Edytujesz Tw53/3996

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
{{Lw metryka pojazdu
 
|Stan=Eksponat
 
|Producent=Fablok
 
|Typ=Pw53
 
|Numer=3996
 
|Rok produkcji=1954
 
|Rok odstawienia=2005
 
|Ostatnie oznaczenie=Pw53-02
 
|Ostatni rozstaw=785
 
|Ostatni typ silnika=Parowy
 
|Ostatnie stacjonowanie=Rudy
 
|Ostatni kraj=Polska
 
|Użytkownik=Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach
 
|Właściciel=Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu / UM Kuźnia Raciborska
 
|Kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach
 
|Uwagi=Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni.
 
|Opis=Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach.
 
|Stacjonowanie={{Lw stacjonowanie|b/d|1954|1997}}{{Lw stacjonowanie|Rudy|1997|nadal}}
 
|Oznaczenie={{Lw oznaczenie|Tw53-3996|1954|1999}}{{Lw oznaczenie|Pw53-02|1999|nadal}}
 
|Rozstaw={{Lw rozstaw|785mm|1954|nadal}}
 
|Grafika=Pw53-02.jpg
 
|Opis grafiki=Pw53-02 podczas odnawiania malatury w lokomotywowni Rudy. 14.05.2022r.
 
|Foto1=Pw53-02 Rudy.jpeg
 
|Opis1=Pw53-02 na ekspozycji zewnętrznej stacji Rudy 20.03.2021r.
 
|Foto2=Pw53-02 Rudy2.jpg
 
|Opis2=Pw53-02 podczas piaskowania w celu remontu malatury parowozu. 30.04.2022r.
 
|Foto3=Pw53-02 Rudy1.jpeg
 
|Opis3=Pw53-02 jako ekspozycja multimedialna w budynku wagonowni w Rudach. 04.06.2022r.
 
|Foto4=Pw53-02 Tender.jpg
 
|Opis4=Tender Pw53-02 w wagonowni Rudy 04.06.2022r.
 
}}
 
 
[[Kategoria:Tw53]]
 
[[Kategoria:Tw53]]
 
{{Przebieg służby Infobox  
 
{{Przebieg służby Infobox  
Linia 96: Linia 65:
 
|10_oznaczenie
 
|10_oznaczenie
 
|10_rok=
 
|10_rok=
|uwagi                    = przebudowany
+
|uwagi                    = nielegalnie przebudowany
 
}}
 
}}
  
 
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany.
 
Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany.

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)