Edytujesz Semafor

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 174: Linia 174:
 
==== Semafory samoczynne ====
 
==== Semafory samoczynne ====
 
===== Samoczynna Blokada Liniowa (SBL) =====
 
===== Samoczynna Blokada Liniowa (SBL) =====
Semafory dwustawnej [[Samoczynna blokada liniowa|samoczynnej blokady liniowej]], używane są w [[Warszawska Kolej Dojazdowa|WKD]],
+
Semafory dwustawnej [[Samoczynna blokada liniowa|samoczynnej blokady liniowej]] (rzadko używanej, np. w [[Warszawska Kolej Dojazdowa|WKD]], [[Metro w Warszawie|metrze]] czy [[Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju|tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju]]) mają dwie lampy: zieloną i czerwoną. Semafory najczęściej stosowanej w Polsce blokady trzystawnej posiadają 3 lampy: zieloną, czerwoną i pomarańczową. Semafory blokady czterostawnej (używanej na liniach magistralnych o wysokiej prędkości szlakowej) posiadają taki sam układ lamp jak semafory blokady trzystawnej, lecz mogą dodatkowo wyświetlić sygnał S3 (migające zielone światło). Sygnał ten informuje maszynistę o dwóch odstępach blokowych wolnych i zobowiązuje do ograniczenia prędkości przy następnym semaforze (wskazującym sygnał S5 - jedno pomarańczowe światło ciągłe) do 100km/h. Dzięki temu odległość między semaforami może wynosić połowę długości [[droga hamowania|drogi hamowania]] zamiast całej drogi hamowania, która przy dużych prędkościach może być bardzo długa<ref>[http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/kolej/srk_blokl.php#sbl Beskidzka Strona Kolejowa, opis SBL]</ref>.
[[Metro w Warszawie|metrze]], [[Tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju|tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju]], posiadają 2 lampy: zieloną i czerwoną oraz na sieci PKP PLK SA, gdzie posiadają 2 lampy: zieloną i czerwoną, wyposażone są we wskaźniki W18 oraz poprzedzone są tarczami ostrzegawczymi. Semafory blokady trzystawnej posiadają 3 lampy: zieloną, czerwoną i pomarańczową. Semafory blokady czterostawnej (używanej na liniach magistralnych o wysokiej prędkości szlakowej) posiadają taki sam układ lamp jak semafory blokady trzystawnej, lecz mogą dodatkowo wyświetlić sygnał S3 (migające zielone światło). Sygnał ten informuje maszynistę, że może kontynuować jazdę z największą dozwoloną prędkością, w przodzie są dwa odstępy blokowe wolne - albo przy następnym semaforze jazda z prędkością nie większą niż 100 km/h. Pierwszy przypadek odnosi się do semafora samoczynnego, semafora półsamoczynnego, gdy urządzenia pozwalają na ustawienie w działanie samoczynne, semafora wyjazdowego ze stacji, semafora wjazdowego posterunku odgałęźnego bez semafora wyjazdowego, natomiast drugi - do semafora półsamoczynnego i ostatniego semafora samoczynnej blokady liniowej (ze wskaźnikiem W18). W tym przypadku maszynista, gdy stwierdzi, że następny semafor nie ogranicza prędkości - kontynuuje jazdę z największą dozwoloną prędkością.
 
  
 
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="5" width=90% align=center class="wikitable" style="text-align:center"  
 
{| border="1" cellspacing="0" cellpadding="5" width=90% align=center class="wikitable" style="text-align:center"  

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Semafor