Wagon zbiornikowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Wagon zbiornikowy''' - [[wagon]] towarowy posiadający zbiornik, który można napełnić materiałami sypkimi lub płynnymi. Wagony zbiornikowe są powszechnie używane przez większość przewoźników towarowych. Są także firmy zajmujące się ich wynajmem np. [[VTG]], [[GATX]] czy [[Wascosa]].
+
'''Wagon zbiornikowy''' - [[wagon]] towarowy posiadający zbiornik lub zbiorniki, przeznaczony do transportu materiałów sypkich które muszą być zabezpieczone przed wpływem warunków zewnętrznych, zwłaszcza wody - np cement, zboże, granulaty, sadza, gips.
 
+
Wagony te maja postać zbiornika lub zbiorników ( od jednego do kilku ) umieszczonych na 2, 3 lub 4 osiowym podwoziu. Załadunek wagonu odbywa się grawitacyjnie poprzez umieszczone na szczycie zbiorników otwory zasypowe. Rozładunek wagonu odbywa się grawitacyjnie lub pneumatycznie poprzez otwory rozładowcze umieszczone w dolnej części zbiorników.
<gallery widths=290 heights=240 perrow=3 caption="">
 
Plik:cysterna 600 mm.JPG|Cysterna wąskotorowa serii Rh na tor 600 mm w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=290 heights=240 perrow=3 caption="">
 
Plik:409Da z cysternami|Lokomotywa 409Da-026 podczas manewrów z cysternami na dworcu w Obornikach.
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
 
 
=Rodzaje wagonów zbiornikowych=
 
 
 
Cysterny (do materiałów płynnych np. gaz, methanol, benzyna)
 
 
 
Silosy (do materiałów sypkich np. cement, zboże)
 
 
 
Kubłowe (do materiałów sypkich np. mąka, cukier)
 

Aktualna wersja na dzień 13:15, 10 kwi 2018

Wagon zbiornikowy - wagon towarowy posiadający zbiornik lub zbiorniki, przeznaczony do transportu materiałów sypkich które muszą być zabezpieczone przed wpływem warunków zewnętrznych, zwłaszcza wody - np cement, zboże, granulaty, sadza, gips. Wagony te maja postać zbiornika lub zbiorników ( od jednego do kilku ) umieszczonych na 2, 3 lub 4 osiowym podwoziu. Załadunek wagonu odbywa się grawitacyjnie poprzez umieszczone na szczycie zbiorników otwory zasypowe. Rozładunek wagonu odbywa się grawitacyjnie lub pneumatycznie poprzez otwory rozładowcze umieszczone w dolnej części zbiorników.