Edytujesz Lokomotywownia
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna | + | '''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy. |
== Zadania lokomotywowni == | == Zadania lokomotywowni == | ||
* Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy, | * Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy, | ||
− | * | + | * Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych, |
− | * Dysponowanie | + | * Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych, |
* Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn, | * Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn, | ||
* Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych. | * Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych. | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Typy lokomotywowni == | == Typy lokomotywowni == | ||
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na: | Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na: | ||
− | * | + | * Parowozownie, |
− | * | + | * Spalinowozownie |
− | * | + | * Elektrowozownie |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Układy przestrzenne lokomotywowni == | == Układy przestrzenne lokomotywowni == | ||
− | Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji | + | Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji może wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę. |
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się: | Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się: | ||
− | + | * '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie. | |
− | * '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w | ||
− | |||
* '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości. | * '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości. | ||
− | + | * '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym. | |
− | * '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone | ||
== Źródła == | == Źródła == |