Edytujesz Lokomotywownia

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna [[Służba trakcji|służby trakcji]] wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi [[lokomotywa|lokomotyw]]. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie [[pojazd trakcyjny|pojazdów trakcyjnych]] dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
+
'''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
  
 
== Zadania lokomotywowni ==
 
== Zadania lokomotywowni ==
 
* Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
 
* Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
* [[Naprawa bieżąca|Naprawy bieżące]], [[przegląd okresowy|przeglądy okresowe]], [[Przegląd codzienny|przeglądy codzienne]] i ewentualnie [[Naprawa rewizyjna|naprawy okresowe (rewizje)]] pojazdów trakcyjnych,
+
* Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
* Dysponowanie [[Drużyna trakcyjna|drużynami trakcyjnymi]], potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
+
* Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
 
* Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
 
* Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
 
* Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
 
* Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
Linia 10: Linia 10:
 
== Typy lokomotywowni ==
 
== Typy lokomotywowni ==
 
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
 
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
* [[Parowozownia|Parowozownie]]
+
* Parowozownie
* [[Spalinowozownia|Spalinowozownie]]
+
* Spalinowozownie
* [[Elektrowozownia|Elektrowozownie]]
+
* Elektrowozownie
* [[Motowagonownia|Motowagonownie]]
+
* Motowagonownie
* [[Lokomotywownia zakładowa|Lokomotywownie zakładowe]]
 
 
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:lokomotywownia.jpg|Lokomotywownia zakładowa naleząca do betoniarni w Obornikach. Dawniej stacjonowała w niej lokomotywa 409Da-810.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
  
 
== Układy przestrzenne lokomotywowni ==
 
== Układy przestrzenne lokomotywowni ==
 
Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
 
Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji mogą wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
[[Plik:Pyskowice lokomotywownia DSC 8410.jpg|mały|prawo|200px|Lokomotywownia wachlarzowa (Pyskowice)]]
+
* '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
* '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w [[Obrotnica|obrotnice]], zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
 
[[Plik:Lokomotywownia Wronki.JPG|mały|prawo|200px|Lokomotywownia prostokątna (Wronki)]]
 
 
* '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
 
* '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
 
+
* '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.
* '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone [[Rozjazd|rozjazdami]] z głównym [[Tor kolejowy|torem]] wjazdowym i wyjazdowym.
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: