Edytujesz WLs150

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
  |typ_lokomotywy        = WLs150
+
  |typ_lokomotywy        = Wls150
|grafika                = [[Plik:DSC07994am.JPG|290px]]
+
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[Przemysł]]
|opis_zdjęcia          = Lokomotywy typu WLs150 w malowaniach przemysłowym i PKP
+
  |oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Lyd1]], w przemyśle Wls150
  |przewoźnik            = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie
+
|grafika                = [[Plik:Wls150+Lyd1.jpg|290px]]
  |oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd1|Lyd1]], w przemyśle WLs150
+
|opis_zdjęcia          = Lokomotywy typu Wls150 w malowaniach przemysłowym i PKP
 
  |producent              = Fablok
 
  |producent              = Fablok
 
  |lata_budowy            = 1960-1969
 
  |lata_budowy            = 1960-1969
  |układ_osi              = C<ref name=ZO_Wls150_7232_1>[[Media:Zaświadczenie odbioru lokomotywy spalinowej Lyd-1-308 str 1.jpg|Zaświadczenie nr 79]] odbioru lokomotywy spalinowej typu WLs-150 nr fabr. 7232 z dnia 24.09.1966 r., str 1</ref>
+
  |układ_osi              = C
  |rozstaw_szyn          = 750, 785{{r|ZO_Wls150_7232_1}}, 900 mm
+
|masa_służbowa          = 18 t
  |masa_własna           = 17,2 t<ref name=P-759>Charakterystyka lokomotywy z dokumentu [[Media:Lokomotywa spalinowa wąskotorowa 150 KM WLs150 P-759.jpg|Fablok Chrzanów, P-759, Lokomotywa spalinowa wąskotorowa 150 KM]]</ref>
+
|długość_ze_zderzakami  = 5720 mm
  |masa_służbowa          = 18 t{{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}}
+
|szerokość              = 2055 mm
 +
|wysokość              = 3050 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych  = 2000 mm
 +
|średnica_kół          = 850 mm
 +
  |rozstaw_szyn          = 750mm, 785mm, 900mm
 +
|zapas_paliwa          = 250 l
 +
  |typ_silnika           = 5DSR150 Wola
 +
|moc_znamionowa        = 150 KM
 +
|siła_pociągowa        = 40,7 kN
 +
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h
 
  |nacisk_osi            = 6 t
 
  |nacisk_osi            = 6 t
|rozstaw_osi_skrajnych  = 2000 mm{{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}}
 
|średnica_kół          = 850 mm{{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}}
 
|długość_ze_zderzakami  = 5482<ref name=ZO_Wls150_7232_2>[[Media:Zaświadczenie odbioru lokomotywy spalinowej Lyd-1-308 str 2.jpg|Zaświadczenie nr 79]] odbioru lokomotywy spalinowej typu WLs-150 nr fabr. 7232 z dnia 24.09.1966 r., str 2</ref>{{r|P-759}}-5720 mm
 
|szerokość              = 2055 mm{{r|P-759}}
 
|wysokość              = 3050 mm{{r|P-759}}{{r|ZO_Wls150_7232_2}}
 
|minimalny_promień_łuku = 35 mm{{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}}
 
|prędkość_konstrukcyjna = 31,4 km/h{{r|P-759}}
 
|masa_doczepna          = 500 t{{r|P-759}}
 
|siła_pociągowa        = 40,7 [[kN]] (4150 [[kG]]){{r|P-759}}
 
|typ_silnika            = [[5DSR150 Wola]]{{r|ZO_Wls150_7232_1}} (Wola Dz-17A-150){{r|P-759}}
 
|moc_znamionowa        = 112 [[kW]] (150 [[KM]]){{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}}
 
|zapas_paliwa          = 250 l{{r|P-759}}
 
|rodzaj_przekładni      = mechaniczna 4{{r|ZO_Wls150_7232_1}}{{r|P-759}} biegowa typu [[2P154]]{{r|P-759}} (1P-154{{r|ZO_Wls150_7232_2}})
 
