Edytujesz Ls300

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Lokomotywa spalinowa infobox
+
'''Ls300''' ('''1D''') - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja pasażerska jako SP30.
|typ_lokomotywy          =Ls300 (SM30)
 
|przewoźnik              =[[PKP]], [[kolej przemysłowa|przemysł]]
 
|oznaczenie_przewoźnika  =SM30, Ls300
 
|grafika                  =[[File:SM30 Warszawa Zachodnia.jpg|290px]]
 
|opis_zdjęcia            =Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia
 
|producent                =[[Fablok]] Chrzanów
 
|lata_budowy              =1957-1970
 
|układ_osi                =Bo'Bo'
 
|masa_służbowa            =36 ton
 
|długość_ze_zderzakami    =10140 mm
 
|szerokość                =3000 mm
 
|wysokość                =4300 mm
 
|rozstaw_osi_skrajnych    =
 
|średnica_kół            =850 mm
 
|rozstaw_szyn            =1435 mm
 
|zapas_paliwa            =750 l
 
|typ_silnika              =2DSVa-350
 
|moc_znamionowa          =257 kW (350 KM)
 
|siła_pociągowa          =7500 kG
 
|rodzaj_przekładni        =elektryczna
 
|prędkość_konstrukcyjna  =60 km/h
 
|nacisk_osi              =9 ton
 
|system_hamulca          =samoczynny Knorra
 
|sterowanie_wielokrotne  =brak
 
|system_ogrzewania        =brak
 
|uwagi                    =
 
 
}}
 
'''Ls300''' ('''1D''') - [[lokomotywa spalinowa]] przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w [[Fablok|Fabloku]] w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30.
 
  
 
== Konstrukcja lokomotywy ==
 
== Konstrukcja lokomotywy ==
Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie [[Bo'Bo']]. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu [[16H12A]] produkowane na licencji firmy Henschel.  
+
Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie Bo'Bo'. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu 16H12A produkowane na licencji firmy Henschel.  
 
Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.
 
Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.
 
 
Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.
 
Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.
  
== Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich ==
+
== Przebudowa do wersji pasażerskiej ==
 
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30
 
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30
 
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
 
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
Linia 44: Linia 14:
 
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
 
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
  
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w [[Skansen Kolejowy w Kościerzynie]], SP30-194 w kolekcji  [[Klub Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu oraz SP30-218 w [[Parowozownia Skierniewice]].
+
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie zachowany model SP30 - 006 stoi jako eksponat w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie.
  
 
=== Dane techniczne SP30 ===
 
=== Dane techniczne SP30 ===
Linia 65: Linia 35:
  
 
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
 
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
 
 
== Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna) ==
 
 
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Ls300]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw rok produkcji
 
|?Lw stan
 
|?Lw ostatni rozstaw
 
|?Lw ostatni typ silnika
 
|?Lw ostatnie oznaczenie
 
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 
|?Lw uwagi
 
|?Lw numer seryjny
 
|?Lw strona
 
|?Lw typ fabryczny
 
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 
|format=template
 
|template=Lw tabela
 
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 
| outrotemplate=Lw tabela stop
 
|link=all
 
|headers=show
 
|searchlabel=… dalsze wyniki
 
|class=sortable wikitable smwtable
 
}}
 
 
 
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Ls300