Edytujesz Zarządca infrastruktury

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
'''Zarządca infrastruktury''' – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawie o transporcie kolejowym]]. <ref>Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> <br>Dawniej zarządca infrastruktury zawany był ''zarządem kolei''. <ref>Art. 4 ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym z dnia 27 czerwca 1997, Dz. U. Nr 96 poz. 591)</ref>
+
'''Zarządca infrastruktury''' – podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w [[ustawa o transporcie kolejowym|ustawie o transporcie kolejowym]]. <ref>Art. 4 ust. 7 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Dawniej zarządca infrastruktury zawany był ''zarządem kolei''
 
 
 
 
 
 
== Zarządca infrastruktury kolejowej w świetle obowiązującej ustawy o transporcie kolejowym ==
 
 
 
=== Zadania zarządcy infrastruktury kolejowej ===
 
  
 
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
 
Zarządzanie infrastrukturą kolejową polega na:
Linia 15: Linia 9:
 
* zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. <ref>Art. 5 ust. 1 pkt. 1 - 5 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
* zarządzaniu nieruchomościami wchodzącymi w skład infrastruktury kolejowej. <ref>Art. 5 ust. 1 pkt. 1 - 5 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
  
 
Zarządca jest obowiązany do udostępniania infrastruktury kolejowej na podstawie wniosków składanych zgodnie z regulaminem przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych z zachowaniem zasady równego traktowania przewoźników. <ref>Art. 29 ust. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> Nadzór nad równoprawnym traktowaniem przewoźników kolejowych przez zarządcę infrastruktury oraz nad prawidłowością naliczania opłat za korzystanie przez nich z infrastruktury kolejowej sprawuje [[Prezes Urzędu Transportu Kolejowego]]. <ref>Art. 13 ust. 1 pkt. 1 - 3 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
Co do zasady zarządce nie może odmówić do znajdujących się na sieci kolejowej urządzeń związanych z obsługą pociągów. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy istnieją inne podmioty zapewniające dostęp do tych urządzeń na warunkach rynkowych. <ref>Art. 29 ust. 1b Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
Przewoźnik kolejowy nabywa prawo do korzystania z przydzielonych w rozkładzie jazdy tras pociągów po zawarciu umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. W zakresie pasażerskich przewozów kolejowych zarządca zawiera umowę o udostępnienie infrastruktury z przewoźnikiem kolejowym, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo uwzględniono jego wniosek na wykonanie przewozu okazjonalnego. <ref>Art. 29 ust. 1c Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
=== Wymagania wobec zarządcy infrastruktury kolejowej ===
 
 
Zarządca infrastruktury kolejowej zobowiązany jest:
 
 
*posiadać dokument uprawniający go do zarządzania infrastrukturą kolejową, którym jest [[autoryzacja bezpieczeństwa]] <ref>Art. 18 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref> lub [[świadectwo bezpieczeństwa]] w przypadku zarządców, których linie kolejowe są funkcjonalnie oddzielone od reszty systemu kolejowego i przeznaczone do prowadzenia pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym oraz zarządcy prywatnej infrastruktury kolejowej, która jest wyłącznie użytkowana przez właścicieli do prowadzenia własnych przewozów towarowych. <ref>Art. 18 ust. 1 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
*stworzyć [[system zarządzania bezpieczeństwem]]. <ref>Art. 17a ust. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
*rejestr infrastruktury obejmujący zarządzaną przez niego infrastrukturę kolejową wchodzącą w skład transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości i transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej<ref>Art. 25g Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
=== Wykonywanie przewozów kolejowych przez zarządcę infrastruktury kolejowej ===
 
 
W zasadzie zarządca infrastruktury nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych innych niż przewozy technologiczne (tj. wykonywane na potrzeby własne związane z utrzymaniem zarzadzanej przez niego infrastruktury). Jednakże ustawa o transporcie kolejowym przewiduje dwa wyjątki:
 
 
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po uzyskaniu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może, w drodze decyzji, zezwolić zarządcy na:
 
 
* wykonywanie przewozu osób pod warunkiem prowadzenia odrębnej rachunkowości w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz odrębnej rachunkowości w zakresie wykonywania przewozów kolejowych <ref>Art. 5 ust. 4 pkt. 1 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
* wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości pod warunkiem nieudostępniania tej linii przewoźnikom kolejowym <ref>Art. 5 ust. 4 pkt. 2 Ustawy o transporcie kolejowym (Dz.U. 2003 Nr 86 poz. 789 z późniejszymi zmianami)</ref>
 
 
 
W praktyce zarządcami infrastruktury wykonującymi jednocześnie przewozy kolejowe są niemal wszyscy operatorzy kolei wąskotorowych oraz [[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 65|linii kolejowej nr 65]]) <ref>[http://www.lhs.com.pl/l/pl/ofirmie/informacje_ogolne Strona PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]</ref>, czy [[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]] (zarządca [[linia kolejowa nr 250|linii kolejowej nr 250]])<ref>[http://www.skm.pkp.pl/firma/informacje-o-firmie/ Strona PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]</ref> oraz [[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]] (zarządca linii kolejowych nr [[linia kolejowa nr 47|47]], [[linia kolejowa nr 48|48]] i [[linia kolejowa nr 512|512]]) <ref>[http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=d29 Serwis kolej.one.pl]</ref>.
 
 
== Zarządcy infrastruktury kolejowej w Polsce ==
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ Zarządcy infrastruktury na ogólnej sieci kolejowej w Polsce  <ref>''Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok'', załącznik nr A.2.1.a (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)</ref>
 
|-
 
! Nazwa
 
! Data rozpoczęcia<br>działalności<br>
 
! Całkowita długość torów<br>szlakowych<br>i głównych zasadniczych<br>
 
! Całkowita długość torów<br>pozostałych<br>
 
! Łączna długość linii<br>jednotorowych<br>
 
! Łączna długość linii<br>dwutorowych<br>
 
! Długość trakcji<br>elektrycznej<br>
 
! Liczba sygnalizatorów<br>
 
 
|-
 
|[[PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.]]
 
|01.10.2001
 
|27771,00 (1435mm)<br>148,00 (1520 mm)
 
|9322,00 (1435 mm<br>115,00 (1520 mm)
 
|8583,00 (1435 mm)<br>0 (1520 mm)
 
|10605,00 (1435 mm)<br>148,00 (1520 mm)
 
|25032,58 (1435 mm)/ 3kV DC<br>24,37 /3 kV DC(1520 mm)
 
|62330 (1435 mm)<br>446 (1520 mm)
 
|-
 
|[[PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa sp. z o.o.]]
 
|20.11.2001
 
|2,42 (1435 mmm)<br>394,65 (1520 mm)
 
|26,61 (1435 mm)<br>104,62 (1520 mm)
 
|2,42 (1435 mmm)<br>394,65 (1520 mm)
 
|0,00 (1435 i 1520 mm)
 
|0,00 (1435 i 1520 mm)
 
|10 (1435 mm)<br>243 (1520 mm)
 
|-
 
|[[PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.]]
 
|01.07.2001
 
|62,16
 
|20,51
 
|31,08
 
|0,00
 
|68,75 / 3 kV DC
 
|235
 
|-
 
|[[CTL Maczki - Bór sp. z o.o.]]
 
|05.05.1990
 
|75,93
 
|53,83
 
|18,43
 
|39,07
 
|0,00
 
|152
 
|-
 
|[[Jastrzębska Spółka Kolejowa sp. z o.o.]]
 
|01.04.1998
 
|43,35
 
|99,75
 
|11,60
 
|20,15
 
|25,78 / 3 kV DC
 
|350
 
|-
 
|Jastrzębska Spółka Węglowa S.A.<br>Kopalnia Węgla Kamiennego<br>"Budryk"
 
|09.12.2007
 
|9,63
 
|12,02
 
|0,00
 
|9,63
 
|8,50 / 3 kV DC
 
|41
 
|-
 
|[[Kopalnia Piasku Kotlarnia - Linie Kolejowe sp. z o.o.]]
 
|01.01.2004
 
|167,60
 
|21,60
 
|50,36
 
|66,90
 
|0,00
 
|186
 
|-
 
|[[Infra Silesia S.A.]]
 
|18.03.2010
 
|161,00
 
|218,00
 
|36,00
 
|89,00
 
|65,16 / 3 kV DC
 
|536
 
|-
 
|RAZEM
 
|
 
|28293,09 (1435 mm)<br>542,65 (1520 mm)
 
|9774,32 (1435 mm<br>219,62 (1520 mm)
 
|8730,47 (1435 mm)<br>0,00 (1520 mm)
 
|10832,20 (1435 mm)<br>542,65 (1520 mm)
 
|25200,80 (1435 mm)<br>24,40 (1520 mm)
 
|64529
 
|}
 
 
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ Zarządcy infrastruktury kolejowej sieci metra oraz sieci oddzielonej od reszty systemu <ref>''Raport w sprawie bezpieczeństwa na kolei w Polsce za 2009 rok'', załącznik nr A.2.1.b (Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2011 nr 6 poz. 36)</ref>
 
|-
 
! Nazwa
 
! Data rozpoczęcia<br>działalności<br>
 
! Całkowita długość torów<br>szlakowych<br>i głównych zasadniczych<br>
 
! Całkowita długość torów<br>pozostałych<br>
 
! Łączna długość linii<br>jednotorowych<br>
 
! Łączna długość linii<br>dwutorowych<br>
 
! Długość trakcji<br>elektrycznej<br>
 
! Liczba sygnalizatorów<br>
 
 
|-
 
|[[Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.]]
 
|01.01.2001
 
|63,70
 
|3,10
 
|25,10
 
|13,78
 
|69,70 / 0,65 kV DC
 
|94
 
|-
 
|[[Metro Warszawskie sp. z o.o.]]
 
|07.01.2003
 
|43,74
 
|32,32
 
|22,12
 
|0,00
 
|52,00 / 0,75 kV DC
 
|225
 
|-
 
|[[UBB Polska sp. z o.o.]]
 
|15.09.2008
 
|1,44
 
|0,24
 
|0,00
 
|1,44
 
|0,00
 
|4
 
|-
 
|RAZEM
 
|
 
|108,88
 
|35,66
 
|47,22
 
|15,22
 
|121,70
 
|323
 
|}
 
 
 
{| class="wikitable"
 
|+ Zarządcy infrastruktury na [[kolej wąskotorowa|liniach kolei wąskotorowych]]
 
|-
 
! Nazwa
 
! Data rozpoczęcia<br>działalności<br>
 
! Numery zarządzanych<br>linii kolejowych<br>
 
! Całkowita długość torów<br>szlakowych<br>i głównych zasadniczych<br>
 
! Całkowita długość torów<br>pozostałych<br>
 
! Liczba sygnalizatorów<br>
 
|-
 
|[[Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych]]<ref>[http://www.fpkw.org/wp-content/uploads/2011/11/SBinfrastruktura.png Skan świadectwa bezpieczeństwa dla zarządcy infrastruktury kolejowej - FPKW]</ref>
 
|01.01.2002
 
|[[Linia kolejowa nr 622|622]]
 
|49,500 (750 mm)
 
|ok. 2,000 (750 mm)
 
|2
 
|-
 
|RAZEM
 
|
 
|
 
|49,500 (750 mm)
 
|ok. 2,000 (750 mm)
 
|2
 
|}
 
  
  
 
{{Przypisy}}
 
{{Przypisy}}
 
+
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Prawo kolejowe]]
 

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)

Szablon użyty w tym artykule: