Nasielska Kolej Dojazdowa

Z Enkol
Wersja z dnia 16:03, 1 lip 2011 autorstwa Kaczor (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „== Historia == Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było doj...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Historia

Nasielska Kolej Dojazdowa powstała w 1950 roku, aby dowozić mieszkańców Pułtuska do normalnotorowej stacji kolejowej Nasielsk skąd można było dojechać do Warszawy. Drugim powodem otwarcia kolejki była elektrownia w Pułtusku do której trzeba było dostarczać węgiel. Węgiel dostarczano w normalnotorowych wagonach kolejowych (węglarkach), lecz nie przesypywano go do wagonów wąskotorowych, ale dostarczano węglarki na wagonach transporterach. Kolej zamknięto w 2002 roku gdyż przynosiła małe dochody, a ludzie wybierali PKS ponieważ nie trzeba było się przesiadać. Na początku 2006 roku PKP rozpoczęło demontaż torów. Po rozebraniu ok. 1,5 km szlaku zareagował konserwator zabytków, który nakazał natychmiastowe wstrzymanie prac. W 2011 roku tory zostały całkowicie zdemontowane.

Tabor

Na kolei eksploatowano następujące typy pojazdów:

Linia

Stacja Kilometraż Opis stacji
Nasielsk Wąskotorowy 0 Stacja styczna z koleją normalnotorową wyposażona w parowozownię i rampy przeładunkowe.
Nasielsk Miasto 3,02
Poniaty 8,52
Skoroszki 10,45
Winnica 14,49 Stacja wyposażona w budynek stacyjny i ładownię.
Golądkowo 17,28
Kokoszka Mazowiecka 19,96
Płocochowo 22,02
Pułtusk 26,35 Stacja końcowa z budynkiem stacyjnym i odrębną częścią towarową.

Źródła

  • Zbigniew Tucholski, Nasielska Kolej Dojazdowa


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nasielska Kolej Dojazdowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.