Tw53/3996: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 29: Linia 29:
 
|Foto4=Pw53-02 Tender.jpg
 
|Foto4=Pw53-02 Tender.jpg
 
|Opis4=Tender Pw53-02 w wagonowni Rudy 04.06.2022r.
 
|Opis4=Tender Pw53-02 w wagonowni Rudy 04.06.2022r.
|Opis5=Pw53-02 jako ekspozycja multimedialna w budynku wagonowni w Rudach. 04.06.2022r.
 
 
}}
 
}}
 
[[Kategoria:Tw53]]
 
[[Kategoria:Tw53]]

Wersja z 18:13, 19 sie 2022


<<< Pw53

Pw53 3996

Stan: eksponat

Pw53-02.jpg

Pw53-02 podczas odnawiania malatury w lokomotywowni Rudy. 14.05.2022r.

Rok produkcji

1954

Producent

Fablok

Stan

Eksponat

Rok odstawienia

2005

Aktualne oznaczenie

Pw53-02

Aktualny rozstaw

785

Aktualne miejsce stacjonowania

Rudy

Kraj stacjonowania

Polska

Aktualny typ silnika

-

Kolej

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach

Użytkownik

Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach

Właściciel

Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu

Stacjonowanie

b/d 1954 - 1997
Rudy 1997 - nadal

Rozstaw

785mm 1954 - nadal

Oznaczenie

Tw53-3996 1954 - 1999
Pw53-02 1999 - nadal

Dodatkowe informacje

Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni.

Szczegółowy opis i uwagi

Lokomotywa przebudowana z parowozu Tw53 przez Pana Tadeusza Popiela. Prowadziła pociągi turystyczne do 2005 roku, została wtedy wygaszona po raz ostatni i odstawiona jako eksponat. W 2022 została odmalowana i jest częścią interaktywnej wystawy w hali wagonowni w Rudach.

Galeria

Źródła

Tw53 3996
Rok produkcji 1954
Stan eksponat
Rok odstawienia 2005
Obecne oznaczenie Pw53-02
Miejsce obecnego stacjonowania Rudy
Szerokość toru
Szerokość Od roku
785 mm 1954



Stacjonowanie
Miejsce Okres stacjonowania
Huta Kościuszko 1954-1997?
Zabrze 1997?
Rudy 1997-11.2004
Stanica 11.2004-2005
Rudy od 2005



Oznaczenia
Oznaczenie Rok nadania
Tw53-3996 1954
Pw53-02 1997





przebudowany


Tw53-3996 przebudowany na Pw53-02. Zestawiony z tendrem 6Ptx48 od parowozu Px48. Parowóz należy do muzeum górnictwa węglowego w Zabrzu, a tender należy do gminy Kuźnia Raciborska. W 1997 r został sprowadzony na stację w Rudach przez Stowarzyszenie celem uruchomienia. Naczelnik i zarazem prezes Stowarzyszenia wydał polecenie przebudowy bez powiadamiania muzeum z Zabrza. Zostały brutalnie usunięte skrzynie wodne i zbiornik na węgiel. Budka została przebudowana, a wokół kotła zamontowano pomosty z parowozu Px48. Zabudowano skrzynię sprzęgową z Px48 oraz przekuto i dołączono tender z parowozu Px48-1728. Pomalowano go na kolor jasno zielony. Według zamysłu naczelnika miał przypominać Pxu, które widywał w młodości na stacji Gliwice Trynek. Odebrano kocioł i parowóz w roku 1999 był gotowy. Muzeum chciało odzyskać parowóz jeszcze przed przebudową, ale dowiedzieli się o tym wszystkim po fakcie. Na koniec nowy właściciel uprowadził lokomotywę do Stanicy i utworzył "skansen". Podsumowując: Przebudowano sprawny parowóz - ostatni czynny Tw53-3996, oraz zniszczono dwa parowozy serii Px48: z jednego wzięto tender, a z drugiego pomosty. Skrzynie boczne i skrzynia węglowa leżały na wagonie na stacji do około 2001 r. Parowóz był trudny w eksploatacji. Miał niespokojny bieg poprzez zmianę masy. Wygaszony w 2005 r. Raczej nie będzie już uruchamiany.