 
  |system_hamulca        = Westinghouse*
 
  |system_hamulca        = Westinghouse*
|sterowanie_wielokrotne = brak
 
 
  |system_ogrzewania      = Ogrzewanie kabiny od przewodu wydechowego silnika
 
  |system_ogrzewania      = Ogrzewanie kabiny od przewodu wydechowego silnika
|swiadectwo_typu        = [[Media:T_2001_0307.jpg|T/2001/0307]]; [[Media:T_2004_193.jpg|T/2004/193]]; [[Media:T_2005_260.jpg|T/2005/260]]; [[Media:T_2011_0392.jpg|T/2011/0392]]; [[Media:T_2012_0350.jpg|T/2012/0350]]; [[Media:T_2012_0405.jpg|T/2012/0405]]; [[Media:T_2012_0769.jpg|T/2012/0769]]; [[Media:T_2014_0133.jpg|T/2014/0133]]
 
 
  |uwagi                  = * - w wersjach przemysłowych często nie było hamulca zespolonego
 
  |uwagi                  = * - w wersjach przemysłowych często nie było hamulca zespolonego
 
}}
 
}}
  
'''WLs150 ''' – [[kolej wąskotorowa|'''W'''''ąskotorowa'']] [[spalinowóz|'''L'''''okomotywa''  '''s'''''palinowa'']] o mocy '''150''' [[KM]], produkowana w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie. Ogółem w latach 1960-1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do [[PKP]], gdzie zostały oznaczone serią [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd1|Lyd1]]. Pozostała część została skierowana do służby na kolejach przemysłowych. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 [[Koń mechaniczny|KM]].
+
'''Wls150 ''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[spalinowóz|lokomotywa spalinowa]] produkowana w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie. Ogółem w latach 1960-1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do [[PKP]], gdzie zostały oznaczone serią [[Lyd1]]. Pozostała część została skierowana do służby na kolejach przemysłowych. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 [[Koń mechaniczny|KM]].
Obecnie lokomotywy WLs150 są eksploatowane na [[Rogowska Kolej Wąskotorowa|muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała]], [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełckiej Kolei Wąskotorowej]] oraz w [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Skansenie w Rudach]] i [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych w Bytomiu]]
+
Obecnie lokomotywy Wls150 są eksploatowane na [[Rogowska Kolej Wąskotorowa|muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała]], [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełckiej Kolei Wąskotorowej]] i Pleszewskiej Kolei Lokalnej, oraz w Skansenie w Rudach i [[KWK Kazimierz-Juliusz]] w Sosnowcu.
Lokomotywy budowane dla PKP oraz dla kolei KWK Janina oraz KWK Kazimierz-Juliusz w trakcie eksploatacji wyposażono w instalację hamulca zespolonego.
+
Od 2008 roku jedna z lokomotyw Wls150 stacjonuje na [[Mławska Kolej Dojazdowa|Mławskiej Kolei Dojazdowej]]
 
 
__TOC__
 
 
 
== Lista lokomotyw ==
 
 
 
''Szczegółowy opis każdego egzemplarza dostępny po kliknięciu na jego nr fabryczny.''
 
 
 
<!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw -->
 
{{Lw kwerenda wszystkie|WLs150}}
 
 
 
Na podstawie:
 
* Stalowe Szlaki 2/2000
 
* tabor.wask.pl
 
* notatek własnych
 
 
 
__NOCACHE__
 
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==
* [[WLs40]]
+
* [[Wls40]]
* [[WLs180]] (także oznaczana na PKP jako Lyd1)
+
* [[Wls180]] (także oznaczana na PKP jako Lyd1)
  
 
{{Wikipedia}}
 
{{Wikipedia}}
  
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
 
[[Kategoria: Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria: Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria: Lokomotywy spalinowe PKP]]
 
[[Kategoria: Lokomotywy spalinowe PKP]]
[[Kategoria: WLs150|*]]
 
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/WLs150