Edytujesz Oś Klien-Lindnera
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
− | Koła zestawu osadzone są na osi drążonej ułożyskowanej w półwózku pozwalającym na wychył i niewielki przesuw zestawu. Wewnątrz osi drążonej umieszczona jest pełna oś napędowa ułożyskowana w ostoi parowozu analogicznie jak pozostałe osie sztywne. Obie osie połączone są w środkowej części za pomocą szczególnego rodzaju sprzęgła | + | Koła zestawu osadzone są na osi drążonej ułożyskowanej w półwózku pozwalającym na wychył i niewielki przesuw zestawu. Wewnątrz osi drążonej umieszczona jest pełna oś napędowa ułożyskowana w ostoi parowozu analogicznie jak pozostałe osie sztywne. Obie osie połączone są w środkowej części za pomocą szczególnego rodzaju sprzęgła Cardana z możliwością wzajemnego obrotu i przesuwu. Napęd z wiązarów przekazywany jest na oś napędową i dalej na oś drążoną połączoną z kołami parowozu. Wzajemne położenie osi stabilizowane jest sprężynami, które zapewniają powrót półwózka do położenia środkowego. W przypadku stosowania dwóch skrajnych osi wychylnych, łączono je za pomocą przegubu w środkowej części parowozu lub układu dźwigni. |
== Stosowanie == | == Stosowanie == | ||
− | Mimo stosunkowo prostej konstrukcji osie Klien-Lindnera okazały się niezbyt praktyczne. Ponieważ przy większych prędkościach wywoływały bardzo niespokojny bieg parowozów, stosowano je głównie w konstrukcjach wąskotorowych, z których najpowszechniejszą okazała się '' | + | Mimo stosunkowo prostej konstrukcji osie Klien-Lindnera okazały się niezbyt praktyczne. Ponieważ przy większych prędkościach wywoływały bardzo niespokojny bieg parowozów, stosowano je głównie w konstrukcjach wąskotorowych, z których najpowszechniejszą okazała się [[''Brigadelokomotive'']] wyprodukowana w liczbie ponad 2500 egzemplarzy. |
<gallery> | <gallery> | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
* [http://www.internationalsteam.co.uk/articulateds/articulated03.htm The International Steam Pages: Semi-articulated Locomotives Part 1], (ang.) Rob Dickinson [dostęp 2014-06-23] | * [http://www.internationalsteam.co.uk/articulateds/articulated03.htm The International Steam Pages: Semi-articulated Locomotives Part 1], (ang.) Rob Dickinson [dostęp 2014-06-23] | ||
* [http://www.google.com/patents/US1100577 Patent US 1100577 A: Multiaxle railway-vehicle], (ang.) [dostęp 2014-06-23] | * [http://www.google.com/patents/US1100577 Patent US 1100577 A: Multiaxle railway-vehicle], (ang.) [dostęp 2014-06-23] | ||
− | |||
− |