SM31: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „'''SM31''' (411D)<ref>Oznaczenie producenta.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakł...”)
 
(przekierowanie)
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''SM31''' (411D)<ref>Oznaczenie producenta.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
+
#PRZEKIERUJ [[411D]]
[[File:SM31-044a locomotive.jpg|thumb|300px|SM31-044]]
 
== Historia ==
 
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie serii [[SM42]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170.
 
 
== Budowa lokomotywy ==
 
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[SU45]].Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną.
 
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest identyczny jak w serii [[SM42]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
 
 
 
== Użycie ==
 
Lokomotywy SM31 obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadów prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
 
{{Przypisy}}
 

Aktualna wersja na dzień 00:03, 11 mar 2012

Przekierowanie do: