Użytkownik:Bohun/brudnopis: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 72: Linia 72:
 
|Lokomotywa była wystawiona na sprzedaż.
 
|Lokomotywa była wystawiona na sprzedaż.
 
|-
 
|-
 +
 +
 +
  
  
Linia 84: Linia 87:
 
|-
 
|-
  
|381
+
|[[381]]
|Oborniki
+
|[[Oborniki]]
|Wronki
+
|[[Wronki]]
 
|
 
|
 
|2003
 
|2003

Wersja z 19:08, 1 kwi 2018

Ns1 – wąskotorowa przemysłowa lokomotywa spalinowa, produkowana przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu. Była także eksploatowana w Polsce. Budowano ją w wersjach na tor szerokości od 485mm do 600 mm.

Dane techniczne

  • Producent-LKM Babelsberg
  • Lata budowy-1951-1960
  • Układ osi-B
  • Masa służbowa-2800 kg
  • Długość ze zderzakami-2320 mm
  • Szerokość-1020 mm
  • Wysokość-1420 mm
  • Rozstaw osi skrajnych-720 mm
  • Średnica kół-380mm
  • Zapas paliwa-38 l
  • Typ silnika spalinowego-Ns1: 1 NVD 14 SRW, Ns1a: 1 NVD 18
  • Moc znamionowa Ns1: 10 KM, Ns1a: 15 KM
  • Rodzaj przekładni-mechaniczna (dwubiegowa)
  • Prędkość konstrukcyjna-8 km/h
  • System hamulca-ręczny dźwigniowy

Produkcja

Lokomotywa Ns1 powstała w odpowiedzi na zapotrzebowanie gospodarki odbudowujących się ze zniszczeń wojennych wschodnich Niemiec na małe lokomotywy budowlane i przemysłowe. Lokomotywy tego rodzaju były wykorzystywane zwłaszcza do tymczasowych kolejek wożących gruz przy odgruzowywaniu miast lub materiały budowlane. Konstrukcja została opracowana przez nie zajmujące się wcześniej budową taboru kolejowego zakłady Sanar Armaturen- und Apparatebau VEB w Halle/Saale w 1950 roku. Lokomotywa otrzymała oznaczenie DL 1 (DE 1) i była wzorowana częściowo na używanych w NRD zachodnioniemieckich lokomotywach Jung typu EL105. Do 1951 roku zbudowano ich ok. 50, po czym produkcję przeniesiono do kombinatu Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu pod Berlinem. Tam rozpoczęto produkcję nieznacznie ulepszonych lokomotyw pod oznaczeniem Ns1 (Normal-Typ Schmalspur - znormalizowana lokomotywa wąskotorowa). Do zakończenia produkcji w 1960 roku zbudowano ich tam 806[1].

Lokomotywy budowano na tory o szerokości 500-600 mm, jedynie pojedyncze egzemplarze na zamówienie kopalni węgla brunatnego Röblingen zbudowano na tor szerokości 485 mm. Od początku planowano zastosowanie silnika o mocy 15 KM, lecz z uwagi na trudności przemysłu, zastosowano jednocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 10 KM produkcji VEB Elbe-Werk Rosslau. Podczas napraw użytkownicy czasami wymieniali silniki na różne inne jednostki, m.in. dwucylindrowe o mocy 17 KM, czterocylindrowe o mocy 26 KM i dwucylindrowe o mocy aż 35 KM (wszystkie z wymienionych – chłodzone powietrzem)[1]. Lokomotywa standardowo nie miała kabiny, a jedynie stanowisko maszynisty z ławką na tylnej ścianie, lecz użytkownicy wyposażali je w kabiny.

Ulepszoną odmianą była Ns1a, produkowana w latach 1956-57 w ilości 20 sztuk, z silnikiem o mocy 15 KM, przekonstruowanym przedziałem silnikowym i kabiną i masa służbową 3 tony. W latach 1958-60 produkowano wersję Ns1b z takim samym silnikiem, wyposażoną ponadto w instalację elektryczną i elektryczny rozrusznik. Wewnątrz ramy umieszczono w niej skrzynie na akumulatory.


Information icon4.png Osobny artykuł: 409Da.


Nr Nr fabr. Producent Nazwa odbiorcy Obecne/ostatnie ozn. Obecne/ostatnie stacjonowanie Stan Uwagi
224 Zastal Firma Metalplast Oborniki 409Da-224 Lokomotywownia Firmy Metalplast Oborniki Odstawiona Nie ma pewności czy lokomotywa jest wciąż na terenie tej firmy, ponieważ ostatnio nie widać jej na terenie zakładu.
026 Zastal Lok-Tor 409Da-026 Dworzec Oborniki Wielkopolskie Sprawna
556 FABLOK 409Da-556 Rębiszów Sprawna Lokomotywa była wystawiona na sprzedaż.
Nr. linii Początek Koniec Data otwarcia Data zamknięcia Rok likwidacji Uwagi
381 Oborniki Wronki 2003 2008-2014 Krótki odcinek we Wronkach jest używany przez służbę drogową natomiast zachowany fragment w Obornikach jest używany obecnie (2018) przez koparki dwudrogowe.