Edytujesz WLs40
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |||
− | |||
|typ_lokomotywy = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | |typ_lokomotywy = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | ||
|przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie | ||
|oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]] | |oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]] | ||
− | |producent = [[Fablok]]*, | + | |producent = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych (?), [[ZNTK Poznań]] |
− | |lata_budowy = 1951 | + | |lata_budowy = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975*** |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 7 t | |masa_służbowa = 7 t | ||
Linia 15: | Linia 13: | ||
|rozstaw_osi_skrajnych = 1000 mm | |rozstaw_osi_skrajnych = 1000 mm | ||
|średnica_kół = 550 mm | |średnica_kół = 550 mm | ||
− | |rozstaw_szyn = | + | |rozstaw_szyn = 600mm, 750mm, 785mm |
|zapas_paliwa = 136 l | |zapas_paliwa = 136 l | ||
− | |typ_silnika = S64L | + | |typ_silnika = S64L**, S324HL*** |
− | |moc_znamionowa = 40 KM | + | |moc_znamionowa = 40 KM**, 50 KM*** |
|siła_pociągowa = 1900 kG | |siła_pociągowa = 1900 kG | ||
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
Linia 26: | Linia 24: | ||
|system_ogrzewania = brak | |system_ogrzewania = brak | ||
|sterowanie_wielokrotne = brak | |sterowanie_wielokrotne = brak | ||
− | |uwagi = | + | |uwagi = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50 |
|opis_zdjęcia = | |opis_zdjęcia = | ||
}} | }} | ||
− | Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm | + | Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm, produkowano następujące wersje: |
− | * 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm | + | * 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm i 900mm |
* 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM, | * 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM, | ||
− | * 3WLs50 - na tor 550 mm | + | * 3WLs50 - na tor 550 mm - dla górnictwa węgla kamiennego |
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze | * 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze | ||
− | |||
− | |||
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148 | Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148 | ||
Linia 42: | Linia 38: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( | + | Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez [[PKP]]<ref name=pokr/>, gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm. |
== Modernizacja == | == Modernizacja == | ||
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1. | W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | == Lista lokomotyw (niepełna) == | |
− | |||
− | [[ | + | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::~*WLs40*]] OR [[Lw typ fabryczny::~*WLs50*]] | limit = 250 |
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw rok produkcji | ||
+ | |?Lw stan | ||
+ | |?Lw ostatni rozstaw | ||
+ | |?Lw ostatni typ silnika | ||
+ | |?Lw ostatnie oznaczenie | ||
+ | |?Lw ostatnie stacjonowanie | ||
+ | |?Lw uwagi | ||
+ | |?Lw numer seryjny | ||
+ | |?Lw strona | ||
+ | |?Lw typ fabryczny | ||
+ | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | ||
+ | |format=template | ||
+ | |template=Lw tabela | ||
+ | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | ||
+ | | outrotemplate=Lw tabela stop | ||
+ | |link=all | ||
+ | |headers=show | ||
+ | |searchlabel=… dalsze wyniki | ||
+ | |class=sortable wikitable smwtable | ||
+ | }} | ||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||
Linia 74: | Linia 73: | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
− | [[ | + | [[Wlp50]] - lokomotywa o podobnej mocy |
<br/> | <br/> |