Posterunek ruchu

Z Enkol
Wersja z dnia 14:50, 7 mar 2012 autorstwa Bukowy (dyskusja | edycje) (Utworzył nową stronę „'''Posterunek ruchu''', wśród miłośników określany nastawnią jest miejscem służącym do prowadzeniu ruchu pociągów. Posterunki dzielą się na '''następcze...”)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Posterunek ruchu, wśród miłośników określany nastawnią jest miejscem służącym do prowadzeniu ruchu pociągów.

Posterunki dzielą się na następcze, osłonne oraz pomocnicze.

Do zadań posterunków następczych należy regulacja następstwa pociągów poprzez umożliwienie przejazdu, wtedy kiedy tor szlaku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na kolejne:

- posterunek odstępowy do którego zadań należy regulacja ruchu pociągów mająca na celu zachowanie bezpiecznej odległości

- posterunek odgałężny, biorący udział w zapowiadaniu pociągów[1]

- nastawnia dysponująca, która zarząda ruchem kolejowym na danej stacji

- nastawnia wykonawcza, której zadaniem jest obsługa urządzeń kolejowych dotyczących sterowania ruchem w obrębie stacji

Do zadań posterunków osłonnych należy osłona splotu torów, mostów zwodzonych oraz obrotowych, miejsca skrzyżowania linii tramwajowej z linią kolejową lub dwóch linii kolejowych.

Do zadań posterunków pomocniczych należy umożliwienie bezpiecznego wjazdu bądź wyjazdu pociągu z bocznicy. Nie są one wyposażone w semafory, a miejscami biorą udział w prowadzeniu ruchu pociągów.

Przypisy

  1. zapowiadanie pociągów czyli prowadzenie ruchu kolejowego