Edytujesz Masa projektowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zależności od stanu obciążenia.
+
'''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zaleźności od stany obciążenia.
  
 
__SPIS__
 
__SPIS__
Linia 6: Linia 6:
  
 
Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel).
 
Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel).
Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z [[Masa służbowa|masą służbową]].
+
Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z masą służbową.
  
 
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
 
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć:
Linia 39: Linia 39:
 
!Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne
 
!Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne
 
|-
 
|-
| [[Masa pasażera]] || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
+
| Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę)
 
|-
 
|-
 
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100%
 
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100%
Linia 45: Linia 45:
 
| [[Siedzenie odchylne‎|Siedzenia odchylne‎]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
 
| [[Siedzenie odchylne‎|Siedzenia odchylne‎]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² (0 pasażerów/m²) || rowspan = 2 | 280 kg/m² (4 pasażerów/m²)
+
| [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) || rowspan = 2 | 280 kg / m² (4 pasażerów / m²)
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg/m² (1,25 pasażera/m²) <sup>[a]</sup>  
+
| [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) <sup>[a]</sup>  
 
|-
 
|-
| [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg/m²
+
| [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m²
 
|-
 
|-
| [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg/m²
+
| [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m²
 
|}
 
|}
 
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
 
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu.
Linia 61: Linia 61:
 
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu.
 
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu.
 
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu.
 
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu.
Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę ładowną pojazdu.
+
Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu.
  
 
== Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym ==
 
== Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym ==
Linia 92: Linia 92:
 
# pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. tylko z drzwiami w końcach wagonów) dopuszczalne obciążenie może być mniejsze ze względu na gorsze warunki wymiany pasażerskiej i tym samym mniejsze rzeczywiste napełnienie pojazdu,
 
# pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. tylko z drzwiami w końcach wagonów) dopuszczalne obciążenie może być mniejsze ze względu na gorsze warunki wymiany pasażerskiej i tym samym mniejsze rzeczywiste napełnienie pojazdu,
 
# pojazdów agomaracyjnych może być wymagane wyższe obciążenie dopuszczalne ze względu na wyższe rzeczywiste napełnienie pojazdów w godzinach szczytu.
 
# pojazdów agomaracyjnych może być wymagane wyższe obciążenie dopuszczalne ze względu na wyższe rzeczywiste napełnienie pojazdów w godzinach szczytu.
 
== Zobacz też ==
 
* [[Masa pojazdu kolejowego]]
 
* [[Masa własna]]
 
* [[Masa eksploatacyjna]]
 
 
  
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)