Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
  
Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 kolejki grójeckiej. W  Obecnie Piaseczyńska kolej wąskotorowa  posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny,brankardy,
+
Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 Kolei Grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono ze wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1999 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowisko i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny, brankardy, węglarki, transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089. Zimą kolejka używa pługu 803S-02. Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńsko - Grójeckiej Kolei Wąskotorowej była stacja Piaseczno Przeładunkowa wyposażona w rampy na których odbywał się załadunek wagonów normalnotorowych na transportery. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno Miasto - Tarczyn. Odcinek z Tarczyna do Nowego Miasta nad Pilicą jest nieczynny ze względu na kradzieże szyn.  
transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089.Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńskiej kolei wąskotorowej była stacja Piaseczno przeładunkowa wyposażona w rampy przeładunkowe. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno-Tarczyn. Odcinek z Tarczyna przez Grójec do nowego miasta nad Pilicą jest nieczynny że względu na zły stan torów.
 
 
GALERIA:
 
GALERIA:
 
[[Plik:Lxd2-454 1.jpg|mały|Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński ]]
 
[[Plik:Lxd2-454 1.jpg|mały|Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński ]]

Aktualna wersja na dzień 07:34, 14 mar 2023

Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa (do 2004 roku Grójecka Kolej Dojazdowa) – wąskotorowa kolej turystyczna będąca aktualnie największą działającą koleją wąskotorową w okolicach Warszawy, z prześwitem toru 1000 mm. Jest ostatnim zachowanym fragmentem uruchomionej w 1898 Kolei Grójeckiej. Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wprowadzono do ruchu wagony motorowe MBxd1 produkcji zakładów Lilpop Rau i Lovenstein. W 1949 r. kolej została przejęta przez PKP. W latach 1970-1981 wyprodukowano w zakładach FAUR Bukareszt 8 lokomotyw serii Lxd2 o numerach: 451, 452, 453, 454, 455, 456, 465 i 466 przeznaczonych dla GrKD. W 1976 r. Rozpoczęto przewóz normalnotorowych wagonów towarowych na wąskotorowych transporterach. W latach 1984-1985 sprowadzono ze wspomnianej bukareszteńskiej fabryki dwa wagony motorowe MBxd2 302 i 305, jednak już w 1988 r. odesłano je na Pomorskie KD ze względu na zmniejszające się przewozy pasażerskie. W roku 1991 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1999 r. przewozy towarowe. W roku 1998 powstało Towarzystwo Restauracji Grójeckiej Kolei Wąskotorowej, które postawiło uratować GrKD od rozbiórki, uratować tabor przed zezłomowaniem, udrożnić torowisko i przywróćić do ruchu lokomotywy i wagony (lokomotywy Lxd2-454 i 465 i wagony Bxhpi-FAUR). W tym samym roku na kolejce pojawił się parowóz Px48-3917, który prowadził pociągi turystyczne do roku 2011. Obecnie Piaseczyńsko - Grójecka Kolej Wąskotorowa posiada sześć wagonów Bxhpi i cztery lokomotywy Lxd2: nieczynne 453 i 466 oraz czynne 454 i 465. Oprócz tego kolej posiada sprawną, ale używaną sporadycznie lokomotywę Lyd2-04 z cementowni Odra. Ciekawym wagonem jest replika salonki Wernigerode, która została dostarczona przez Niemców w czasie pierwszej wojny światowej. Do przejazdów roboczych używa się wózka motorowego Wmc-159. W lokomotywowni w Piasecznie stoi odstawiony parowóz Px48-3916 i remontowany wagon motorowy Mbxd2-302 w. Na stacji Piaseczno miasto stoją wagony platformy, cysterny, brankardy, węglarki, transportery do przewozu wagonów normalnotorowych i lokomotywa normalnotorowa SM03-089. Zimą kolejka używa pługu 803S-02. Punktem stycznym z koleją normalnotorową na Piaseczyńsko - Grójeckiej Kolei Wąskotorowej była stacja Piaseczno Przeładunkowa wyposażona w rampy na których odbywał się załadunek wagonów normalnotorowych na transportery. Obecnie kolej prowadzi kursy turystyczne na trasie Piaseczno Miasto - Tarczyn. Odcinek z Tarczyna do Nowego Miasta nad Pilicą jest nieczynny ze względu na kradzieże szyn. GALERIA:

Lxd2-454 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto Wąskotorowe. 9.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Lxd2-465 z pociągiem turystycznym na stacji Piaseczno Miasto 8.08.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Pług 803s-02 i SM03-089 na ekspozycji na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 10.04.2021 r. Fot. Mikołaj Łuszczyński
WMC-159 jako pomnik na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 1.11.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Wagon motorowy Mbxd2-302 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 17.10.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
CEM Odra Lyd2-04 z wagonami transporterami na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe 17.10.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Parowóz Px48-3916 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe. Obok widoczny wagon motorowy Mbxd2-302. 17.10.2021 r. Fot. Mikołaj Łuszczyński
Wrak Lxd2-453 na tyłach lokomotywowni Piaseczno Miasto wąskotorowe. 30.05.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński
Pomnik Lxd2-466 na stacji Piaseczno Miasto wąskotorowe. 24.04.2021 Fot. Mikołaj Łuszczyński