Edytujesz Manewry

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Manewry''' - wszelkie ruchy taboru na torach kolejowych z wyjątkiem wjazdu i wyjazdu pociągu ze stacji oraz przejazdu przez nią bez zatrzymania <ref>§344 - ''Przepisy Eksploatacji Technicznej Kolei (PET}'', Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1956</ref><ref>§9 pkt. 1 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref> . Manewrami jest też przestawienie z toru na tor pociągu stojącego na stacji, wprowadzenie go na właściwe miejsce (cofanie, podciąganie) po uprzednim zatrzymaniu go na torze, na który został przyjęty<ref>§2 ust. 1 - ''Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34)'', Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997</ref>
+
'''Manewry''' - wszelkie ruchy taboru na torach kolejowych z wyjątkiem wjazdu i wyjazdu pociągu ze stacji oraz przejazdu przez nią bez zatrzymania <ref>§344 - ''Przepisy Eksploatacji Technicznej Kolei (PET}'', Wydawnictwa Komunikacyjne, Warszawa 1956</ref>. Manewrami jest też przestawienie z toru na tor pociągu stojącego na stacji, wprowadzenie go na właściwe miejsce (cofanie, podciąganie) po uprzednim zatrzymaniu go na torze, na który został przyjęty<ref>§2 ust. 1 - ''Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34)'', Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997</ref>
  
 
Manewry mogą być wykonywane poprzez:
 
Manewry mogą być wykonywane poprzez:
Linia 8: Linia 8:
 
* przetaczanie z pomocą siły ludzi lub zwierząt<ref>§2 ust. 6 pkt. 1 - 6 - ''Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34)'', Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997</ref>
 
* przetaczanie z pomocą siły ludzi lub zwierząt<ref>§2 ust. 6 pkt. 1 - 6 - ''Instrukcja o technice pracy manewrowej (R-34)'', Polskie Koleje Państwowe - Dyrekcja Generalna PKP, Warszawa 1997</ref>
  
Szczegółowe zasady i warunki wykonywania manewrów powinny być określone w przepisach wewnętrznych [[przewoźnik kolejowy|przewoźnika kolejowego]] oraz [[użytkownik bocznicy|użytkownika bocznicy]], jak również w [[regulamin techniczny|regulaminie technicznym]] dla danego [[posterunek ruchu|posterunku ruchu]] oraz w [[regulamin pracy bocznicy kolejowej|regulaminie pracy bocznicy kolejowej]]<ref>§9 pkt. 3 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Podstawowa prędkość jazd manewrowych nie powinna być większa niż 25 km/h. Jeżeli [[pojazd trakcyjny]] jadący luzem lub ciągnący tabor kolejowy jedzie po wolnym torze, o czym powiadomiono [[maszynista|maszynistę]], dopuszcza się prędkość jazdy do 40 km/h, z wyjątkiem jazdy po [[rozjazd|rozjazdach]]<ref>§9 pkt. 4 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Jeżeli przetaczane są wagony zajęte przez ludzi, wagony z [[ładunek niebezpieczny|towarami niebezpiecznymi]] lub z przekroczoną [[skrajnia|skrajnią]], to prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 10 km/h. Nie dotyczy to wagonów zajętych przez ludzi, jeżeli przetaczanie odbywa się po zabezpieczonym [[przebieg]]u<ref>§9 pkt. 5 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref> .
 
 
Przy jeździe składu manewrowego wagonami naprzód poprzedzanego przez pracownika, w przypadku gdy nie może on zająć miejsca na pierwszym pchanym wagonie, oraz przy przetaczaniu wagonów z towarami niebezpiecznymi oznaczonymi stosownymi nalepkami ostrzegawczymi oraz cystern oznaczonych pasem koloru pomarańczowego (zgodnie z [[Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych RID|Regulaminem dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych RID]]), prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 5 km/h, o ile [[regulamin techniczny]] nie przewiduje dalszego zmniejszenia prędkości<ref>§9 pkt. 6 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Przy dojeżdżaniu do stojącego taboru kolejowego prędkość jazd manewrowych nie powinna przekraczać 3 km/h<ref>§9 pkt. 7 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Zabrania się ręcznego sprzęgania i rozprzęgania taboru kolejowego będącego w ruchu; rozprzęganie taboru kolejowego [[drążek|drążkiem]] dozwolone jest przy jednostajnej prędkości przetaczania nieprzekraczającej 5 km/h, o ile regulamin techniczny nie stanowi inaczej<ref>§9 pkt. 8 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Prędkość pchania składu na grzbiecie [[górka rozrządowa|górki rozrządowej]], o ile regulamin techniczny nie stanowi inaczej, nie powinna przekraczać:
 
# 3 km/h - na sygnał ''Pchać powoli''
 
# 5 km/h - na sygnał ''Pchać z umiarkowaną prędkością''<ref>§9 pkt. 9 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
Odrzuconym i stoczonym wagonom należy nadać taką prędkość i tak ją regulować, aby [[odprzęg]] dojechał i zatrzymał się przed taborem kolejowym stojącym na tym torze lub przed [[kozioł oporowy|kozłem oporowym]], a następnie został dosunięty; w czasie manewrów odrzucane i staczane odprzęgi mogą dojeżdżać do stojącego taboru kolejowego z prędkością nie większą niż 3,6 km/h, a na zautomatyzowanych górkach rozrządowych wyposażonych w [[urządzenia docelowego hamowania wagonów]] - z prędkością nie większą niż 5.4 km/h. Przypadek ten nie dotyczy taboru kolejowego, który należy przetaczać szczególnie ostrożnie<ref>§9 pkt. 10 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
W złych warunkach atmosferycznych, w szczególności podczas burzy, zamieci śnieżnej, gołoledzi, mgły, w przypadku złej widoczności oraz podczas przejazdu przez przejścia przy peronach osobowych lub obok miejsc, gdzie pracują robotnicy, prędkość jazd manewrowych należy zmniejszyć tak, aby tabor kolejowy mógł być zatrzymany przed przeszkodą<ref>§9 pkt. 11 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Manewry na torach głównych mogą odbywać się tylko po otrzymaniu zezwolenia od [[dyżurny ruchu|dyżurnego ruchu]], a przerwanie manewrów powinno nastąpić na każde żądanie pracowników [[nastawnia|nastawni]], przy czym tabor kolejowy należy zatrzymać w miejscu niezagrażającym kolizją z przebiegami pociągowymi<ref>§10 pkt. 1 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Wyjazd manewrującego taboru kolejowego na [[szlak]] lub poza [[granica przetaczania|granicę przetaczania]], oznaczoną [[wskaźnik|wskaźnikiem]] granicy przetaczania, a w przypadku gdy go nie ma - poza ostatni rozjazd, jest dozwolony tylko po otrzymaniu zezwolenia dyżurnego ruchu, z określeniem kilometra, do którego może dojechać tabor kolejowy, czasu powrotu i rodzaju sygnału będącego zezwoleniem na wyjazd. W wypadku wyjazdu na tor lewy w kierunku przeciwnym do zasadniczego lub na tor, po którym prowadzony jest ruch dwukierunkowy, oraz na tor szlaku jednotorowego dyżurny ruchu przed wydaniem zezwolenia powinien uzgodnić taki wyjazd z sąsiednim posterunkiem; zezwoleniem w tym przypadku jest [[rozkaz pisemny]]<ref>§10 pkt. 2 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Dopuszcza się jazdy manewrowe za wyprawionym pociągiem, pod warunkiem spełnienia warunków opisanych w akapicie znajdującym się powyżej. Jazdy takie mogą odbywać się wyłącznie przy dobrej widoczności, przy zachowaniu odległości co najmniej 500 m i takim regulowaniu prędkości, aby nie nastąpiło najechanie na tył pociągu w przypadku jego nieprzewidzianego zatrzymania<ref>§10 pkt. 3 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
Manewry przez przejazdy i przejścia wolno prowadzić tyko po zamknięciu [[rogatki|rogatek]]. Jeśli przejazdy i przejścia nie są chronione rogatkami, manewry mogą odbywać się tylko przy zachowaniu następujących warunków:
 
# prędkość jazd nie powinna przekraczać 20 km/h
 
# zbliżając się do przejazdu, maszynista powinien podać dźwiękowy sygnał ostrzegawczy
 
# w razie pchania taboru kolejowego [[manewrowy]] powinien znajdować się na pierwszym pojeździe kolejowym lub poprzedzać go oraz podawać odpowiednie sygnały<ref>§10 pkt. 4 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
W przypadku dłuższego manewrowania przez przejazdy należy cyklicznie umożliwiać przejazd pojazdom drogowym, przerywając manewry w odstępach nie dłuższych niż 10 minut. Manewry należy przerwać natychmiast dla umożliwienia przejazdu pojazdów uprzywilejowanych<ref>§10 pkt. 5 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule:

Źródło: „https://enkol.pl/Manewry