Edytujesz Masa projektowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w | + | '''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zaleźności od stany obciążenia. |
__SPIS__ | __SPIS__ | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). | Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). | ||
− | Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z | + | Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z masą służbową. |
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
!Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | !Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
|- | |- | ||
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
| [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | ||
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² (0 pasażerów/m²) || rowspan = 2 | 280 kg/m² (4 pasażerów/m²) | + | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) || rowspan = 2 | 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg/m² (1,25 pasażera/m²) <sup>[a]</sup> | + | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) <sup>[a]</sup> |
|- | |- | ||
− | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg/m² | + | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m² |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg/m² | + | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m² |
|} | |} | ||
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | <sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | ||
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | ||
− | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę | + | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu. |
== Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | == Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | ||
− | Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczonym maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem użytkowym | + | Masa projektowa w gotowości do eksploatacji wraz z doliczonym maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem użytkowym |
− | + | Wyjątkowa ładowność jest zdefiniowana w tabelach 3, 4 i 5, kolumny A. Jest ona określona przez rodzaj taboru i jest to maksymalna ładowność, którą można przetransportować i będzie ona doświadczona tylko w wyjątkowych warunkach (np. Wyjątkowa liczba pasażerów) . Reprezentuje projektowy limit działania pojazdu. | |
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
!Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | !Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
|- | |- | ||
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | ||
Linia 78: | Linia 78: | ||
| [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | ||
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia do stania]] || rowspan = 2 | 160 - 320 kg/m² (2 - 4 pasażerów/m²) <sup>[ | + | | [[Powierzchnia do stania]] || rowspan = 2 | 160 - 320 kg / m² (2 - 4 pasażerów / m²) <sup>[a]</sup> || rowspan = 2 | 500 kg / m² (ok. 7,14 pasażerów / m²) |
|- | |- | ||
| [[Powierzchnia gastronomiczna]] | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] | ||
|- | |- | ||
− | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg/m² | + | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m² |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg/m² | + | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m² |
|} | |} | ||
− | <sup>[ | + | <sup>[a]</sup> - |
+ | Obciążenie pasażerów stojących 320 kg / m2 dla wyjątkowej ładowności jest typowe dla obciążeń występujących w krajach europejskich. W przypadku niektórych rodzajów usług wyjątkowa ładowność może być mniejsza niż ta. Na wniosek organizacji odpowiedzialnej za określenie wymagań technicznych dotyczących pojazdu dopuszczalny jest ładunek stały o wartości mniejszej niż 320 kg / m2 i powinien on zostać zastosowany, jeżeli ma zastosowanie do danej usługi (np. TSI dla kolei dużych prędkości, klasa 1, spanie) samochody ). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Stały ładunek pasażerów dla wyjątkowej ładowności jest typowy dla ładunków występujących w krajach europejskich. W zależności od rodzaju usługi wyjątkowa ładowność waha się od 350 kg / m2 do 700 kg / m2 (od 5 do 10 pasażerów / m2). Na wniosek organizacji, która jest odpowiedzialna za określenie wymagań technicznych dla pojazdu, dopuszczalne jest odchylenie od wartości 500 kg / m2 w tym zakresie i należy je zastosować, jeżeli ma to zastosowanie do konkretnej usługi. Na przykład: | ||
+ | |||
+ | a) w przypadku niektórych rodzajów pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. z tylko końcowym dostępem) ładowność niższa może być odpowiednia, jeżeli operator wyrazi na to zgodę, | ||
+ | b) w przypadku niektórych rodzajów usług osób dojeżdżających do pracy może być wymagana wyższa ładowność | ||
+ | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |