WLs40

Z Enkol
Skocz do: nawigacja, szukaj
WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50
DSC01190.JPG
'
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika Ld1
Producent Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych**, ZNTK Poznań
Lata budowy 1951*/**, 1952-1960***, 1961-1975****
Układ osi B
Rozstaw szyn 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity górnicze od 470mm do 800mm
Masa służbowa 7 t
Nacisk osi na szyny 3,5 t
Rozstaw osi skrajnych 1000 mm
Średnica kół 550 mm
Długość ze zderzakami 4380 mm
Szerokość 1440 mm
Wysokość 2200 mm
Prędkość konstrukcyjna 17 km/h
Maksymalna siła pociągowa 1900 kG
Typ silnika spalinowego S64L***, S324HL****
Moc znamionowa 40 KM***, 50 KM****
Zapas paliwa 136 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca ręczny, uruchamiany za pomocą korby lub dźwigni
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
* - projekt, ** - prototyp,*** - dot. WLs40, **** - dot. WLs50


Lokomotywy z rodziny WLs40, (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik S64L. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika S324HL. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm oraz niestandardowe prześwity górnicze, produkowano następujące wersje:

  • 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm, 800mm i 900mm
  • 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem S324HL o mocy 50KM,
  • 3WLs50 - na tor 550 mm ( oraz prawdopodobnie na niestandardowe prześwity górnicze) ze wzmocnioną ostoją - dla górnictwa węgla kamiennego
  • 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze

Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60.

Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.

Eksploatacja[edytuj]

Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne (10 WLs40 i 10 WLs50) używane były przez PKP[1], gdzie otrzymały numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.

Modernizacja[edytuj]

W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.



Lista lokomotyw (niepełna)[edytuj]

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
WLs40/001 1951 Złom 600 mm Nieznany b/d CZOBM Warszawa Lokomotywa prototypowa.
WLs40/101 1952 Nieznany 600 mm S64L b/d Cegielnia Henryków
WLs40/109 1953 Nieznany 600 mm S64L b/d Zakłady Falbet - Warszawa Żerań
WLs40/110 1953 Nieznany 600 mm S64L b/d Kopalnia Surowców Mineralnych "Biała Góra" - Smardzewice k. Tomaszowa Mazowieckiego
WLs40/112 1953 Złom 600 mm S64L - Cegielnia Witaszyce
WLs40/120 1953 Sprawna 600 mm S64L WP-11-40361 Komenda Portu Wojennego - Świnoujście Ognica
WLs40/133 1953 Odstawiona 600 mm Nieznany nieznane Trzeciewnica
WLs40/134 1953 Złom 600 mm S64L b/d Przedsiębiorstwo Przemysłowo-Rolne "Niechcice"
WLs40/137 1953 Wrak 600 mm S64L b/d Browar "Krajan" - Trzeciewnica k. Nakła n. Notecią
WLs40/140 1953 Złom 600 mm S64L Brak Cegielnia Lenartowice
WLs40/150 1953 Nieznany 600 mm S64L b/d Cegielnia Wierzchowice
WLs40/154 1953 Złom 600 mm S64L b/d Cegielnia "Leżenice"
WLs40/174 1953 Wrak 600 mm S324HL brak oznaczeń Cegielnia Gniew Lokomotywa od około 2000r. służyła jako "magazyn" części zamiennych do drugiej lokomotywy tej serii, która pracowała w tej cegielnii.
WLs40/1?? 1953 Pomnik 600 mm S64L brak Park Drogowskazów i Słupów Milowych Cywilizacji w Witnicy
WLs40/163 1954 Złom 600 mm S64L b/d Cukrownia Chełmica
WLs40/169 1954 Nieznany 600 mm S64L b/d ZEPB Warszawa, ul. Instalatorów
WLs40/188 1954 Złom 600 mm S64L b/d Kopalnia Surowców Mineralnych "Biała Góra" - Smardzewice k. Tomaszowa Mazowieckiego
WLs40/195 1954 Nieznany 624 mm S64L b/d KWK "Wujek" - Katowice
WLs40/200 1954 Złom 600 mm S64L b/d Zakłady Tworzyw Sztucznych "Pronit-Erg" - Pionki
WLs40/216 1954 Złom 600 mm S64L brak Cegielnia Krobanów
WLs40/217 1954 Złom 600 mm S64L nieznane Zduńska Wola
WLs40/286 1954 Odstawiona 600 mm Nieznany nieznane Trzeciewnica Wewnątrz budki jest tabliczka z numerem fabrycznym 179.
WLs40/nn3 1954 Pomnik 600 mm Nieznany brak Nowa Wieś Lęborska Ustawiona jako pomnik na terenie firmy w Nowej Wsi Lęborskiej
WLs40/172 1955 Złom 600 mm S64L b/d Cegielnia "Osinki" - Pustelnik
WLs50/2084 1955 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Przechowo Błędna albo data budowy, albo numer fabryczny
WLs40/258 1955 Odstawiona 600 mm S324HL nieznane Hotel "Zielona Brama" w Przywidzu
WLs40/291 1955 Sprawna 600 mm S324HL WLs40 WP-40-364 Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu
WLs40/308 1955 Sprawna 600 mm S324HL brak Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu
WLs40/318 1955 Złom 600 mm S324HL brak Cegielnia Łaznowska Wola Lokomotywa znajdowała się na terenie cegielni co najmniej do roku 2002
WLs40/324 1955 Odstawiona 600 mm S324HL brak Jedlicze
WLs50/331 1955 Sprawna 600 mm Nieznany Ld1-01 Żnin Wąsk.
WLs40/338 1955 Sprawna 600 mm Nieznany Wls40 338 Białośliwie Wąsk. Naprawa główna w roku 2014
WLs40/372 1955 Odstawiona 600 mm Nieznany brak Rudy
WLs40/377 1955 Odstawiona 600 mm S324HL brak Rudy
WLs40/425 1955 Sprawna 600 mm Nieznany brak Cegielnia Zagórz-Zasław Silnik spalinowy remontowany w 2010r. Wystawiona na sprzedaż w 2011 w związku likwidacją zakładu. Sprawna w sierpniu 2011.
WLs40/100 1956 Sprawna 600 mm S324HL brak Kolej Parkowa Maltanka Numer silnika 3180
WLs40/237 1956 Nieznany 600 mm Nieznany 65 Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs40/361 1956 Nieznany 600 mm Nieznany 63 Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs40/369 1956 Nieznany 600 mm Nieznany 61 Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs50/402 1956 Odstawiona 600 mm Nieznany nieznane Kolej Leśna Czarna Białostocka *Data zakończenia stacjonowania w Świnoujściu oraz przewiezienia do Czarnej Białostockiej jedynie przypuszczalna.
  • Lokomotywa jest jednym z wyjątków i posiada silnik o mocy 60km.
WLs40/436 1956 Sprawna 600 mm S324HL WLs40 40 371 Por Marynarki Wojennej na Helu
WLs40/437 1956 Sprawna 600 mm S324HL WLS40 WP11-40372 Port Marynarki Wojennej na Helu
WLs40/462/62 1956 Sprawna 600 mm Nieznany brak Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu
WLs40/495 1956 Nieznany 600 mm Nieznany 62 Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs40/511 1956 Nieznany 600 mm S64L brak Skup metali kolorowych w Żabnie Lokomotywa posiada nietypowe czoło. Dodatkowo, niektóre informacje wskazują iż została zezłomowana.
WLs40/520 1956 Nieznany 600 mm Nieznany 64 Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs50/1697 1957 Sprawna 600 mm S324HL brak Firma "Trans-Stal" w Bygoszczy * Wg deklaracji właściciela maszyna, choć ustawiona na pomniku jest utrzymywana w stanie sprawności technicznej
  • 1957 rok jako produkcji jest podany na tabliczce fabrycznej prawdopodobnie błędnie - numer seryjny wskazuje na rok 1965 (tak jak maszyny z sąsiednimi numerami fabrycznymi)
WLs40/568 1957 Sprawna 600 mm S64L nieznane Cegielnia Branice Dane na temat sprawności i stacjonowania wg. stanu na rok 2012
WLs40/586 1957 Odstawiona 600 mm S64L brak Cegielnia Nietążkowo
WLs40/588 1957 Pomnik 600 mm Nieznany brak Cegielnia "Boral" Jankowa Żagańska
WLs50/595 1957 Sprawna 600 mm S324HL 595 Kopalnia Soli Kłodawa
WLs40/613 1957 Złom 600 mm S64L brak Cegielnia Murzynowo
WLs40/684 1957 Pomnik 600 mm S324HL b/d Cegielnia Toruń Grębocin
WLs40/688 1957 Złom 600 mm S324HL WLS40 WP 11-40373 Port Marynarki Wojennej na Helu
WLs40/1026 1958 Pomnik 600 mm S64L Brak Kombinat Rolniczo-Przemysłowy w Niechcicach Wątpliwy rok budowy lub numer fabryczny
WLs40/743 1958 Sprawna 600 mm S322E1W/1 13000 Kopalnia torfu w Krakulicach * Silnik nr 28293
  • Daty podane w metryce nie są pewne
WLs40/755 1958 Pomnik 600 mm S64L b/d Bedlno Radzyńskie
WLs40/761 1958 Pomnik 600 mm Brak brak Plac zabaw na Osiedlu Podwawelskim w Krakowie
WLs40/773 1958 Odstawiona 600 mm Nieznany Trzeciewnica Trzeciewnica
WLs40/795 1958 Pomnik 600 mm S64L brak Jaworzyna Śląska
WLs40/810 1958 Sprawna 600 mm S324HL 12990 Kopalnia torfu w Krakulicacach Wszystkie daty podane w metryce (z wyjątkiem daty produkcji, która jest pewna) są przypuszczalne
WLs40/816 1958 Nieznany 600 mm S64L Brak Zakład Torfowy w Imszarze
WLs40/834 1958 Sprawna 600 mm Nieznany WLs40-834 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji
WLs40/837 1958 Nieznany 600 mm Nieznany nieznane Kolej Leśna Czarna Białostocka
WLs40/nn2 1958? Złom 600 mm S64L brak Cegielnia w Obornikach Wielkopolskich Data złomowania orientacyjna
WLs40/885 1959 Wrak 600 mm S324HL nieznane Firma "TransMot" w Bygoszczy Dane na temat stanu i stacjonowania wg. stanu na dzień 8 marca 2016
WLs40/931 1959 Odstawiona 600 mm S64L b/d Skansen w Rudach Lokomotywa była nazywana "Mycha".
WLs40/936 1959 Złom 600 mm Nieznany b/d Cegielnia "Murzynowo" k. Skwierzyny
2WLs40/940 1959 W trakcie remontu 750 mm S324HL WLs40-940 Rogów Towarowy Wąskotorowy
2WLs50/943 1959 Eksponat 750 mm S324HL WLs50 943 Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno - spożywczego w Szreniawie
WLs40/947 1959 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Kolej Leśna Czarna Białostocka
WLs50/1066 1960 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Przechowo
WLs50/1111 1960 Nieznany 600 mm S324HL b/d Hiszpania Wersja eksportowa dla Hiszpanii.
WLs50/1112 1960 Nieznany 600 mm S324HL b/d Hiszpania Wersja eksportowa do Hiszpanii.
WLs50/1113 1960 Nieznany 600 mm S324HL b/d Hiszpania Wersja eksportowa dla Hiszpanii.
WLs50/1114 1960 Nieznany 600 mm S324HL b/d Hiszpania Wersja eksportowa dla Hiszpanii.
WLs40/1121 1960 Złom 600 mm S64L brak Cegielnia Murzynowo Rura wydechowa przechodząca przez grzejnik w kabinie
WLs50/1981 1960 Sprawna 600 mm S324HL 1981 Kopalnia Węgla Kamiennego "Wieczorek" https://www.kolejpiaskowa.pl/details.php?image_id=1537 lokomotywa stacjonuje na Szybie "Giszowiec"
WLs50/1125 1961 Pomnik 600 mm Nieznany b/d Olecko
WLs50/1154 1961 Pomnik 600 mm Nieznany WLs50-1154 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs40/1159 1961 Wrak 600 mm S324HL b/d Firma "TransMot" w Bygoszczy Dane odnośnie stacjonowania na terenie firmy Trans-Mot aktualne na dzień 8 marca 2016. Została wykorzystana jako dawca części do naprawy lokomotywy WLs40-1697.
2WLs40/1184 1961 Sprawna 750 mm Nieznany WLs40-1184 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie Lokomotywa przeszła remont generalny w styczniu 2017r.
2WLs40/1189 1961 Odstawiona 785 mm Nieznany 10 Rudy Odstawiona ze względu na pęknięty blok silnika
WLs50/1196 1961 Złom 600 mm Nieznany WLs50-1196 Kolej cukrownicza Cielce-Błaszki
WLs50/1225 1961 Sprawna 600 mm S324HL WLs50-1225 Kolej Parkowa Maltanka w Poznaniu Lokomotywa posiada komin z tłumikiem stylizowany na taki, jaki był stosowany w dawnych lokomotywach spalinowych oraz w ciągnikach, np. marki Lanz-Bulldog.
2WLs40/1291 1961 Odstawiona 785 mm Nieznany brak Bytom Karb Wąskotorowy Odstawiona ze względu na pęknięty zestaw kołowy
WLs50/1435 1961 Wrak 600 mm S324HL b/d Cegielnia Stróże Wątpliwy rok produkcji albo numer
WLs50/1246 1962 Odstawiona 600 mm S324HL Brak Cegielnia Wąsosz Możliwe iż lokomotywa została sprzedana: http://www.wasosz.eu/index.php/zalatw-sprawe/ogloszenia-i-komunikaty/451-przetarg-na-sprzedaz-lokomotywy-waskotorowej-spalinowej-typu-wls-40-wraz-z-zestawem-10-wagonow-kolebowych
WLs40/1318 1962 Złom 600 mm Nieznany b/d Tuplice
WLs40/1362 1962 Odstawiona 600 mm Nieznany WLs40-1362 Cegielnia Pudliszki koło Krobii
WLs40/1418 1963 Pomnik 600 mm S324HL WLs40-1418 Newag Nowy Sącz Podczas służby w cegielni nosiła żółtą malaturę.
WLs40/1424 1963 Eksponat 600 mm Nieznany b/d Redecz Krukowy
WLs50/1426 1963 Złom 600 mm S324HL b/d PKP DZ Wagrowiec
WLs40/1434 1963 Eksponat 600 mm S324HL WLs40-1434 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji
WLs40/1465 1963 Eksponat 600 mm S64L nieznane Muzeum Drogownictwa w Szczucinie Nietypowe malowanie: zielona budka maszynisty, czarno pomarańczowe podwozie, boki obudowy silnika żółte, a góra zielona.
WLs40/1494 1963 Eksponat 600 mm Nieznany WLs40-1494 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs50/1512 1964 Wrak 600 mm S324HL Brak Cegielnia Polanów
WLs50/1544 1964 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu
WLs50/1545 1964 Pomnik 600 mm S324HL WLs50-1545 Cegielnia CEG-TOR
WLs50/1547 1964 Odstawiona 600 mm S324HL brak Firma "Lokserwis" w Częstochowie
WLs50/1563 1964 Sprawna 600 mm S324HL WLs50-1563 Kolej Parkowa Maltanka w Poznaniu
WLs50/1567 1964 Pomnik 600 mm Nieznany b/d Lublin
2WLs40/1630 1964 Eksponat 750 mm S324HL WLs50-1630 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs50/1651 1964 Sprawna 600 mm Nieznany 1651 Kopalnia Węgla Kamiennego "Bolesław Śmiały"
WLs50/1053 1965 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Kolej Leśna Płociczno
WLs50/1680 1965 Sprawna 600 mm S324HL Ld1-03 Żnin Wąsk.
WLs50/1709 1965 Złom 600 mm S324HL 1 Myślęcińska Kolej Parkowa
WLs40/1742 1965 Złom 600 mm S324HL b/d Okręgowa Kolej Leśna - Płociczno
2WLs50/1771 1965 Złom 900 mm S324HL b/d Cukrownia Borowiczki
2WLs50/1772 1965 Złom 750 mm S324HL b/d Gminna Spółdzielnia - Wierzbinek k. Sompolna Przekuta na 750mm.
2WLs50/1773 1965 Złom 900 mm S324HL b/d KGHM "Polkowice" (Zakład "Rudna")
WLs50/911 1965 Wrak 600 mm Nieznany 2 Myślęcińska Kolej Parkowa Wg niektórych źródeł powyższe informacje dotyczą lokomotywy o numerze fabrycznym 331, niemniej jednak maszyna o takim numerze stacjonuje w Żninie.
WLs50/1658 1966 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Wigierska Kolej Wąskotorowa Napęd łańcuchowy.
WLs50/1832 1966 Wrak 600 mm S324HL 13000 Zakład Torfowy "HolLas" - Krakulice
2WLs50/1836 1966 Sprawna 785 mm Nieznany 2WLs50-1836 Rudy
WLs50/1847 1966 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Wigierska Kolej Wąskotorowa Numer fabryczny niepewny - możliwe, że 1817
WLs50/1854 1966 Złom 600 mm S324HL b/d Zakład Torfowy "Lasland" Grądy
WLs50/1895 1967 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Ostrów Wielkopolski
WLs50/1896 1967 Odstawiona 600 mm S324HL Brak Cegielnia Polanów
WLs50/1901 1967 Nieznany 600 mm S324HL brak Cegielnia w Żabnie Niewykluczone, że lokomotya została zezłomowana.
WLs50/1930 1967 Złom 600 mm S324HL brak Cegielnia Nietążkowo Cegielnie Obra i Rostarzewo posiadały jedną, wspólną kolej wąskotorową.
WLs50/nn1 1967 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Prywatny właściciel
WLs50/1912 1968 Odstawiona 600 mm S324HL Brak Kopalnia torfu w Grądach
WLs50/1935 1968 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Rudy
WLs50/1936 1968 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Rudy
WLs50/1955 1968 Nieznany 600 mm Nieznany b/d Cegielnia Siedliska Istniała w 2003 r.
WLs50/1976 1968 Nieznany 600 mm S324HL b/d Kombinat Rolniczo-Przemysłowy w Niechcicach WLs50 1976/68
WLs50/1979 1968 Złom 600 mm S324HL Brak Cegielnia Stróże
WLs50/1984 1968 Odstawiona 600 mm S324HL Ld1-191 Białośliwie Wąsk.
WLs50/1992 1968 Pomnik 600 mm S324HL Brak Zakład Torfowy "Lasland" Grądy
WLs50/1989 1969 Złom 600 mm S324HL Brak Cegielnia Igloobud
WLs50/2046 1969 Sprawna 750 mm Nieznany Brak Muzeum Przyrody i Techniki Ekomuzeum im. Jana Pazdura - Starachowice Lokomotywa przebudowana systemem gospodarczym na 750 mm.
WLs50/nieznany 1969 Pomnik 600 mm S324HL brak Dworek w Zajezierzu
WLs50/2032 1969(?) Nieznany 600 mm Nieznany 586 Cegielnia Nietążkowo Kolor niebieski, posiada tabliczki od lokomotywy 586, w 2001 roku była czynna
WLs50/2068 1970 Eksponat 600 mm S324HL WLs50-2068 Muzeum Regionalne w Dębicy Podczas eksploatacji w cegielni lokomotywa posiadała koguta, zielone nadwozie i żółte czoło.
2WLs50/2088 1970 Sprawna 785 mm Nieznany 2WLs50-2088 Rudy
WLs50/2090 1970 Pomnik 600 mm Nieznany WLs50-2090 Park w Ustroniu
WLs50/2106 1970 Odstawiona 600 mm S324HL b/d Cegielnia w Starzynie koło Pucka
WLs50/2105 1971 Eksponat 600 mm S324HL Brak Skansen Kolei Leśnej w Janowie Lubelskim
WLs40/2151 1971 Nieznany 600 mm Nieznany nieznane Inowrocławskie Zakłady Chemiczne "Soda-Mątwy"
WLs50/2152 1971 Pomnik 600 mm S324HL Brak Egipt
WLs50/2159 1971 Odstawiona 600 mm S324HL WLs50-2159 Tartak w Kłaju
WLs50/2160 1971 Sprawna 600 mm S324HL brak oznaczeń Wigierska Kolej Wąskotorowa
2WLs50/2211 1972 Odstawiona 800 mm Nieznany WLs50-2211 Cegielnia Stare Kurowo
WLs50/2223 1973 Złom 600 mm S324HL Brak oznaczeń Cegielnia Niezabyszewo
WLs50/2230 1973 Eksponat 600 mm S324HL Brak Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno
2WLs50/2244 1973 Odstawiona 800 mm S324HL Brak Rudy
WLs50/2257 1973 Sprawna 600 mm Nieznany WLs50-2257 Cegielnia Bielowice koło Nowego Sącza Lokomotywa nosi czerwoną malaturę.
WLs50/2268 1973 Pomnik 600 mm S324HL b/d Spała
WLs50/2279 1974 Odstawiona 600 mm Nieznany WLs50-2279 Cegielnia Bielowice koło Nowego Sącza Lokomotywa posiada szarą malaturę.
WLs50/2293 1974 Złom 600 mm S324HL brak Cegielnia Strzyżewo
WLs50/2295 1974 Nieznany 600 mm Nieznany b/d b/d
WLs50/2296 1974 Nieznany 600 mm Nieznany b/d Międzyrzecz Istniała jako reklama w Międzyrzeczu
WLs50/2309 1974 Nieznany 600 mm Nieznany b/d b/d
WLs50/2311 1974 Nieznany 600 mm Nieznany b/d Cegielnia "Glinka Górna" k. Lubska(?)
4WLs50/2340 1975 Sprawna 1040 mm S324HL WLs50-02 Nasycalnia Podkładów w Czeremsze
4WLs50/2341 1975 Sprawna 1040 mm S324HL WLs50-01 Nasycalnia Podkładów w Czeremsze Lokomotywa posiada na czołach palety jako elementy ochronne.
WLs50/2343 1975 Złom 600 mm Silnik od koparki Białoruś JUMZ - moc 62km b/d Zakład Torfowy "Bioprodukty" - Samlino k. Golczewa
WLs50/2345 1975 Złom 600 mm S324HL b/d Cegielnia "Złocieniec" (Zakład Rzęśnica)
3WLs50/2354 1975 Złom 550 mm S324HL b/d KWK "Silesia" - Czechowice-Dziedzice
WLs50/2360 1975 Złom 600 mm S324HL b/d Zakład Torfowy "Lasland" Grądy
WLs50/2362 1975 Nieznany 600 mm S324HL b/d KWK "Piast" - Bieruń
WLs50M1/003 1990 Odstawiona 600 mm Nieznany b/d Białośliwie Wąsk.
WLs50M1/004 1990 Sprawna 600 mm SW266/L1 4 Zakład Torfowy Karaska
WLs50M1/005 1990 Odstawiona 600 mm SW266/L1 5 KWK Mysłowice Wesoła
WLs50M1/006 1990 Sprawna 600 mm SW266/L1 6 ZT Karaska
WLs50M3/033 1992 Sprawna 600 mm Nieznany b/d Huta Miedzi Legnica Informacja o stanie lokomotywy wg. stanu z roku 2013, w 2013r. została wystawiona na sprzedaż
WLs50M3/044 1992 Odstawiona 600 mm Nieznany WLs50-6 Rudy
2WLs50/nieznany  ? Złom 785 mm S324HL b/d Elektrownia "Miechowice" im. Stanisława Drzymały - Bytom
WLs50/??  ?? Pomnik 600 mm S324HL KWK Kazimierz Juliusz 2 (Mania) Dąbrowa Górnicza
WLs50/???  ?? Pomnik 600 mm S324HL WLS50-1 Dąbrowa Górnicza
WLs40/Nieznany? Nieznany Złom 600 mm S64L b/d Cegielnia „Budzyń” w Mosinie
WLs40/Nieznany?? Nieznany Złom 600 mm S64L b/d Cegielnia „Budzyń” w Mosinie
2WLs50/nn7 Nieznany Nieznany 750 mm S324HL b/d Cegielnia Słonawy
WLs40/b/d b/d Eksponat 600 mm S64L Brak Wigierska Kolej Wąskotorowa - Płociczno Kolor czerwono-złoty.
WLs50/b/d b/d Złom 600 mm S324HL 5 Cegielnia w Złocieńcu Lokomotywa była szara z czerwonym podwoziem.


Przypisy[edytuj]

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Bogdan Pokropiński, Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej, WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148

Zobacz też[edytuj]

Wlp50 - lokomotywa o podobnej mocy


Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.