** Typ J - 1914 |
− | *** Typ Jh ( | + | *** [[Lenz-Typ J|Lenz-Typ Jh]] ([[Heißdampf|Heißdampfausführung]] des Lenz-Typ J); 1928 |
* Na tor 750 mm: | * Na tor 750 mm: | ||
− | ** Typ n | + | ** [[Lenz-Typ n]]; 1895 |
− | ** Typ m | + | ** [[Lenz-Typ m]]; 1896, 1912 |
− | ** Typ nn | + | ** [[Lenz-Typ nn]]: 1902–1911 |
− | ** Typ M | + | ** [[Lenz-Typ M]]; 1913, 1914 |
− | *** Typ Mh ( | + | *** [[Lenz-Typ M|Lenz-Typ Mh]] (Heißdampfausführung des Lenz-Typ M); 1925 |
− | ** Typ o | + | ** [[Lenz-Typ o]] |
− | == | + | == Literatur == |
* Henning Wall: ''Die Geilenkirchener Kreisbahn''. Schweers&Wall: Aachen 1987, S. 14-20 ISBN 3-921679-70-2 | * Henning Wall: ''Die Geilenkirchener Kreisbahn''. Schweers&Wall: Aachen 1987, S. 14-20 ISBN 3-921679-70-2 | ||
− | * Wolfram Bäumer, Wolf-Dietger Machel: ''Friedrich Lenz: Ein Pionier der Regionalisierung''. In: ''Die Museums-Eisenbahn''; Heft 2/1987 und 3/1987, S. 24-33. | + | * Wolfram Bäumer, Wolf-Dietger Machel: ''Friedrich Lenz: Ein Pionier der Regionalisierung''. In: ''Die Museums-Eisenbahn''; Heft 2/1987 und 3/1987, S. 24-33. {{ISSN|0936-4609}} |
* Wolfram Bäumer: ''Kleinbahn-Pionier''. In: ''Eisenbahn Magazin'' 1996, Heft 12, S. 43 | * Wolfram Bäumer: ''Kleinbahn-Pionier''. In: ''Eisenbahn Magazin'' 1996, Heft 12, S. 43 | ||
* ''Handbuch der öffentlichen Verkehrsbetriebe 1940''. Berlin 1940 | * ''Handbuch der öffentlichen Verkehrsbetriebe 1940''. Berlin 1940 | ||
− | == | + | == Weblinks == |
− | * [http://www.museumseisenbahn.de/ | + | * [http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme04_4_lokbezeichnungen_bei_lenz.pdf Henning Wall: ''Bezeichnungsweise der Lokomotiven bei Lenz-Bahnen''. in ''Die Museums-Eisenbahn'' Heft 4/2004] (pdf, 221 kB) |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |