Edytujesz Ls800

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
  |typ_lokomotywy=Ls800 (SM42)
 
  |typ_lokomotywy=Ls800 (SM42)
  |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]], [[Przewozy Regionalne|Przewozy Regionalne (PolRegio)]]
+
  |przewoźnik=[[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]]
  |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42, SU42, SP42
+
  |oznaczenie_przewoźnika=Ls800, SM42
 
  |grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]]
 
  |grafika=[[Plik:SM42-2355 Lotos kolej.JPG|290px]]
 
  |opis_zdjęcia=Lokomotywa SM42-2355 należąca do [[LOTOS Kolej]].
 
  |opis_zdjęcia=Lokomotywa SM42-2355 należąca do [[LOTOS Kolej]].
Linia 38: Linia 38:
  
 
== Odmiany i modernizacje ==
 
== Odmiany i modernizacje ==
Wraz z lokomotywami ''Ls800'' w latach 1967-1978 powstała ich odmiana '''101D''' (SP42/SU42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref>, przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w ''101D'' za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu ''WB-5'' do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla [[PKP]] 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w [[Fablok|Fabloku]] przebudowano lokomotywy ''Ls800'', przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla [[PKP]] 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie ''SU42''. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji ''Ls800''. W latach 1999-2000 w zakładach [[ZNTK]] w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw ''101D''. Przebudowa polegała na usunięciu kotła ''WB-5'' a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie ''SU42'' oraz numerację 501-540.
+
Wraz z lokomotywami ''Ls800'' w latach 1967-1978 powstała ich odmiana '''101D''' (SP42/SU42)<ref>Oznaczenie nadane na PKP</ref>, przeznaczona do obsługi lekkich pociągów pasażerskich. Różnica jaka występuje miedzy tymi pojazdami jest taka, że w ''101D'' za przedziałem elektrycznym zamontowano kocioł grzewczy typu ''WB-5'' do parowego ogrzewania wagonów. Wyprodukowano i dostarczono dla [[PKP]] 268 egzemplarzy tej serii. Kłopoty z obsługą kotłów oraz malejąca liczba wagonów przystosowanych do tego systemu ogrzewania, wymusiła konieczność przeprowadzenia dalszej modernizacji. W latach 1975-1977 w [[Fablok|Fabloku]] przebudowano lokomotywy ''Ls800'', przystosowując je do elektrycznego ogrzewania składu. Zostały wyposażone w system ogrzewania elektrycznego 500V zasilany z prądnicy głównej. W sumie przebudowano i dostarczono dla [[PKP]] 39 egzemplarzy lokomotywy, którym przewoźnik nadał oznaczenie ''SU42''. W 2000 roku pozostałe w służbie egzemplarze zostały przebudowane ponownie do wersji ''Ls800''. W latach 1999-2000 w zakładach [[ZNTK]] w Nowym Sączu przebudowano 40 egzemplarzy lokomotyw ''101D''. Przebudowa polegała na usunięciu kotła ''WB-5'' a w jego miejsce zamontowano trójfazowy agregat prądotwórczy, dostarczający prąd o napięciu 3000V do ogrzewania wagonów. Podczas modernizacji lokomotywy otrzymały oznaczenie ''SU42'' oraz numerację 501-540.[[Plik:SU42-534_Gdynia.JPG|thumb|300px|SU42-534 należąca do spółki [[Przewozy Regionalne]]]]
W 1999r. przebudowano dwie należące do [[PTKiGK Rybnik]] lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako [[Ls1000]]. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki [[Dolnośląskie Linie Autobusowe]], a 002 do [[DB Cargo Polska]].
+
W 1999r. przebudowano dwie należące do [[PTKiGK Rybnik]] lokomotywy SM42 o numerach 2536 i 2197. Nowa seria została oznaczona jako [[Ls1000]]. Zmodernizowano dwa egzemplarze oznaczając je: Ls1000-001 i Ls1000-002. Lokomotywa 001 obecnie należy do spółki [[Dolnośląskie Linie Autobusowe]], a 002 do [[DB Cargo Polska]].  
  
 
== Eksploatacja ==
 
== Eksploatacja ==
 
{{rozbuduj}}
 
{{rozbuduj}}
 
==Galeria==
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SM42-1602.jpg|Zmodernizowana lokomotywa SM42-1602 należąca do [[PKP Cargo]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SU42-534_Gdynia.JPG|Lokomotywa SU42-534 należąca do [[Przewozy Regionalne|Przewozów Regionalnych]] na dworcu w [[Gdynia Główna|Gdynii]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Wiskol2.jpg|
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:Wiskol.jpg|Lokomotywy SM42-2390 i SM42-2445 należące do firmy [[Wiskol]] z transportem szyn w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption="">
 
Plik:SM42-2427.jpg|Lokomotywa SM42-2427 należąca do [[LOTOS Kolej]] na dworcu w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 
</gallery>
 
{{clear}}
 
 
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://www.transportszynowy.pl/lokspalinowe.php SM42]
 
* [http://www.transportszynowy.pl/lokspalinowe.php SM42]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)
Źródło: „https://enkol.pl/Ls800