Edytujesz Masa projektowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w | + | '''Masa projektowa''' - [[Masa pojazdu kolejowego|masa pojazdu kolejowego]] brana pod uwagę podczas projektowania pojazdu i jego części. Wyróżniamy trzy stany masy projektowej w zaleźności od stany obciążenia. |
__SPIS__ | __SPIS__ | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). | Masa pojazdu w stanie "jak zbudowano" (patrz: [[Masa własna|masa własna]]) wyposażonego dodatkowo we wszystkie materiały eksploatacyjne oraz obsadzona przez personel, który jest niezbędny do spełnienia jego funkcji. Pojazd bez ładunku użytecznego (tj. masa własna + materiały eksploatacyjne + personel). | ||
− | Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z | + | Wedle zapisów punktu 4.2.2.10 z TSI Loc&Pas (Rozporządzenie 1302/2014) jest równoznaczna z masą służbową. |
Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | Do obliczania obciążenia od personelu oraz materiałów eksploatacyjnych należy przyjąć: | ||
Linia 39: | Linia 39: | ||
!Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | !Analizowany składnik !! dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych !! dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | Masa pasażera || 80 kg (łącznie z bagażem) || 70 kg (bagaż należy uwzględnić jak poniżej - bagaż podręczny nie musi być brany pod uwagę) |
|- | |- | ||
| [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | | [[Siedzenie (pasażerskie)|Siedzenia pasażerskie]] || colspan = 2 | Zajęte w 100% | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
| [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | | [[Siedzenie odchylne|Siedzenia odchylne]] || colspan = 2 | Miejsca składne nie są liczone, chyba że operator określił inaczej | ||
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg/m² (0 pasażerów/m²) || rowspan = 2 | 280 kg/m² (4 pasażerów/m²) | + | | [[Powierzchnia do stania]] || 0 kg / m² (0 pasażerów / m²) || rowspan = 2 | 280 kg / m² (4 pasażerów / m²) |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg/m² (1,25 pasażera/m²) <sup>[a]</sup> | + | | [[Powierzchnia gastronomiczna]] || 100 kg / m² (1,25 pasażera / m²) <sup>[a]</sup> |
|- | |- | ||
− | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg/m² | + | | [[Przedział bagażowy]] || colspan = 2 | 300 kg / m² |
|- | |- | ||
− | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg/m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg/m² | + | | [[Powierzchnia bagażowa]] || 0 kg / m² (bagaż ten jest wliczony w masę pasażera) || 100 kg / m² |
|} | |} | ||
<sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | <sup>[a]</sup> - Wynika to z założenia, że pasażerowie w części gastronomicznej są jedynie czasowo, poszukując usług gastronomicznych, zwalniając w tym czasie obciążenie z innych części pociągu. | ||
Linia 61: | Linia 61: | ||
Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | Nie ma częściowo załadowanych lub wyjątkowych stanów odniesienia ładunku dla pojazdów towarowych. Ładowność jest zawsze przyjmowana jako maksymalna ładowność określona dla pojazdu. | ||
Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | Maksymalne obciążenie jest określone w tabeli obciążeń pojazdu. | ||
− | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę | + | Masę pojazdu w stanie gotowym do pracy plus ten ładunek określa się również jako masę adowną pojazdu. |
== Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | == Masa projektowa przy dopuszczalnym obciążeniu użytkowym == | ||
Linia 92: | Linia 92: | ||
# pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. tylko z drzwiami w końcach wagonów) dopuszczalne obciążenie może być mniejsze ze względu na gorsze warunki wymiany pasażerskiej i tym samym mniejsze rzeczywiste napełnienie pojazdu, | # pojazdów dwupokładowych i pojazdów podmiejskich (np. tylko z drzwiami w końcach wagonów) dopuszczalne obciążenie może być mniejsze ze względu na gorsze warunki wymiany pasażerskiej i tym samym mniejsze rzeczywiste napełnienie pojazdu, | ||
# pojazdów agomaracyjnych może być wymagane wyższe obciążenie dopuszczalne ze względu na wyższe rzeczywiste napełnienie pojazdów w godzinach szczytu. | # pojazdów agomaracyjnych może być wymagane wyższe obciążenie dopuszczalne ze względu na wyższe rzeczywiste napełnienie pojazdów w godzinach szczytu. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] |