Edytujesz Ls300
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Ls300''' ('''1D''') - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja pasażerska jako SP30. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | '''Ls300''' ('''1D''') - | ||
== Konstrukcja lokomotywy == | == Konstrukcja lokomotywy == | ||
− | + | {{Rozbuduj}} | |
− | + | == Przebudowa do wersji pasażerskiej == | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | == Przebudowa do wersji | ||
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 | SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 | ||
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka". | Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka". | ||
Linia 44: | Linia 11: | ||
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30. | Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30. | ||
− | Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie | + | Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie zachowany model SP30 - 006 stoi jako eksponat w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie. |
=== Dane techniczne SP30 === | === Dane techniczne SP30 === | ||
Linia 65: | Linia 32: | ||
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974 | * - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974 | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] |