Edytujesz Posterunek ruchu
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Posterunek ruchu''' | + | '''Posterunek ruchu''', wśród miłośników określany nastawnią jest miejscem służącym do prowadzeniu ruchu pociągów. |
− | + | Posterunki dzielą się na '''następcze''', '''osłonne''' oraz '''pomocnicze'''. | |
− | + | ||
− | + | Do zadań posterunków następczych należy regulacja następstwa pociągów poprzez umożliwienie przejazdu, wtedy kiedy tor szlaku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na kolejne: | |
− | + | ||
+ | - '''posterunek odstępowy''' do którego zadań należy regulacja ruchu pociągów mająca na celu zachowanie bezpiecznej odległości | ||
+ | |||
+ | - '''posterunek odgałężny''', biorący udział w zapowiadaniu pociągów<ref>zapowiadanie pociągów czyli prowadzenie ruchu kolejowego</ref> | ||
+ | |||
+ | - '''nastawnia dysponująca''', która zarząda ruchem kolejowym na danej stacji | ||
+ | |||
+ | - '''nastawnia wykonawcza''', której zadaniem jest obsługa urządzeń kolejowych dotyczących sterowania ruchem w obrębie stacji | ||
+ | |||
+ | Do zadań posterunków osłonnych należy osłona splotu torów, mostów zwodzonych oraz obrotowych, miejsca skrzyżowania linii tramwajowej z linią kolejową lub dwóch linii kolejowych. | ||
+ | |||
+ | Do zadań posterunków pomocniczych należy umożliwienie bezpiecznego wjazdu bądź wyjazdu pociągu z bocznicy. Nie są one wyposażone w semafory, a miejscami biorą udział w prowadzeniu ruchu pociągów. | ||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
Linia 10: | Linia 21: | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Prawo kolejowe]] | [[Kategoria:Prawo kolejowe]] | ||
− |