Edytujesz Lenz & Co.

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Lenz & Co GmbH''' to nieistniejąca już niemiecka firma z siedzibą w Szczecinie, która zajmowała się budową i prowadzeniem ruchu na kolejach lokalnych.
+
'''Lenz & Co GmbH''' to nieistniejąca już niemiecka firma z siedzibą w Szczecinie, która zajmowała się budową i prowadzeniem ruchu na kolejach lokalnych (tzw. kolejkach).
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Przedsiębiorstwo zostało założone 30 lipca 1892 roku - dwa dni po uchwaleniu w Prusach [[Pruska ustawa o kolejach dojazdowych|ustawy o kolejach dojazdowych]]. Wraz ze swoimi spółkami-córkami stało się najważniejszą firmą w sektorze kolejowych przewozów lokalnych i aż do końca XX w. odgrywało istotną rolę w tej branży. Ostatecznie stało się podstawą do powstania wielu kolei prywatnych w ramach reformy rynku kolejowego w Republice Federalnej Niemiec.
+
Przedsiębiorstwo zostało założone 30 lipca 1892 roku - dwa dni po uchwaleniu w Prusach [[Ustawa o kolejkach|Ustawy o kolejkach]]. Wraz ze swoimi spółkami-córkami stało się najważniejszą firmą w sektorze kolejowych przewozów lokalnych i aż do końca XX w. odgrywało istotną rolę w tej branży. Ostatecznie stało się podstawą do powstania wielu kolei prywatnych w ramach reformy rynku kolejowego w Republice Federalnej Niemiec.
  
 
== Rozwój kolejek w Prusach ==
 
== Rozwój kolejek w Prusach ==
Linia 85: Linia 85:
  
 
* Na tor 1000 mm :
 
* Na tor 1000 mm :
** Typ i - 38 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1893-1902, typ Bn2t, 86 KM, seria PKP: T2-3031 3044 (służyły na kolejach pomorskich, wycofane w latach 1948-51);
+
** Typ i - 38 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1893-1902, typ Bn2t, 86 KM, seria PKP: T2-3031 do 3044 (służyły na kolejach pomorskich, wycofane w latach 1948-51);
 
** Typ ii - 2 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1902-1910, 7 szt. prod. ''Orenstein & Koppel'' z lat 1903–1910, 7 szt. prod ''Hanomag'' z lat 1911–1913, typ B'Bn4vt (Mallet), 145 KM, seria PKP: Tx7;
 
** Typ ii - 2 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1902-1910, 7 szt. prod. ''Orenstein & Koppel'' z lat 1903–1910, 7 szt. prod ''Hanomag'' z lat 1911–1913, typ B'Bn4vt (Mallet), 145 KM, seria PKP: Tx7;
** Typ J - 4 szt. prod. ''Vulcan'' z 1914 r., typ Dn2t, 235 KM, seria PKP: Tx5/Tx7-3501, 3503 – 3505 (służyły na kolejach pomorskich, wycofane w latach 1969-74);
+
** Typ J - 1914
*** Typ Jh (odmiana na parę przegrzaną) - 1 szt. prod. ''Vulcan'' z 1928 r., typ Dh2t, 235 KM, seria PKP: Tx5/Tx7-3502 (obecnie w skansenie w Gryficach);
+
*** [[Lenz-Typ J|Lenz-Typ Jh]] ([[Heißdampf|Heißdampfausführung]] des Lenz-Typ J); 1928
  
 
* Na tor 750 mm:
 
* Na tor 750 mm:
** Typ n - 1895 rok;
+
** [[Lenz-Typ n]]; 1895
** Typ m - 40 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1896-1902, 4 szt. prod. ''Henschel'' z lat 1910-1912, typ Bn2t, 80/95 KM;
+
** [[Lenz-Typ m]]; 1896, 1912
** Typ nn - 9 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1902–1910, 3 szt. prod. ''Orenstein & Koppel'' z lat 1904-1909, 4 szt. prod. ''Hanomag'' z lat 1911-1912, typ B'Bn4vt (Mallet), 145 KM;
+
** [[Lenz-Typ nn]]: 1902–1911
** Typ M - 8 szt. prod. ''Vulcan'' z lat 1913-1914, typ Dn2t, 200 KM;
+
** [[Lenz-Typ M]]; 1913, 1914
*** Typ Mh (odmiana na parę przegrzaną) - 2 szt. prod. ''Vulcan'' z 1925 r., typ Dh2t, 235 KM;
+
*** [[Lenz-Typ M|Lenz-Typ Mh]] (Heißdampfausführung des Lenz-Typ M); 1925
** Typ o
+
** [[Lenz-Typ o]]
  
== Źródła ==
+
== Literatur ==
 
* Henning Wall: ''Die Geilenkirchener Kreisbahn''. Schweers&Wall: Aachen 1987, S. 14-20 ISBN 3-921679-70-2
 
* Henning Wall: ''Die Geilenkirchener Kreisbahn''. Schweers&Wall: Aachen 1987, S. 14-20 ISBN 3-921679-70-2
* Wolfram Bäumer, Wolf-Dietger Machel: ''Friedrich Lenz: Ein Pionier der Regionalisierung''. In: ''Die Museums-Eisenbahn''; Heft 2/1987 und  3/1987, S. 24-33., ISSN0936-4609
+
* Wolfram Bäumer, Wolf-Dietger Machel: ''Friedrich Lenz: Ein Pionier der Regionalisierung''. In: ''Die Museums-Eisenbahn''; Heft 2/1987 und  3/1987, S. 24-33. {{ISSN|0936-4609}}
 
* Wolfram Bäumer: ''Kleinbahn-Pionier''. In: ''Eisenbahn Magazin'' 1996, Heft 12, S. 43
 
* Wolfram Bäumer: ''Kleinbahn-Pionier''. In: ''Eisenbahn Magazin'' 1996, Heft 12, S. 43
 
* ''Handbuch der öffentlichen Verkehrsbetriebe 1940''. Berlin 1940
 
* ''Handbuch der öffentlichen Verkehrsbetriebe 1940''. Berlin 1940
  
== Linki zewnętrzne ==
+
== Weblinks ==
  
* [http://www.museumseisenbahn.de/images/dev_dme/dme04_4_lokbezeichnungen_bei_lenz.pdf Henning Wall: ''Bezeichnungsweise der Lokomotiven bei Lenz-Bahnen'', "Die Museums-Eisenbahn" 4/2004] (pdf, 221 kB)
+
* [http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme04_4_lokbezeichnungen_bei_lenz.pdf Henning Wall: ''Bezeichnungsweise der Lokomotiven bei Lenz-Bahnen''. in ''Die Museums-Eisenbahn'' Heft 4/2004] (pdf, 221 kB)
 
 
{{de.wikipedia|tytuł=Lenz & Co.}}
 
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Zarządcy infrastruktury kolejowej]]
 
 
 
[[de:Lenz & Co.]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: